Oppdraget utlyses i fellesskap av Barne- og familiedepartementet (BFD) og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD).
Anskaffelsens formål er behovet for en kartlegging av hvordan forbrukerne opplever prisingen til dagligvarekjedene, herunder særlig om kjedenes fordelsprogrammer bidrar til forvirring og vanskeligere sammenligning av priser for forbrukerne. Formålet er videre å kartlegge forbrukernes muligheter til å ta opplyste valg når de handler dagligvarer, samt effekter av dagligvarekjedenes praksis. Oppdragstaker kan også foreslå mulige tiltak i dagligvarebransjen som følge av eventuelle funn i kartleggingen.
Oppdraget består av to rapporter.
- Den første rapporten skal være en oppsummering av tidligere relevant forskning.
- Den andre rapporten skal beskrive dagens marked, priser og fordelsprogrammer, samt utrede og beskrive hvilke utfordringer forbrukerne opplever i det norske dagligvaremarkedet, og om disse utfordringene er unike for Norge.
Utreder skal innhente informasjon gjennom forbrukerundersøkelser om hvordan prisingen og fordelsprogrammene oppleves av forbrukerne, hvilken kunnskap forbrukerne har om bruk av kundedata og regelverket for dette. Det skal også gjøres en analyse av funnene i et forbrukerperspektiv. Metoden kan gjerne være en kombinasjon av kvalitativ metode, f.eks. intervjuer/fokusgrupper og kvantitativ metode, f.eks. kartlegging med spørsmål til et bredt representativt utvalg av forbrukere. Oppdragstaker skal redegjøre for metodebruken.
Utreder skal også gjennomføre møter og intervjuer med relevante aktører, som for eksempel Forbrukertilsynet, Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og bransjeorganisasjoner, for å få relevante innspill til kartleggingen.
Oppdraget har en varighet fra kontraktsinngåelse til avlevering av sluttrapport 1. mars 2026, og har en øvre økonomisk ramme på 1 500 000 kroner ekskl. mva. Første rapport leveres innen 31. desember 2025. Estimatet er ikke bindende for oppdragsgiver.
For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til avtalen.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres i henhold til lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) og forskrift 12. august 2016 nr. 974 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesforskriften), del I og del III etter anskaffelsesprosedyren åpen anbudskonkurranse, jf. anskaffelsesforskriften § 13-1(1).
Anskaffelsen er kunngjort på Doffin og TED.
I denne konkurransen er det ikke tillatt å gjennomføre forhandlinger. Det er følgelig ikke anledning til å endre tilbudet etter tilbudsfristens utløp.