Nesodden kommune ønsker å engasjere Telemark Seaworx AS til å nedlegge sjøledning i tilknytning til realisering av reguleringsplan; «Spro Havn» planID: 3212_20100138. Utbygger skal som følge av rekkefølgekrav etablere ny avløpspumpestasjon, samt legge avløpsledning fra denne til Fjellstrand i en sjøtrasé. I forbindelse med sjøarbeidene ønsker Nesodden kommune å benytte seg av samme entreprenør for å legge sjøledning fra Nordre og Søndre Spro brygger og føre disse inn på ny avløpspumpestasjon på Spro Havn. Hensikten med kommunens planlagte tiltak er å tilrettelegge tilknytning av eksisterende bebyggelse til offentlig nett.Hovedtrekkene i prosedyrenNesodden kommune ønsker å engasjere Telemark Seaworx AS til å nedlegge sjøledning i tilknytning til realisering av reguleringsplan; «Spro Havn» planID: 3212_20100138. Utbygger skal som følge av rekkefølgekrav etablere ny avløpspumpestasjon, samt legge avløpsledning fra denne til Fjellstrand i en sjøtrasé. I forbindelse med sjøarbeidene ønsker Nesodden kommune å benytte seg av samme entreprenør for å legge sjøledning fra Nordre og Søndre Spro brygger og føre disse inn på ny avløpspumpestasjon på Spro Havn. Hensikten med kommunens planlagte tiltak er å tilrettelegge tilknytning av eksisterende bebyggelse til offentlig nett.Det er betydelige praktiske og kostnadsmessige utfordringer ved å utføre sjøarbeidene i to etapper og/eller med ulike entreprenører på samme arbeidsplass, da arbeidene må utføres delvis i felles trasé der det utover rør for avløpsvann er planlagt legging av rør for varme og kjøling, overløp på dypt vann og overvannutslipp. På bakgrunn av dette ønsker kommunen å inngå en blandet anskaffelse etter forsyningsforskriften §6-2. Kontraktens verdi vil ligge langt lavere enn terskelverdien for når reglene i forsyningsforskriften del II kommer til anvendelse. Kommunens andel av anleggsvirksomheten vil utgjøre en mindre del av prosjektet, sammenliknet med de tiltakene som skal utføres av privat utbygger.Kommunen oppfatter at det foreligger en eneleverandør-situasjon hvor det av tungtveiende praktiske og økonomiske hensyn er anledning til å inngå direktekontrakt med utbyggers entreprenør, uten at det medfører brudd i anskaffelseslovens §4. Dersom kommunen ikke inngår overnevnte direkteanskaffelse vil det innebære at nedlegging av kommunens sjøledning må skje enten i forkant av, eller etter gjennomføring av utbyggere sitt prosjekt. En slik fremgangsmåte vil åpenbart medføre at kostnadene vil bli vesentlig høyere sammenliknet med at samtlige arbeider i sjø og ilandføringer utføres i samme operasjon.