Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Forsikringstjenester

Drammen kommune trenger forsikringsmegling og forsikringsrådgivning for alle typer forsikringer unntatt pensjonsordninger, med en kontrakt over 6 år og en maksimal totalverdi på 95 millioner kroner. Tjenestene skal leveres i Viken og omfatte forsikringsmegling, rådgivning og analyse, administrasjon av forsikringsavtaler, skadeoppgjør, risikostyring, uavhengig rådgivning, og overvåking av forsikringsmarkedet. Leverandøren må ha tillatelse fra Finanstilsynet til å drive forsikringsmeglervirksomhet i Norge og dokumentere erfaring fra forsikringsmegling og rådgivning til kommuner med inntil tre relevante oppdrag de siste tre årene. Tildelingskriteriene er pris (50%), oppdragsforståelse (25%), og tilbudt kundeportal (25%).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Drammen kommune inviterer til konkurranse for levering av forsikringsmegling og forsikringsrådgivning for alle typer forsikringer unntatt pensjonsordninger. Det skal inngås kontrakt med én leverandør, og avtalen gjelder fra 27. mai 2025. Avtalen skal dekke oppdragsgivers behov for forsikringsmeglertjenester og rådgivning, og ivareta følgende funksjoner:ForsikringsmeglerRådgivning og analyse: Forsikringsmegleren skal ta initiativ til å gi råd om hvilke forsikringsprodukter som best dekker oppdragsgivers behov. Leverandøren skal analysere risikoer og foreslå passende forsikringsløsninger. Anbud: Gjennomføre konkurranser om oppdragsgivers forsikringer i samråd med oppdragsgiver og i henhold til lov og forskrift om offentlige anskaffelser, og sikre oppdragsgiver de beste vilkårene og prisene. Administrasjon av forsikringsavtaler: Leverandøren skal bistå med å administrere forsikringsavtaler, inkludert fornyelser og endringer. Skadeoppgjør: Leverandøren skal bistå oppdragsgiver i skadeoppgjørsprosessen, fra innmelding av skader til utbetaling fra forsikringsselskapet. ForsikringsrådgiverRisikostyring: Forsikringsrådgiver skal bistå oppdragsgiver med å identifisere og vurdere risikoer, og utvikle strategier for å håndtere disse risikoene. Uavhengig rådgivning: Leverandøren skal gi uavhengige råd om forsikringsdekning og hjelpe oppdragsgiver med å forstå komplekse forsikringsvilkår. Videre skal leverandøren gi råd og vurderinger om tolkning av konkrete spørsmål knyttet til forsikringsavtalene og skadetilfeller. Overvåking av forsikringsmarkedet: Leverandøren skal holde seg oppdatert på endringer i forsikringsmarkedet og informere oppdragsgiver om nye produkter og muligheter. Begge rollene er viktige for å sikre at oppdragsgiver har tilstrekkelig forsikringsdekning og at forsikringskostnadene holdes på et optimalt nivå.Hovedtrekkene i prosedyrenI dag har oppdragsgiver følgende forsikringer som forvaltes av forsikringsmegler:GruppelivsforsikringYrkesskade-/ulykke-/tjenestereiseforsikringAnsvarsforsikringEiendomsforsikringer Verdigjenstand forsikringMotorvognforsikringInformasjon om oppdragsgiverNøkkeltallene vil endre seg i kontraktsperioden. VirksomhetOrg. nr. Antall ansatte (ca.)Bygningsmassem²Kjøp forsikringer2025 NOKDrammen kommune921 234 554670013 432 107Drammen Eiendom KF876 820 722140575 000 m²8 412 743Drammen kommunale pensjonskasse980 650 3837133 148Drammensregionens Brannvesen IKS984 054 4082141 185 122Sør-Øst 110 IKS987 066 8574858 951Drammen Scener AS894 922 67233369 216

    Kontakt navn
    Kirsten Nordhøy
    Kontakt telefon
    +4797649220
    Adresse
    Engene 1, 3015 DRAMMEN

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Dette oppfylles ved at leverandør er kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse med minimum kredittscore A iht. vurdering foretatt i RiskGuardian Suite fra kredittopplysningsbyrået Dun & Bradstreet. For selskap som ikke kredittvurderes i Dun & Bradstreet RiskGuardian Suite (dette gjelder stiftelser o.l.) skal godkjente regnskapstall vise tilsvarende kredittverdighet og økonomisk gjennomføringsevne.

    Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

    Leverandøren skal ha god erfaring fra forsikringsmegling og forsikringsrådgivning til kommuner. Beskrivelse av leverandørens inntil tre mest relevante oppdrag i løpet av de siste tre årene. Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Leverandøren kan dokumentere erfaringen ved å vise til kompetanse til personell han råder over og kan benytte til dette oppdraget, selv om erfaringen er opparbeidet mens personellet har utført tjeneste for en annen leverandør.

    Leverandør vurderer å sette bort følgende del (i prosent) av kontrakten til underleverandører. Legg merke til at hvis leverandøren har besluttet å sette bort en del av kontrakten til underleverandører og støtter seg på underleverandørenes kapasitet til å utføre denne del, utfylles et særskilt ESPD for slike underleverandører, se del II, avsnitt C, ovenfor.

    Leverandøren skal ha tillatelse til å drive forsikringsmeglervirksomhet i Norge.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Det skal oppgis et årlig honorar for hver av oppdragsgiverne. Summen av årlig honorar for alle oppdragsgiverne er gjenstand for evaluering. Alle kostnader knyttet til leveransen (gebyrer, levering, reisekostnader, godtgjørelser og alle andre kostnadselementer) skal inkluderes i det årlige honoraret. Pris skal oppgis eksklusive mva.

    Beskrivelse

    Leverandør skal beskrive hvordan de vil løse oppdraget for å oppnå anskaffelsens målsetning. Det må tydelig fremkomme hva som er tilbudt kvalitet utover kravene til tjenesten. Anskaffelsens målsetning Målet med anskaffelsen er å få profesjonell bistand med alle aspekter knyttet til forsikring. Leverandøren skal bistå oppdragsgiver i å oppnå en forsikringsdekning som er kostnadseffektiv. I evalueringen vil det legges vekt på evne til å tilby skreddersydde og kostnadseffektive forsikringsløsninger tilpasset oppdragsgivers behov og situasjon. løpende kundestøtte og oppfølging for å sikre at forsikringsbehov alltid er dekket på best mulig måte. hvordan leverandør bistår oppdragsgiver i skadesaker. hvordan administrasjon av forsikringer håndteres, inkludert fornyelser og endringer. Det kan også vises til systemer og prosesser som brukes for å sikre effektiv administrasjon. annet som bidrar til å oppfylle anskaffelsens målsetning.

    Beskrivelse

    Leverandør skal beskrive sin tilbudte kundeportal og funksjoner som gir en god kundeopplevelse. I evalueringen vil det bli lagt vekt på: Tilgang til forsikringsdokumenter, nye og utgåtte. Hvor brukervennlig er det for oppdragsgiver å melde skade? Finnes det muligheter for å spore skadesaker? Muligheter for oppdragsgiver til å administrere egne forsikringer, oppdatere informasjon, og melde inn/ut objekter. Kontrollfunksjoner for leverandør når oppdragsgiver har gjort endringer i kundeportalen. Enkel innlogging og få klikk for å komme til relevant informasjon. Annet som gir en god kundeopplevelse.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Forsikringsmegling og forsikringsrådgivning
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Estimert verdi
95 000 000,00 kr
Varighet
72 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner