Cobrief Logo
Brief

Data og analyse

Oslo Kommune Bymiljøetaten trenger et skybasert baksystem (SaaS) for administrasjon og drift av kommunal ladeinfrastruktur, inkludert ca. 2 700 eksisterende AC-ladere og 200-400 nye ladere årlig, med en maksimal totalverdi på 20 millioner kroner. Systemet skal være basert på åpne protokoller, kommunisere via OCPI-protokollen, og håndtere fjernstyrt administrasjon, driftsdiagnostikk, feilmeldinger, statistikk, rapportering, sanntidsinformasjon, samt en dynamisk prismodell basert på kWt-prising og parkeringsavgift. Unicorn Systems a.s har en lignende kontrakt i dag. Tildelingskriteriene er teknisk og funksjonell løsning (50%), totalkostnad basert på en 10-årsperiode (40%), og leveranse og implementering (10%). Kvalifikasjonskrav inkluderer relevant erfaring med utvikling, levering og drift av systemer for administrasjon og overvåkning av ladestasjoner, inkludert fjernstyring, feilhåndtering og integrasjon med OCPP, samt at leverandøren skal være eier av tilbudt system og/eller kunne dokumentere råderett over utvikling av systemet. Dokumentasjon på kvalitetssikringssystem og styringssystem for informasjonssikkerhet basert på anerkjente standarder (f.eks. ISO/IEC 27001) kreves også.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    FORMÅL OG OMFANG Oslo kommune ved Bymiljøetaten (heretter kalt Oppdragsgiver) inviterer til konkurranse med forhandling i forbindelse med kjøp av baksystem for kommunal ladeinfrastruktur. Oppdragsgiver har ansvar for forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av kommunale byrom og gater i Oslo. Dette inkluderer fellesarealer som veier, gater, parkeringsplasser, møteplasser, parker og rekreasjonsområder, kommunale idretts- og friluftsanlegg, samt kommunalt eide områder i Marka og indre Oslofjord. Etaten skal sørge for innbydende byrom med god renhold og avfallshåndtering, beplantning i parker, belysning, vedlikehold av gater, veier, gangveier og broer. BYM er også tilrettelegger og motivator for idrett, friluftsliv, naturopplevelser, folkehelse og kulturopplevelser, samt ansvarlig for parkering og lading av alle typer kjøretøy på offentlige vei og gater. All kommunikasjon, herunder eventuelle spørsmål, skal skje gjennom kommunens verktøy for konkurransegjennomføring (KGV). Anskaffelsens formål og omfang Oppdragsgiver ønsker å lisensiere et CSMS (Charging Station Management System), et komplett skybasert system (SaaS) for administrasjon og drift av alle offentlige AC-ladere i byen. Systemet skal være basert på åpne protokoller, og inkludere ca. 2.700 eksisterende AC-ladere av ulike merker, samt rundt 200-400 nye AC-ladere per år. Målet er å anskaffe en brukervennlig skybasert tjeneste som i hovedsak er en standard «hyllevare», og ikke en spesialtilpasset proprietær løsning. Merk: Betalingsfunksjonalitet (EMSP) er ikke inkludert i kravene. Dette håndteres av oppdragsgiver, men det vil være behov for integrasjoner mot oppdragsgivers EMSP. De offentlige laderne eies og driftes av oppdragsgiver, men må være tilgjengelige for private operatører etter avtale med oppdragsgiver. Systemet må kunne kommunisere og samhandle med andre interne og eksterne system og appløsninger gjennom OCPI-protokollen. Oslo har i dag over 122.000 elektriske kjøretøy, som utgjør mer enn 44% av den totale bilparken, og antallet øker raskt. I 2025 er 94% av alle nye biler solgt i Oslo batterielektriske kjøretøy. Dette betyr at vi har alle typer brukere, uavhengig av alder og demografi. Enkel tilgang og bruk av de offentlige laderne er derfor avgjørende. Det skybaserte administrasjonssystemet dekker blant annet: • Fjernstyrt administrasjon av ladenettverket, inkludert driftsdiagnostikk, feilmeldinger,integrering av nye ladepunkter, feilretting og omstart av ladestolper. • Relevante statistikker, rapporteringsfunksjoner og sanntidsinformasjon. Håndtering av en prismodell basert på en dynamisk kWt-prising, med tilknytning til spotpriser på strøm, samt en parkeringsavgift som varierer etter tid på døgnet og ulike ukedager/helligdager. Oppdragsgiver drifter for tiden over 2.700 offentlige AC-ladepunkter fordelt på ca. 300 lokasjoner. Disse lokasjonene består av ulike typer ladestolper og ladebokser, for eksempel Ensto og Schneider. Det vil i tillegg være ulike modeller av ladestolpene. Andre etater og kommunale selskapers ladere skal også kunne benytte baksystemet. For det tilfellet at baksystemet benyttes til ladere hos andre kommunale virksomheter, vil det fortsatt kun være Bymiljøetaten leverandøren forholder seg til. Avtalen er ikke eksklusiv for andre etater og kommunale selskaper enn Bymiljøetaten.

    Kontakt navn
    Even Beylegaard
    Kontakt telefon
    +47 21802180
    Adresse
    Karvesvingen 3, 0579 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak

    Leverandøren skal ha relevant erfaring med utvikling, levering og drift av systemer for administrasjon og overvåkning av ladestasjoner, inkludert fjernstyring, feilhåndtering og integrasjon med OCPP. Leverandør skal være eier av tilbudt system, og/eller kunne dokumentere råderett over utvikling av systemet.

    Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem relevant for kontraktens innhold.

    Leverandøren skal ha godt etablert styringssystem for informasjonssikkerhet basert på anerkjente standarder (f.eks. ISO/IEC 27001, NSMs grunnprinsipper, NIST CSF eller tilsvarende).

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Teknisk og funksjonell løsning

    Beskrivelse

    Totalkostnad (TCO) basert på 10-årsperiode

    Beskrivelse

    Leveranse og implementering

    Beskrivelse

    Kravene og kriteriene som følger med anskaffelsesforskriften § 7-9 skal ta sikte på å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøpåvirkning, jf. anskaffelsesforskriften § 7-9 (1). Hovedregelen i anskaffelsesforskriften § 7-9 (2) er at oppdragsgiver skal vektlegge klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Unntak fra plikten til å stille miljøkrav eller kriterier foreligger dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøpåvirkning som er uvesentlig og dette er begrunnet i anskaffelsesdokumentene, jf. anskaffelsesforskriften § 7-9 (5). Oppdragsgivers anskaffelse av baksystem for ladestolper er først og fremst en tjenesteanskaffelse, der et datasystem skal sørge for at byens innbyggere skal kunne bruke kommunens ladere. Arbeidet inkluderer ikke reiseaktiviteter og ingen bruk av papir eller andre forbruksvarer. Et direkte klimaavtrykk som følge av anskaffelsen forventes derfor å være av beskjeden karakter. Men hvis underleverandørkjedene tas hensyn til, kan vi se at det kan oppstå mulig klimaavtrykk og miljøpåvirkning for driften av datasentrene som er koblet til det digitale systemet. Tilbyders innflytelse på dette energiforbruket og mulige miljøkonsekvenser er imidlertid svært begrenset og formålsløst for oppdragsgiver å vektlegge eller stille krav i kravspesifikasjonene til ovennevnte i denne anskaffelsen. På bakgrunn av dette anses anskaffelse av baksystem for ladestolper i sin natur å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøpåvirkning, og faller derfor inn under unntaksregelen i § 7-9 (5).

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner