Helse- og omsorgsdepartementet skal gjennomføre en anskaffelse av analyse av Helseplattformen, for å følge opp Stortingets vedtak om å sørge for en analyse av fordeler og ulemper ved Helseplattformen: «Stortinget ber regjeringen sørge for åpne og uavhengige økonomiske, samfunnsmessige, kvalitetsmessige og juridiske analyser av fordeler og ulemper for sykehus, kommuner, fastleger og pasienter ved journal- og samhandlings¬løsningen Helseplattformen. Analysene må se hen til alternativer med videreføring og forbedring eller løsninger basert på eksisterende alternativer i markedet. Stortinget orienteres senest i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2026. Stortinget vedtok også å be regjeringen holde Stortinget orienterte om regjeringens plan for hvordan den skal følge opp Riksrevisjonens anbefalinger fra Dokument 3:3 (2024-2025)» Analysen må ha god kvalitet og legitimitet. Samtidig er det allerede gjort en rekke undersøkelser og evalueringer av Helseplattformen som trolig kan legges til grunn, slik at det ikke er nødvendig å «finne opp hjulet på nytt». Nullpunkt for analysen skal være 2025, dvs. den tar utgangspunkt i dagens situasjon både i Midt-Norge og i andre deler av landet. Unntaket er investeringskostnadene som må inkluderes. Helse- og omsorgsdepartementet vil med en markedsundersøkelse få en bedre innsikt i hva leverandørene vil kunne tilby innenfor vår tenkte ramme, og også kunne få forslag og diskusjon omkring alternativer, som for eksempel en begrenset kjerneleveranse med mulighet for utvidelser gjennom opsjoner. Helse- og omsorgsdepartementet ønsker gjennom markedsdialogen å få innspill på følgende spørsmål: 1. Omfang for nødvendig kvalitet Basert på erfaringer fra lignende prosjekter og med utgangspunkt i den omfattende dokumentasjonen som allerede foreligger om Helseplattformen, ønsker vi leverandørs vurdering av: • Forventet innhold og omfang av analyse som kan leveres innenfor en kostnadsramme på 1 MNOK ekskl. mva. • Forventet innhold og omfang av analyse som kan leveres innenfor en samlet kostnadsramme på 2,5 MNOK ekskl. mva. 2. Alternative utforminger av anskaffelsen For å sikre at sluttproduktet oppnår nødvendig kvalitet, ønsker vi leverandørenes forslag til alternative utforminger, herunder hvilke problemstillinger som kan belyses med dokumentgjennomgang fra eksisterende (offentlige) analyser og hva som krever tilleggsundersøkelser. Dette kan for eksempel kobles til trinnvis leveranse eller bruk av opsjoner. https://eu.eu-supply.com/ctm/supplier/Documents/Folder/297500