Anskaffelse av felles kartforvaltningsløsningfor IKT Orkidé-kommunene.IKT ORKidé er et interkommunalt samarbeidsorgan som ble etablert i 1997, og består av ni kommuner på Nord-Vestlandet (Aure, Smøla, Sunndal, Surnadal, Rindal, Averøy, Gjemnes, Kristiansund og Tingvoll), med administrasjon i Kristiansund.Hovedtrekkene i prosedyrenKommunene som er med i det interkommunale samarbeidet har i dag forskjellige kartforvaltningsløsninger fra to ulike leverandører, og disse brukes også ulikt fra kommune til kommune. Alle har den samme innsynsløsningen (felles anskaffelse).Det er viktig at anskaffelsen er med på å effektivisere kommunal forvaltning og kommunale tjenester gjennom bedre og mer effektiv bruk av GIS og geodata. Tjenestene skal tilby geodata, knytte sammen/integrere systemer, registrere, analysere, automatisere, informere, m.m. Vi ønsker å fokusere på viktigheten av å skape en felles plattform som gir kommunen større og mer robuste fagmiljøer.Hovedmålet er å tilby nye, bedre og mer effektive tjenester i tråd med overordna strategier.Mange av oppgavene i kommunen er helt eller delvis avhengig av tilgang til gode kartsystemer for å kunne lese, redigere og analysere geografiske data. For innbyggere, fritidsbeboere og næringsliv er det også spesielt viktig å kunne ha innsyn i informasjon fra matrikkelen og arealplaner.En anskaffelse åpner for muligheter til å kartlegge og møte eventuelle behov som tidligere har vært uavdekket. Dette gjelder spesielt innenfor fokusområdene for effektivisering av arbeidsoppgaver, samarbeid og utvidet bruk av geodata på tvers av kommunegrenser, og økt bruk av geografisk informasjon i analyser og beslutningsgrunnlag.Leveransen skal omfatte all programvare, lisenser, installasjon, konsulenttjenester, opplæring, support, drift og vedlikehold som er nødvendig for å oppfylle anskaffelsens formål.