Brief

Bedriftsrådgivning

Barne- og familiedepartementet trenger forskningstjenester for å kartlegge hvordan forbrukere opplever prising og fordelsprogrammer i dagligvaremarkedet, med en øvre økonomisk ramme på 1,5 millioner kroner. Oppdraget, som varer fra kontraktsinngåelse til 1. mars 2026, innebærer utarbeidelse av to rapporter: en oppsummering av tidligere forskning og en analyse av dagens marked, priser og fordelsprogrammer, inkludert forbrukerundersøkelser og intervjuer med relevante aktører. Tildelingskriteriene er pris (10%), kompetanse hos tilbudt personell (45%) og oppdragsforståelse (45%).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Oppdraget utlyses i fellesskap av Barne- og familiedepartementet (BFD) og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Anskaffelsens formål er behovet for en kartlegging av hvordan forbrukerne opplever prisingen til dagligvarekjedene, herunder særlig om kjedenes fordelsprogrammer bidrar til forvirring og vanskeligere sammenligning av priser for forbrukerne. Formålet er videre å kartlegge forbrukernes muligheter til å ta opplyste valg når de handler dagligvarer, samt effekter av dagligvarekjedenes praksis. Oppdragstaker kan også foreslå mulige tiltak i dagligvarebransjen som følge av eventuelle funn i kartleggingen. Oppdraget består av to rapporter. - Den første rapporten skal være en oppsummering av tidligere relevant forskning. - Den andre rapporten skal beskrive dagens marked, priser og fordelsprogrammer, samt utrede og beskrive hvilke utfordringer forbrukerne opplever i det norske dagligvaremarkedet, og om disse utfordringene er unike for Norge. Utreder skal innhente informasjon gjennom forbrukerundersøkelser om hvordan prisingen og fordelsprogrammene oppleves av forbrukerne, hvilken kunnskap forbrukerne har om bruk av kundedata og regelverket for dette. Det skal også gjøres en analyse av funnene i et forbrukerperspektiv. Metoden kan gjerne være en kombinasjon av kvalitativ metode, f.eks. intervjuer/fokusgrupper og kvantitativ metode, f.eks. kartlegging med spørsmål til et bredt representativt utvalg av forbrukere. Oppdragstaker skal redegjøre for metodebruken. Utreder skal også gjennomføre møter og intervjuer med relevante aktører, som for eksempel Forbrukertilsynet, Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og bransjeorganisasjoner, for å få relevante innspill til kartleggingen. Oppdraget har en varighet fra kontraktsinngåelse til avlevering av sluttrapport 1. mars 2026, og har en øvre økonomisk ramme på 1 500 000 kroner ekskl. mva. Første rapport leveres innen 31. desember 2025. Estimatet er ikke bindende for oppdragsgiver. For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til avtalen.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres i henhold til lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) og forskrift 12. august 2016 nr. 974 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesforskriften), del I og del III etter anskaffelsesprosedyren åpen anbudskonkurranse, jf. anskaffelsesforskriften § 13-1(1). Anskaffelsen er kunngjort på Doffin og TED. I denne konkurransen er det ikke tillatt å gjennomføre forhandlinger. Det er følgelig ikke anledning til å endre tilbudet etter tilbudsfristens utløp.

    Kontakt navn
    Elisabeth Varland
    Kontakt telefon
    +47 22249090
    Kontakt e-post
    postmottak@bfd.dep.no
    Adresse
    Akersgata 59, 0180 OSLO

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Under dette tildelingskriteriet gis poeng etter sammenligning av tilbudenes totalpris for oppdraget, jf. bilag 5 til avtalen.

    Beskrivelse

    Utfylt bilag 4 til avtalen, Administrative bestemmelser. Inntil 5 CV-er for tilbudt personell med en beskrivelse av de tre mest relevante oppdragene for hver av de tilbudte ressursene samt hvilken rolle vedkommende hadde i oppdragene. CV-ene bør ikke overskride 2 A4 sider pr. tilbudte ressurs.

    Beskrivelse

    Utfylt bilag 2 til avtalen, Oppdragstakers spesifikasjon av oppdraget. Oppdragsforståelsen bør ikke overskride 5 A4 sider. Utfylt bilag 3 til avtalen, Prosjekt- og fremdriftsplan.

Se hele utlysningen

Tittel
Forskningsoppdrag - Kartlegging av hvordan prisingen og fordelsprogrammene i dagligvaremarkedet oppleves av forbrukerne
Estimert verdi
1 500 000,00 kr
Varighet
5 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner