Kristiansand kommune vil inngå rammeavtale om å innleie lastebiler og maskiner med og uten førere, med flere leverandører.Det gis anledning til å gi tilbud på deler av leveransen, og innenfor de forskjellige kategoriene. Konkurransen har to hoveddeler:Innleie av biler og maskiner med førerInnleie av biler og maskiner uten førerInnen disse to hoveddelene, er det flere kategorier som man kan velge å legge inn tilbud i. Det vil bli inngått avtale med alle leverandører pr. kategori.Kategoriene listet opp i pkt. 1.4.1 nedenunder.Hovedtrekkene i prosedyrenKategoriene har forskjellige priser som må fylles ut.Timepris for lastebil og andre maskiner med fører skal være inkludert alle driftskostnader, avgifter, bompenger og drivstoff. For utslippsfrie lastebiler med fører, skal timepris inkludere alle driftskostnader, avgifter, bompenger og lade kostnader.For utslippsfrie maskiner med fører skal timepris inkludere alle driftskostnader, avgifter utenom ladekostnader om det er mulighet for lading ved anlegget.Pris uten fører skal være uten drivstoff. Alle kostnader for alt innleid maskineri, relatert til utstyrets normale bruksslitasje og rengjøringskostnader ved tilbakelevering av innleiet utstyr, skal dekkes av leverandør.Fakturerbar arbeidsdag er 7 timer, arbeidsdagen er 7,5 timer inkl. lunsj.Overtidstillegg for fører inntreffer etter 8. timer sammenhengende arbeidsdag.Det vises til konkurransegrunnlagets to vedlegg "Produkt- og prisskjema xxxxx" som må fylles ut for de biler og maskiner som tilbys til å innleie.Bilene, maskinene og tjenestene forutsettes brukt til kommunalteknisk drift, vedlikehold og rehabilitering, samt til nyanlegg som gjennomføres av oppdragsgiver. Arbeidsspråk er norsk.Leveringssted for tilbudt produkt skal være fritt levert til bestilingens angitte sted i Kristiansand kommune.De forskjellige kategoriene er:LastebilGravemaskinLastebil/Traktor og gravemaskinHjullaster og redskapsbærerTraktorVeihøvelLastebilhengereDumperKomprimatorMobilkranLastebilkranNoen av kategoriene har også underkategorier. Disse er angitt i vedlagte prisskjema. Oppdragsgiver vurderer selv hvilken kategori/underkategori det skal gjøres avrop på basert på hva som anses som hensiktsmessig ut fra behovet. Det gjøres oppmerksom på at oppdragsgiver på generelt grunnlag vil tilstrebe å gjøre avrop på underkategoriene som omhandler utslippsfrie typer der det er hensiktsmessig.Avropsmekanismen i denne avtalen vil være følgende:Leverandører rangeres på en liste med høyeste poengsum øverst, i henhold til konkurransens tildelingskriterier.Oppdragsgiver kontakter leverandører fra toppen av listen innen den aktuelle kategorien/underkategorien.Dersom den første ikke er ledig eller egnet til oppdraget, går vi nedover listen til neste aktuelle.Ved oppdrag estimert over kr. 500 000 ekskl. mva. eller ved spesielle behov kan kommunen velge å gå utenom avtalen og lyse ut egen konkurranse.