Anbudsoversikt for 53-BYM-2024 Østre parkdrag

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Anleggs- og veibygging

Oslo Kommune Bymiljøetaten trenger anleggskompetanse for å levere oppgradering av Østre parkdrag i Oslo. Det skal bygges turvei med belysning, turstier og naturpark, samt oppgraderes VA kummer og ledninger i Stålverksveien. Anbudets vekting er ukjent, men det stilles høye krav til miljøvennlige løsninger som bruk av utslippsfrie maskiner og kjøretøy.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Tittel
53-BYM-2024 Østre parkdrag
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Karoline Borthen
Kontakt telefon
+47 23482030
Adresse
Karvesvingen 3, 0579 OSLO
Lokasjon
Beskrivelse
Østre parkdrag er et av de store hovedgrøntarealene på Ensjø som strekker seg fra Ensjøveien til Stålverksveien. Parkdraget skal inneholde turvei med belysning, turstier, naturpark med hoteller for insekter, pinnsvin, ekorn og fugler. Prosjektet omfatter også oppgradering av VA kummer og ledninger i Stålverksveien.
Kontrakten er en utførelsesentreprise for anleggsarbeid, basert på NS 8405:2008 med de endringer og suppleringer som følger av Oslo kommunes standard kontraktsformularer.
Merk at entreprenør senest skal ha startet opp de søknadspliktige arbeidene 15. oktober 2024. Tilbudsbefaring avholdes onsdag 3. juli 2024. Se konkurransegrunnlag med tilhørende dokument.
Tildelingskriterium 1

Tildelingskriterium 2

Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven §5 å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften §7-9 at oppdragsgiver som et utgangspunkt skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har i denne kontrakten istedenfor stilt klima- og miljøkrav som etter oppdragsgivers vurdering gir en betydelig bedre klima og miljøeffekt, og har derfor unntatt å vekte klima- eller miljøhensyn med tretti prosent. Bygg- og anleggsvirksomhet står for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser (om lag 90%). Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per år siden 2013. Innenfor bygg og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært- og fortsetter å være et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. Til gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til entreprenør som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktsgjennomføringen. I første rekke er det stilt krav, med noen få unntak, at entreprenør skal benytte utslippsfrie løsninger (dvs. batterielektrisk, kabelelektrisk eller hydrogen) på bygge-/anleggsplassen fra byggestart og frem til ferdigstillelse. Alle maskiner og utstyr som benyttes på bygge-/anleggsplassen skal være utslippsfrie. Oppdragsgiver har unntatt et fåtall maskiner som man ikke har kunnet dokumentere at finnes i markedet, eller hvor arbeidsoperasjoner eller kvalitetskrav til noen disser gjør at det ikke er praktisk mulig å benytte nullutslippsalternativ. Det vil i en slik sammenheng ikke finnes noen alternativer som kunne gitt en bedre klimaeffekt gjennom eventuell meroppfyllelse av kravene. For å redusere utslipp ifm. veitrafikk for tunge kjøretøy er det også stilt krav om at entreprenør for transport av masser til/fra bygge-/anleggsplassen skal benytte nullutslippskjøretøy (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogasskjøretøy som minimum oppfyller euroklasse 6/VI. Kravet gjelder hele transportstrekningen til eller fra uttakssted eller sluttmottak for behandling av massene. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Utover krav som skal redusere direkte utslipp har oppdragsgiver også stilt en rekke krav til gjenbruk mm. Oppdragsgiver vurderer at kravene stilt til entreprenøren er ambisiøse sammenlignet med de fleste anleggsplasser i Norge hva gjelder krav til en lavutslippsgjennomføring. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier hvor oppdragsgiver ikke kan garantere seg disse effektene er det en iboende risiko for at en merkostnad av en elektrisk maskinpark ikke kan oppveie for et prisforsprang, all tid tradisjonelle maskiner og kjøretøy er langt rimeligere alternativer. Kravene reduserer derfor anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en måte som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    21. juni 2024, 17:17

  2. Frist for innlevering

    19. aug. 2024, 10:00

  3. Åpningsdato

    20. aug. 2024, 08:00

Se aktive konkurranser som ligner