Bystyret har vedtatt å innføre fritt brukervalg i hjemmetjenesten fra 1. januar 2025. Med hjemmetjenester menes i denne sammenheng hjemmesykepleie og praktisk bistand. Lovgrunnlaget for tildeling av tjenestene følger av helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 3, nærmere bestemt §§ 3-1 og 3-2 første ledd nr. 6 bokstav a og/eller b, og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 annet ledd. Ordningen med brukervalg skal gi tjenestemottakere med enkeltvedtak på hjemmesykepleie og/eller praktisk bistand rett til å velge om de vil at tjenesten skal utføres i kommunalt regi eller av en privat leverandør som kommunen har godkjent på forhånd.
Målet med brukervalget er at det skal være større valgfrihet, mer fleksibilitet og påvirkningsmulighet for våre tjenestemottakere . Samtidig skal ordningen sikre at våre tjenestemottakere får den hjelpen de har krav på etter gjeldende regelverk.
I den forbindelse ønsker Trondheim kommune innspill til utformingen av tjenesten og gjennomføringen av konkurransen fra aktuelle leverandører.
BehovI dag er det 13 enheter i Trondheim kommune som yter hjemmetjenester på dag og kveld, til omtrent 4900 av kommunens innbyggere.
Leverandørene skal, parallelt med den kommunale hjemmetjenesten, dekke behovet for hjemmesykepleie og/eller praktisk bistand til innbyggere som er innvilget vedtak.
Tjenesten skal oppleves lik og være av lik kvalitet som det tjenestemottakerne mottar i dag, uavhengig av tjenesteyter.
Kommunens konseptforslagTrondheim kommune har snakket med flere kommuner som har fritt brukervalg i hjemmetjenesten og på bakgrunn av dette er det laget et fiktivt konseptforslag av tjenesten. I grove trekk kan konseptforslaget skisseres slik:På bakgrunn av driftsgrunnlag, oppfølging og ressursbruk fra begge parter er det foreløpig tenkt at kommunen kun skal tildele kontrakt til mellom 2-5 leverandører, som forutsetter at de kan levere tjenester innenfor hjemmesykepleie og praktisk bistand. Tenkt kontraktslengde er på 4-8 år (2+2+2+1+1) med ingen oppsigelsesadgang for leverandørene.
Når søkeren får et vedtak er det ønsket at tjenestemottaker selv skal ta et aktivt valg om hvilken tjenesteyter som skal utføre tjenesten. Vedtaket vil derfor tildeles den enkelte leverandør på bakgrunn av brukervalg.
Det vil ikke være mulig for tjenestemottaker å velge spesifikk ansatt til utførelse.
Valgt leverandør skal ikke ha mulighet til å takke nei til oppdraget.
De private leverandørene skal benytte flere av kommunens systemer, eksempelvis vår samhandlings- og pasientjournalløsning, som pr i dag er Helseplattformen. Vi vurderer også om leverandører skal benytte kommunens eget kvalitets-og avvikssystem. Leverandører skal sikre forsvarlige tjenester i tråd med gjeldende lovverk, og ha rutiner for å sikre dette og at tjenesteutførelsen samsvarer med vedtaket.
Tjenesten skal utføres til en forhåndsbestemt pris ut fra tjenestemottakerens funksjonsnivå. Prismodellen vil være lik for private leverandører og kommunens egne hjemmetjenester.
Det vil si at administrasjonskostnader, transport, forsikringer, lønnskostnader o.l. er innbakt i den forhåndsbestemte timeprisen. Det vil ikke være mulig for leverandøren å prise ekstra tjenester (tilleggstjenester).
FremdriftsplanDet er ønskelig fra kommunens side at konkurransen utlyses så snart som mulig, slik at vi har signert kontrakt med valgte leverandører senest 20. desember 2024.
InnspillMed bakgrunn i kommunens konseptforslag og anskaffelsens tidsaspekt, er det ønskelig at leverandørene gir skriftlig tilbakemeldinger og innspill så snart som mulig.
I tillegg til innspill på konseptforslaget har vi også noen spørsmål som vi gjerne ønsker svar og innspill på:Hvilken type kontrakt mener dere er mest hensiktsmessig i denne tjenesten? (Eksempelvis, konsesjonskontrakt eller parallelle rammeavtaler.)Hvor lang tid trenger dere fra tildeling til oppstart av kontrakt? Hva må være på plass fra kommunens side før oppstart av kontrakt? Hvor mange tjenestemottakere må dere ha for å sikre et godt driftsgrunnlag? Når det kommer til prising av tjenesten, hvilke faktorer er det viktig at kommunen tenker på ved utformingen av prisingen. Har dere noen innspill til krav til konkurransen og tjenesten?Har dere noen innspill til tildelingskriterier til konkurransen? Annen informasjon som dere tenker det er lurt at kommunen vet før de går ut på anbud?Spørsmålene ligger også i vedlegget "Spørsmål til markedsdialogen" i fanen "Dokumenter" i Mercell. Innsending av innspillTrondheim kommune oppfordrer alle leverandører eller andre interessenter som har innspill til å sende sine svar så fort som mulig og senest onsdag 25. september kl 14.00. Dersom kommunen har behov vil vi sende oppfølgingsspørsmål for videre avklaring, til den enkelte.
Innspillene sendes via kommunikasjonsmodulen i Mercell.lnnspill mottatt etter 25. september, kan ikke påregnes å bli hensyntatt i det videre arbeidet.