Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Bedriftshelsetjenester

Kirkelig Fellesråd i Trondheim trenger konsulenttjenester for å utrede mulighetene for videre utvikling av lokal ledelse og samledelse i soknene i Trondheim. Oppdraget innebærer en kartlegging av de daglige ledernes arbeidssituasjon, med fokus på å identifisere og foreslå tiltak for å forbedre situasjonen uten å øke den administrative bemanningen. Konsulenten skal levere en rapport med analyser og forslag til tiltak som kan inkluderes i fellesrådets mål og strategiplan for perioden 2026–2029. Tjenestene skal leveres i Trøndelag. Tildelingskriteriene vektlegger oppdragsforståelse (40%), kompetanse og erfaring (30%), og pris (30%). Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av relevant erfaring og faglige kvalifikasjoner.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Det skal gjennomføres en kartlegging av de daglige lederne i menighetene sin arbeidssituasjon som inkluderer alle de tjenester og oppdragsgivere som påvirker denne arbeidssituasjonen, herunder også de daglige ledernes egen forståelse av disse aktørene og de daglige ledernes egen arbeidsutførelse. Det skal foreslås tiltak som kan bedre situasjonen. Å øke den administrative bemanningen er i utgangspunktet ikke en løsning. Det skal i stedet vurderes muligheter for forenklinger, tydeliggjøring av grensesnitt for ansvar og oppgaver (bl.a. de «foreldreløse oppgavene») mellom aktører og beskrive konsekvenser av dette. Dersom andre støttespillere skal ta mer ansvar i oppgaveløsningen, hvilke er i så fall dette, hva medfører det for daglig leder og for de andre støttespillerne?Analysene med beskrivelse av forståelsen som ligger til grunn for analysen, metode og forslag til tiltak skal nedfelles i en rapport som leveres Kirkevergen innen tidsfristen for oppdraget (30.09.25). Tilbyder må påregne å presentere rapportens innhold i ulike fora i Q4. Det er forventet at tiltak skal kunne inkluderes i en revisjon av fellesrådets mål og strategiplan for ny periode 2026 – 2029. Dette er ikke til hinder for at «lett tilgjengelige tiltak» kan realiseres allerede inneværende år.Hovedtrekkene i prosedyrenMange av de daglige lederne i menighetene formidler krevende arbeidsdager. Det kan være fare for at belastningene blir for store med påfølgende sykmelding og/eller at de velger å jobbe annet sted. Belastningene kan være ulike fra en daglig leder til en annen, jamfør de ulike organisatoriske ordningene. Det betyr at det for enkelte sokn kan fungere godt med løsningene som er etablert, for andre ikke. Årsakene til de utfordringer de opplever i tjenesten kan være mange. Gjennom oppdraget til konsulenten ønsker Kirkevergen å få belyst både gode eksempler og eksempler på hva som ikke fungerer så godt. Daglig leder har arbeidsgiveransvaret for ansatte i menighet med unntak av prestene og har avdelingsleder kirkeliv som sin nærmeste foresatte. Ansvarsområdene til daglig ledere er: Økonomi, personaloppfølging og –utvikling, stabsutvikling, strategisk arbeid, tilsettingsarbeid, saksforberedelse til og oppfølging av vedtak i menighetsrådet, deltakelse på interne møter. Daglig leder står i et todelt lederansvar i soknene hvor de sammen med sokneprest skal utøve den samlede ledelse av medarbeidere og realisere menighetsrådenes mål, strategier og gjennomføre vedtatte tiltak. Dette er en ny situasjon for begge parter. De daglige lederne beskriver en arbeidshverdag som i stor grad preges av praktisk / administrativ oppfølging av oppgaver og forventninger fra egne medarbeidere, prester og menighetsråd. Økonomikontroll, sykefraværsoppfølging og annen personaloppfølging tar også en betydelig del av arbeidskapasiteten, og på toppen av dette beskrives et utfordringsbilde med løsning av «foreldreløse oppgaver» som de mener ikke kan tillegges andre medarbeidere i staben grunnet begrensede stillingsressurser. På mange måter kan man si at målet om økt nærledelse har resultert i en ressurs som over tid har blitt oppspist av lokale krav og etablert praksis i menighetene. I et arbeidsmiljø hvor de fleste er i fagstillinger og med tjenesteordninger, er det mange oppgaver som faller utenfor og som ingen konkret har ansvar for. Alle enheter og aktører har etablert praksiser som påvirker daglige lederes arbeidshverdag. Det er mange interne interessenter som har sine meninger om hvordan utfordringene best løses. Alle med interesse i organiseringen er med det interessenter til de løsninger som er og til de løsninger som måtte foreslås for videre utvikling. Fellesrådet har derfor valgt å kjøpe ekstern – og nøytral – kompetanse for å gjennomføre analyser og foreslå tiltak før fellesrådet tar beslutninger om veien videre. Evalueringen skal ende opp i en rapport med forslag til både bevarings- og forbedringsområder. Rapporten og de resultater den viser, skal være KfiT’s eiendom etter overlevering.

    Kontakt navn
    Jørund Hølaas
    Kontakt telefon
    +47 99436000
    Kontakt e-post
    jh675@kirken.no
    Adresse
    Munkegata 6, 7013 TRONDHEIM

Kvalifikasjonskrav

    I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år.

    Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Pris vil bli vektet etter en proporsjonal skala, hvor den laveste prisen gir høyest poengscore (10) og de andre relativt i forhold til det.

    Evalueringsmetode

    Pris vil bli vektet etter en proporsjonal skala, hvor den laveste prisen gir høyest poengscore (10) og de andre relativt i forhold til det.

    Beskrivelse

    Oppdragsforståelse vil bli vurdert etter en proporsjonale skala, hvor den beste får høyest poengscore (10) og de andre relativt i forhold det.

    Evalueringsmetode

    Oppdragsforståelse vil bli vurdert etter en proporsjonale skala, hvor den beste får høyest poengscore (10) og de andre relativt i forhold det.

    Beskrivelse

    Kompetanse / erfaring, vil bli vurdert etter en proporsjonale skala, hvor den beste får høyest poengscore (10) og de andre relativt i forhold det.

    Evalueringsmetode

    Kompetanse / erfaring, vil bli vurdert etter en proporsjonale skala, hvor den beste får høyest poengscore (10) og de andre relativt i forhold det.

Se hele utlysningen

Tittel
Anskaffelse av konsulenttjeneste for å utrede mulighetene for videre utvikling av lokal ledelse og samledelse i soknene i Trondheim
Lokasjon

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner