Anbudsoversikt for Anskaffelse av kontrakt: Totalentreprise - bygging av ambulansestasjon (BOP5)

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Oppføring av bygninger

BOP5 AS trenger bygg- og anleggskompetanse for å levere en totalentreprise for bygging av en ambulansestasjon og kontorer i Kristiansand. Prosjektet skal styrke beredskapen i ambulansetjenesten og tilby moderne kontorlokaler med fokus på bærekraft og avansert teknologi. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha tilstrekkelig økonomisk kapasitet og et kvalitetssikringssystem.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Anskaffelse av kontrakt: Totalentreprise - bygging av ambulansestasjon (BOP5)
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Jahn Egil Osestad
Kontakt telefon
975 70 174
Kontakt e-post
jao@svw.no
Adresse
Østre Strandgate 3, 4610 KRISTIANSAND S
Lokasjon
Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder en totalentreprise for bygging av ambulansestasjon og kontorer i Andreas Kjærs vei på Eg i Kristiansand. Prosjektet skal bidra til å styrke beredskapen og effektiviteten i ambulansetjenesten, samtidig som det gir moderne og fleksible kontorlokaler for utleie innen bl.a. helserelatert næring.
Bygget vil ha fokus på bærekraft, inkludert energieffektive løsninger og miljøvennlige materialer. Det skal også være utstyrt med avansert teknologi for å støtte en effektiv arbeidsdag, inkludert høyhastighets internett, smarte bygningsteknologier og sikkerhetssystemer.
BOP5 AS («BOP») er et selskap som er 100 % eid av Kristiansand Næringsselskap AS («KNAS»). BOP5 eier tomten og står som utbygger av bygget i prosjektet.
Mellom BOP5 og Sørlandet sykehus Helseforetak («SSHF») er det inngått avtale for deler av bygget. SSHF er omfattet av regelverket for offentlige anskaffelser, og BOP5 og SSHF har derfor valgt å kunngjøre kontrakten i henhold til lov- og forskrift om offentlige anskaffelser. BOP5 vil være kontraktspart/kontaktpunkt overfor valgte leverandør i prosjektet.
Hovedtrekk i prosedyren
Det skal etableres et bygg med ambulansestasjon og kontorer i Andreas Kjærs vei på Eg i Kristiansand. Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise. Prosjektet skal bidra til å styrke beredskapen og effektiviteten i ambulansetjenesten, samtidig som det gir moderne og fleksible kontorlokaler for utleie innen bl.a. helserelatert næring. Bygget vil ha fokus på bærekraft, inkludert energieffektive løsninger og miljøvennlige materialer. Det skal også være utstyrt med avansert teknologi for å støtte en effektiv arbeidsdag, inkludert høyhastighets internett, smarte bygningsteknologier og sikkerhetssystemer.
Selve ambulansestasjonen skal etableres med en egen kontordel, egen soveromsdel som forutsettes å være sterkt lydisolert og avskjermet for støy fra resten av bygget, en oppholdsdel med stue og kjøkken, og en garasjedel samt vaskeplass, og med garderober nærmest mulig tilknyttet garasjen.
Utleiearealene i det kombinerte ambulansestasjon og kontorbygget skal fungere som fleksible kontorlokaler som kan tilpasses ulike leietakeres behov. Utleiearealene skal kunne tilpasses forskjellige typer virksomheter. Dette kan innebære modulære kontorløsninger som enkelt kan omorganiseres.
Bygget etableres på jordbruksland i område med grunn bestående leire og sand, og krever fundamentering ved peling til fjell.
Det er planlagt med 5 etasjer, og et totalt areal på ca. 5.200 m2 BTA. Se imidlertid punkt 1.5 nedenfor om mulige justeringer knyttet til bygget.
Totalentreprenør vil være ansvarlig søker for tiltaket.
Det vises til de øvrige anskaffelsesdokumentene, herunder del II Kontraktsgrunnlaget og tekniske bilag mv., for en nærmere beskrivelse av anskaffelsen.
Det gjøres oppmerksom på at reguleringsarbeidet for området/tomten er pågående, og at det vil kunne bli behov for enkelte justeringer i grunnlaget som følge av denne prosessen. I den foreløpige fremdriftsplanen er det lagt til grunn at rammesøknaden vil være godkjent i siste del av mars 2025. Leverandøren kan legge til grunn at denne tillatelsen foreligger før kontraktinngåelse, og at ansvaret for tillatelsen påhviler Oppdragsgiver. Dersom det skulle oppstå forsinkelser knyttet til tillatelsen som medfører en senere oppstart av byggeperioden, vil byggetiden likevel opprettholdes ved at byggeperioden forskyves tilsvarende. Leverandørene vil i dette tilfellet også kunne kreve justering av vederlag for eventuelle dokumenterte kostnader ved forsinket oppstart.
Ambulansestasjonen/arealene som skal overtas av SSHF skal ferdigstilles først i prosjektet. I utgangspunktet er det lagt opp til at avkjørselen fra Egsveien skal være forbeholdt utrykningstrafikk, mens avkjørselen fra Andreas Kjærs vei skal benyttes som personalinngang. BOP5 og SSHF er imidlertid i dialog om at avkjørselen fra Egsveien også kan benyttes som personalinngang i byggeperioden, for å gi leverandørene mer forutsigbarhet med hensyn til tilkomst og arbeid ved Andreas Kjærs vei. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt i løpet av konkurransen når dialogen mellom BOP5 og SSHF er avklart.
