Luftambulansetjenesten HF, som eier og ansvarlig for medisinsk teknisk utstyr i den nasjonale luftambulansetjenesten i Norge, planlegger å anskaffe nye transportable elektriske sug for å gjennomføre en flåteutskiftning av denne utstyrstypen i luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten. Totalt er det behov for omkring 60 enheter, og disse må tilfredsstille høye funksjonelle og teknisk krav for å kunne dekke det medisinske behovet, og kunne bli akseptert til bruk om bord i fartøyene av de ansvarlige flyoperatørene.Luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten har i en årrekke benyttet et elektrisk sug av modell OB1000 Avio fra den italienske produsenten Oscar Boscarol Srl i alle sine fartøytyper og legebiler. Disse enhetene er montert i braketter og installasjoner i luftfartøyene som er sertifiserte av European union Aviation Safety Agency (EASA), og kan således ikke enkelt og uten betydelige kostnader byttes ut. De er videre kvalifisert til bruk om bord gjennom høye teknisk krav til ytelse og kvalitet.Utstyrsflåten er nå moden for utskiftning, både som følge av slitasje og at nevnte modell er utgått av produksjon med påfølgende opphør av support og levering av reservedeler. Produsent har lansert en arvtager, OB3000 Avio, med funksjonalitet og teknisk ytelse og kvalitet som er på nivå med OB1000 eller bedre, og med fysisk utforming så lik OB1000 at braketter og installasjoner i mer enn halvparten av de aktuelle fartøytypene kan videreføres uten noen endringer. Dette medfører mulighet for store besparelser i byttekostnader i størrelsesorden 2 – 4 MNOK sammenlignet med å måtte anskaffe nye braketter og sertifiserte installasjoner i samtlige fartøytyper til sug fra enhver annen produsent. Det medfører også vesentlig kortere tid til mulig utskiftning av OB1000 da nye braketter og sertifiserte installasjoner forventes å ta 9 – 15 måneder å få levert. Verdien på anskaffelsen av nye sug av modellen OB3000 Avio fra Modul Nordic AS er under nasjonal terskelverdi og reguleres kun av de alminnelige bestemmelsene i anskaffelsesloven og forskriftens del I.Utstyret som skal anskaffes er helhetlig vurdert, og tekniske, ressurs- og økonomiske hensyn tilsier at det kan at det anskaffes elektriske sug av typen OB3000 Avio fra Modul Nordic AS. Det er kun Modul Nordic AS som kan levere utstyr som ikke vil kreve tids- og kostnadskrevende utskiftning av braketter og EASA-sertifiserte installasjoner i samtlige fartøytyper i luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten.Hovedtrekkene i prosedyrenLuftambulansetjenesten HF, som eier og ansvarlig for medisinsk teknisk utstyr i den nasjonale luftambulansetjenesten i Norge, planlegger å anskaffe nye transportable elektriske sug for å gjennomføre en flåteutskiftning av denne utstyrstypen i luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten. Totalt er det behov for omkring 60 enheter, og disse må tilfredsstille høye funksjonelle og teknisk krav for å kunne dekke det medisinske behovet, og kunne bli akseptert til bruk om bord i fartøyene av de ansvarlige flyoperatørene.Luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten har i en årrekke benyttet et elektrisk sug av modell OB1000 Avio fra den italienske produsenten Oscar Boscarol Srl i alle sine fartøytyper og legebiler. Disse enhetene er montert i braketter og installasjoner i luftfartøyene som er sertifiserte av European union Aviation Safety Agency (EASA), og kan således ikke enkelt og uten betydelige kostnader byttes ut. De er videre kvalifisert til bruk om bord gjennom høye teknisk krav til ytelse og kvalitet.Utstyrsflåten er nå moden for utskiftning, både som følge av slitasje og at nevnte modell er utgått av produksjon med påfølgende opphør av support og levering av reservedeler. Produsent har lansert en arvtager, OB3000 Avio, med funksjonalitet og teknisk ytelse og kvalitet som er på nivå med OB1000 eller bedre, og med fysisk utforming så lik OB1000 at braketter og installasjoner i mer enn halvparten av de aktuelle fartøytypene kan videreføres uten noen endringer. Dette medfører mulighet for store besparelser i byttekostnader i størrelsesorden 2 – 4 MNOK sammenlignet med å måtte anskaffe nye braketter og sertifiserte installasjoner i samtlige fartøytyper til sug fra enhver annen produsent. Det medfører også vesentlig kortere tid til mulig utskiftning av OB1000 da nye braketter og sertifiserte installasjoner forventes å ta 9 – 15 måneder å få levert. Verdien på anskaffelsen av nye sug av modellen OB3000 Avio fra Modul Nordic AS er under nasjonal terskelverdi og reguleres kun av de alminnelige bestemmelsene i anskaffelsesloven og forskriftens del I.Utstyret som skal anskaffes er helhetlig vurdert, og tekniske, ressurs- og økonomiske hensyn tilsier at det kan at det anskaffes elektriske sug av typen OB3000 Avio fra Modul Nordic AS. Det er kun Modul Nordic AS som kan levere utstyr som ikke vil kreve tids- og kostnadskrevende utskiftning av braketter og EASA-sertifiserte installasjoner i samtlige fartøytyper i luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten.