Statsbygg bygger det nye Livsvitenskapsbygget (LVB) for Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og Helse Sør-Øst som medoppdragsgiver. Bygget skal være arbeidsplass for om lag 1.600 ansatte og 1.600 studenter. Oppstart for grave- og grunnarbeidene var 2. kvartal 2019 og planlagt ferdigstillelse er ultimo 2026. Her skal ulike fagmiljøer jobbe tverrfaglig for å utvikle nye løsninger på store utfordringer innen helse og bærekraft med tilgang til det beste og mest moderne utstyret som kreves for å drive forskning, undervisning og innovasjon i verdensklasse.Hovedtrekkene i prosedyrenStatsbygg ber om tilbud på K934.01 Scanningelektronmikroskop til bruk innen ulike forsknings- og undervisningsformål innen materialvitenskap. Anskaffelsen består av to delkontrakter med ett komplett scanningelektronmikroskopsystem hver, og det vil være mulig å gi tilbud på én eller begge delkontraktene. Delkontrakt A består av ett stk komplett Entry-level SEM, mens Delkontrakt B består av ett stk komplett FEG ESEM system, alternativt ett stk komplett FEG-SEM system med ESEM funksjonalitet, etter nærmere beskrivelser som i angitt i konkurransegrunnlaget. Utstyrsenhetene skal benyttes til ulike formål innen både forskning og undervisning innen materialvitenskap. Utstyrsenhetene skal benyttes av Universitetet i Oslo. Følgelig vil kontrakten overføres fra Statsbygg til Universitetet i Oslo, jf. Rødboka punkt 3. Ved overføringen trer Universitetet i Oslo inn i Statsbygg sine rettigheter og forpliktelser etter kontrakten. For denne anskaffelsen benyttes unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4) da det er klart at klima- og miljøkravene i anskaffelsen vil resultere i en bedre klima- og miljøeffekt enn bruk av tildelingskriterium.
Klimabelastningen identifisert for anskaffelsen er knyttet til utvinning av råvarer til produksjon og fremstilling av utstyret og komponenter til dette.
Kravsnivåene som er satt til produktet er på et nivå hvor det etter vår kunnskap og erfaring fra markedet er liten sannsynlighet for at markedet kan levere produkter som i en konkurranse kan dokumentere en klart bedre samlet klima- og miljøeffekt. For å redusere anskaffelsens klima- og miljøbelastning stilles det derfor krav til utstyrets reparerbarhet og oppdateringer i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet. Disse kravene vil forlenge levetid på utstyret og følgende redusere behov for nytt utstyr og tilhørende uttak og utvinning av råvarer til produksjon og fremstilling. Videre er det tydelig definerte funksjonalitetskrav knyttet til oppgraderingsmuligheter og tilbudt utstyrs fleksibilitet, som samlet forventes å ha den effekt at det vil minimere, eller til og med utelukke, behov for å erstatte utstyret med nytt utstyr for å oppnå fremtidig funksjonalitet som pr i dag ikke er tilgjengelig på markedet. Statsbyggs vurdering er derfor at for å redusere klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen benyttes unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4), da det er klart at bruk av klima- og miljøkrav har en bedre klima- og miljøeffekt enn bruk av tildelingskriteriet som beskrevet i FOA § 7-9 (2).