Oppdragsgiver ønsker å ta hensyn til at ferdigstillelsen av ambulansestasjonen per i dag er det mest kritiske i prosjektet, mens leietakersituasjonen for den øvrige delen av bygget fortsatt er uavklart. Dette innebærer at utbyggingsbehovet for de delene av bygget som ikke skal overtas av SSHF, ennå ikke er endelig fastsatt. På denne bakgrunn kan det bli aktuelt å gjøre følgende justeringer i løpet av konkurransen:Det kan bli aktuelt å trekke ut, eller ta inn en opsjon på å trekke ut, ca. 850 m2 BTA fra bygget og/eller etablere dette som et senere byggetrinn.
Det kan bli aktuelt å forlenge byggetiden for den delen av bygget som ikke skal overtas av SSHF, herunder avklare om leverandørene kan tilby en lavere pris dersom byggetiden for denne delen av bygget forlenges.
Eventuelle endringer, justeringer eller suppleringer knyttet til disse forholdene vil bli kommunisert snarest mulig i løpet av konkurransen.
Oppdragsgiver forbeholder seg også retten til å adresse disse forholdene under forhandlingene med leverandørene i en eventuell forhandlingsfase. Dersom det blir gjort endringer i anskaffelsesdokumentene, vil det blir gitt anledning til å ta hensyn til dette i reviderte tilbud.
Etter at tilbudene er mottatt planlegger Oppdragsgiver å gjennomføre forhandlinger med leverandørene. Oppdragsgiver tar imidlertid forbehold om å tildele kontrakten uten å gjennomføre forhandlinger, jf. FOA § 23-7 (5).
Leverandørene oppfordres således til å levere et godt og konkurransedyktig første tilbud.
Dersom Oppdragsgiver velger å gjennomføre forhandlinger, vil disse kunne bli gjennomført i flere faser/forhandlingsrunder, hvor Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å redusere antall tilbud det skal forhandles om (nedvalg), jf. FOA § 23-11. En første reduksjon av antall tilbud kan skje allerede i forkant av forhandlingene, jf. FOA § 23-11 (4). Eventuelle reduksjoner i antall tilbud vil bli foretatt på grunnlag av tildelingskriteriene.
Kvalifikasjonskrav 1
Økonomisk og finansiell kapasitet
Kvalifikasjonskrav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Årsregnskap inkludert årsberetning og revisorberetning for de siste 3 regnskapsår som dette har blitt utarbeidet for. Oppdragsgiver henter selv denne dokumentasjonen fra Foretaksregisteret i Brønnøysund (www.brreg.no). Norske leverandører trenger derfor ikke å levere dette. Kredittvurdering som baserer seg på siste tilgjengelige regnskapstall. Vurderingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 2
Kvalitetssikringssystem
Kvalifikasjonskrav: Leverandøren skal ha et tilstrekkelig kvalitetssikringssystem til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonskrav:Attest utstedt av uavhengig organ som dokumenterer at leverandøren er sertifisert i henhold til ISO 9001 eller tilsvarende standard vil bli ansett som tilstrekkelig, men er ikke nødvendig for å oppfylle kravet. Det uavhengige organet som har utstedt attesten må være akkreditert av Norsk akkreditering eller tilsvarende organer i andre EØS-stater. Dersom leverandøren ikke er sertifisert i henhold til ISO 9001 eller tilsvarende standard, skal leverandøren gi en beskrivelse av sitt kvalitetssikrings-/styringssystem. Beskrivelsen skal vise hvilke rutiner og tiltak som iverksettes ved utførelsen av leveransen. Dersom leverandøren støtter seg på andre virksomheter for å oppfylle kravet, skal leverandøren i tillegg redegjøre for hvordan kvalitetssikrings-/styringssystemet til den støttende virksomheten konkret skal gjøre seg gjeldende ved utførelsen av oppdraget. Det kreves ikke at underleverandører har tilsvarende systemer eller at leverandørens system er implementert hos underleverandørene. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 3
Miljøledelsessystem
Kvalifikasjonskrav:Leverandøren skal ha et tilstrekkelig miljøledelsessystem til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Attest utstedt av uavhengig organ som dokumenterer at leverandøren er sertifisert i henhold til ISO 14001, EMAS (EU Eco-Management and Audit Scheme), Miljøfyrtårn eller tilsvarende vil bli ansett som tilstrekkelig, men er ikke nødvendig for å oppfylle kravet. Det uavhengige organet som har utstedt attesten må være akkreditert av Norsk akkreditering eller tilsvarende organer i andre EØS-stater. Dersom leverandøren ikke har et slikt tredjeparts sertifisert miljøledelsessystem, skal leverandøren gi en beskrivelse av sitt miljøledelsessystem. Beskrivelsen skal vise hvilke rutiner og tiltak som iverksettes ved utførelsen av leveransen. Dersom leverandøren støtter seg på andre virksomheter for å oppfylle kravet, skal leverandøren i tillegg redegjøre for hvordan miljøledelsessystemet til den støttende virksomheten konkret skal gjøre seg gjeldende ved utførelsen av oppdraget. Det kreves ikke at underleverandører har tilsvarende systemer eller at leverandørens miljøledelsessystem er implementert hos underleverandørene. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 4
