Asker Kommune ønsker å invitere leverandører av geografiske informasjonssystem (GIS) til dialog. Asker kommune har i dag Askerkart for saksbehandlere og innbyggere. Askerkart er en webbasert kartløsning, men i forbindelse med at nåværende systemleverandør har
varslet overgang til sky, ønsker kommunen å oppdatere seg på markedssituasjonen og de ulike mulighetene som finnes. Dialogmøtene vil bli gjennomført i Asker kommunes lokaler i tidsrommet 3.11-7. 11.2025.
GIS verktøyet skal kunne understøtte kommunens arbeid med kunnskapsbaserte beslutninger. Det skal være en kartløsning for saksbehandling etter plan- og bygningsloven og annet lovverk, samtidig som løsningen skal kunne gi innbyggere tilgang til relevant informasjon fra det samme kunnskapsgrunnlaget. Vi ønsker at kartløsningen er enkel å administrere og har et brukervennlig grensesnitt. Det er ønskelig at leverandørene gir en overordnet systemdemonstrasjon slik at vi kan få en forståelse av om denne vil passe inn i Asker kommune sin IKT-arkitektur/ portefølje. Vi ønsker at demoen skal si noe om:
• brukeradministrasjon av løsningen
• innbyggertjenester
• 3D-visning i løsningen
• analyse- og rapportmuligheter
• dataflyt og mulige systemintegrasjoner
• Hvordan selve løsningen administreres - hva kan vi gjøre selv
Hver leverandør kan stille med inntil tre personer med god kompetanse på systemet. Asker kommune vil stille med en IKT-rådgiver, samt tre representanter fra avdelingen Analyse og Geodata. Forretningssensitiv informasjon som deles i de individuelle møtene vil behandlet konfidensielt.
Leverandører som ønsker å delta kan melde sin interesse på mail til elfrid.nygaard.stabellini@asker.kommune.no og samtidig oppgi foretrukket dato for gjennomføring av møtet (03.11, 04.11, 05.11, 06.11 eller 07.11). Evt. spørsmål til
markedsdialogen kan også rettes hit og vil bli besvart fortløpende.
Påmeldingsfrist er 31.10.2025
Agenda for dialogmøtet:
1. Presentasjon av møtedeltakere og kort om kommunens behov for et GIS verktøy
2. Overordnet demo av leverandørens løsning
Dokumentasjon som skal ettersendes etter dialogmøtet (tidsfrist: 14.11.2025)
1. Presentasjon fra dialogmøtet
2. Tre referansekunder med tilsvarende løsning (med kontaktinformasjon).
3. Øvre og nedre prisestimat for lisens/abonnement, utrulling og opplæring per år, inkludert support. Estimatene er ikke bindende.