Kulturell og kreativ næring er en samlebetegnelse for næringsvirksomhet basert på fremstilling av kulturelle uttrykk som primært kommuniserer gjennom estetiske virkemiddel (Kulturens kraft, Meld. St. 8 (2018-19)). Næringen befinner seg i skjæringspunktet mellom kulturpolitikk og næringspolitikk. Et sted hvor kultur både er et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå økonomisk verdiskaping.
Både kunstnerisk næringsvirksomhet knyttet til å skape, produsere og utøve kulturelle uttrykk, og kreativ næringsvirksomhet som benytter kulturelle uttrykk som innsatsfaktor i virksomheten, tilhører denne næringen.
Kulturell og kreativ næring består av et bredt spekter av bransjer med ulikt potensiale for økonomisk verdiskaping. I kulturmeldinga defineres næringen som bransjene visuell kunst, utøvende kunst, musikk, litteratur, film, spill, TV, radio, trykte medier, arkitektur, design, reklame og kulturarv.
Næringen kjennetegnes av en høy andel selvstendig næringsdrivende, små og mellom store bedrifter.
Oppdraget utføres på fastpris, Oppdragsgivers budsjettramme er kr. 800 000,-Hovedtrekkene i prosedyrenNordland fylkeskommune har behov for ny og oppdatert kunnskap om status for kulturell og kreativ næring i Nordland. Fylkeskommunen ønsker derfor å gjennomføre en innsiktsanalyse som gir et bilde av næringens økonomiske betydning i Nordland, en oversikt over verdikjeder og nettverk av aktører, en kvalitativ vurdering av næringens potensiale og ringvirkninger, samt en anbefalinger for videre arbeid med utgangspunkt i globale trender, forskning og komparative konkurransefortrinn. Kunnskapen skal benyttes til å forankre, prioritere, planlegge og iverksette riktige tiltak for utvikling av denne næringen i regionen.