Oganisatorisk og juridisk stilling
Kvalifikasjonskrav: Leverandøren skal være registrert i et foretaksregister, faglig register eller et handelsregister i den staten leverandøren er etablert. Dokumentasjonskrav: Norske foretak: Firmaattest Utenlandske foretak: Attest for registrering i foretaksregister, faglig register eller et handelsregister som bestemt av lovgivning i det landet hvor leverandøren er etablert.
Kvalifikasjonskrav 5
Ordnede skatte- og avgiftsforhold
Kvalifikasjonskrav: Leverandøren skal ha ordende forhold når det gjelder betaling av skatter og avgifter. Dokumentasjonskrav:Norske foretak: Attest for merverdiavgift og skatt. Attesten skal ikke være eldre enn seks (6) måneder regnet fra fristen for mottak om søknad om å delta i konkurransen. Attesten kan bestilles via www.altinn.no. Utenlandske foretak: Attest utstedt av vedkommende myndighet i leverandørens hjemland som bekrefter at leverandøren har oppfylt sine forpliktelser vedrørende skatt og avgifter i samsvar med bestemmelser i det land leverandøren er etablert. Attesten skal ikke være eldre enn seks (6) måneder regnet fra fristen for mottak om søknad om å delta i konkurransen.
Kvalifikasjonskrav 6
Tekniske og faglige kvalifikasjoner - krav til leverandørens erfaring
Kvalifikasjonskrav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring som totalentreprenør fra oppdrag med overføringsverdi til dette oppdraget. Med «erfaring» menes at prosjektet er ferdigstilt, eller som minimum har kommet godt ut i byggefase Med "totalentreprenør" menes at leverandøren påtok seg ansvar for hele eller vesentlige deler av prosjekteringen og utførelsen. Rolle som totalentreprenør i underliggende ledd (totalunderentreprenør mv.) omfattes. Dokumentasjonskrav: Beskrivelsen er ikke begrenset til, men skal inneholde informasjon om: · Oppdragsgiver for oppdraget. · Oppdragets omfang og verdi, herunder prosjektets størrelse i m2 og kontraktsverdi. · Tidspunktet for utførelse. Dersom leveransen ikke er ferdigstilt, skal det gis en beskrivelse av hvor langt man er kommet. · Entrepriseform, herunder om oppdraget gjaldt en totalentreprise. · Leverandørens sentrale oppgaver i oppdraget. · Underleverandører/kontraktsmedhjelpere, herunder underentreprenører og rådgivere. · Kontaktdetaljer til referanseperson (navn, telefonnummer og e-post). Det kreves ikke at leverandøren selv har utført underliggende entrepriser, men leverandøren må ha tilstrekkelig erfaring som totalentreprenør for prosjektgjennomføringen. Det anses som særlig relevant dersom leverandøren har relevant erfaring fra oppdrag med utfordrende grunnforhold, men dette er ikke et absolutt krav. Oppdragsgiver vil foreta en helhetsvurdering av om leverandøren samlet sett har tilstrekkelig erfaring med oppdrag som har overføringsverdi til dette prosjektet. Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Det gjøres oppmerksom på at beskrivelsen inngår i evalueringsgrunnlaget ved en eventuell utvelgelse av leverandører, se konkurransegrunnlaget punkt 4. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å kontakte referansepersonen(e), men har ikke plikt til dette. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 7
Utvelgelseskriterium
Oppdragsgiver vil velge ut minst 3 kvalifiserte leverandører til å inngi tilbud. Det tas imidlertid forbehold om å velge ut færre leverandører dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall leverandører. Det gjelder ingen øvre grense for hvor mange kvalifiserte leverandører som kan utvalgt og invitert til å inngi tilbud, og Oppdragsgiver forbeholder seg rett til å invitere samtlige. En eventuell utvelgelse av leverandører vil baseres på hvilke leverandører som best oppfyller følgende kriterier. • Kriteriet om at leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring som totalentreprenør fra oppdrag med overføringsverdi til dette oppdraget, jf. konkurransebeskrivelsen punkt 3.3.4. Ved evalueringen av kriteriene vil oppdragsgiver både vurdere hvor relevant og hvor omfattende leverandørens erfaring er utover det som er nødvendig for å oppfylle kvalifikasjonskravet. Minstekrav til kvalifikasjonskrav

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    11. nov. 2024, 20:55

  2. Frist for innlevering

    10. des. 2024, 11:00

  3. Startdato for avtale

    24. apr. 2025, 00:00

  4. Sluttdato for avtale

    2 år

    23. des. 2026, 00:00

Se aktive konkurranser som ligner