Helse Bergen HF skal anskaffe ny automasjonslinje med tilkoblede analyseinstrumenter inkludert mellomvare, transportløsning og pre- og postanalytiske funksjoner. Denne anskaffelsen omfatter Delområde 2 - Hematologi.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsens formål og omfangHelse Bergen HF skal anskaffe ny automasjonslinje med tilkoblede analyseinstrumenter inkludert mellomvare, transportløsning og pre- og postanalytiske funksjoner. Tilbudt løsning skal erstatte dagens automasjonsløsning ved Haukeland universitetssjukehus. Det skal i tillegg anskaffes frittstående instrumenter til Voss sjukehus med instrumenter fra samme leverandør anskaffet i Delområde 1 og Delområde 2 med tilkobling til felles mellomvareløsning. Det skal inngås rammeavtale på instrumentavhengige reagenser og forbruksvarer som er tilknyttet utstyret for alle delområder. Rammeavtalen skal dekke Helse Bergen HF sitt behov til enhver tid. Oppgitt volum er basert på statistikk fra 2024. Oppgitt volum er et estimat for informasjon til Tilbyder, og er ikke bindende for fremtidig avtalevolum.
Vi viser til Vedlegg 10 – Behovsbeskrivelse, for utdypende beskrivelse av behov.
For ytterligere informasjon om omfang, innhold og behov vises det til:Vedlegg 6 – Romliste analysehallDelområde 2: Bilag 1 – Prisskjema – Delområde 2Delområde 2: Bilag 2 – Kravspesifikasjon – Delområde 2Delområde 2: Bilag 2.1 - Analysetabell HematologiDelområde 2: Bilag 2.2 – AktivitetsoversiktInndeling og gjennomføring av anskaffelsenAnskaffelse av utstyr til ny Analysehall er delt i følgende delområder:Delområde 1: Automasjon og mellomvare (pre- og post), klinisk kjemi og immunkjemiDelområde 2: HematologiDelområde 3: KoagulasjonDelområde 4: HbA1cDenne anskaffelsen omfatter Delområde 2.
Konkurranse for Delområde 1 publiseres samtidig med denne konkurransen. Vi viser til konkurranse i Mercell, «Analysehall til Helse Bergen HF, Delområde 1 - Automasjon og mellomvare (pre- og post), klinisk kjemi og immunkjemi»Utstyr til Delområdene 3 og 4 vil bli anskaffet etter at kontrakt er inngått for Delområde 1.
Det forutsettes at utstyr som blir anskaffet i Delområdene 2, 3 og 4 er kompatibelt med automasjonsløsningen som blir anskaffet i Delområde 1. Dette innebærer tett integrasjon mellom leverandørene av utstyr anskaffet i Delområde 1 og leverandørene av utstyr til de øvrige tre delområdene. De respektive leverandørene vil dermed ha et felles ansvar for analysehallens funksjonalitet og drift.
Delområde 2 omfatter:Helautomatisert hematologisystem bestående av analytisk(e) enheter, utstryks- og fargemaskin samt mellomvare. Dersom tilbudt løsning krever instrumentspesifikke rack skal dette inkluderes i tilbudet. Voss sjukehus skal ha to frittstående instrumenter.
Tilbudet skal inneholde ett stk. helautomatisert senkningsinstrument. Instrumentet må være kompatibelt med automasjonsløsning som er valgt i Delområde 1, enten som en del av intern hematologilinje, eller direkte påkoblet automasjonsløsningen.
Opsjon på ett stk. digitalt mikroskop som en integrert del av automasjonsløsningenAnalytiske enheter tilkoblet pre, post og transportløsning skal være fra samme produsent, med unntak av senkningsinstrument. Alle enhetene/instrumentene/modulene på hematologisystemet skal enten være sammenkoblet på en intern båndløsning tilkoblet automasjonsløsningen, eller direkte tilkoblet automasjonsløsningen.
Prøverør og objektglass skal gå automatisk gjennom systemet uten å flyttes manuelt mellom enhetene.
I tillegg bes det om opsjon på følgende:Serviceavtale på ulike nivåerUtvidet opplæring for superbrukereE-læringsprogram for brukeropplæringServicekurs for Kundens personellLisenser for pålogging mellomvare utover minstekravInstrumentspesifikke rackServiceavtale på mellomvare