Cobrief Logo

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Sosialomsorg med innkvartering

Fredrikstad Kommune trenger midlertidig husvære (døgnovernatting) for innbyggere i Fredrikstad kommune over 18 år og for barnefamilier, i henhold til Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 27. Rammeavtalen har en varighet på 2+1+1 år, med en estimert årlig verdi på 4-7 millioner kroner. Tjenestene skal leveres i Viken, og anskaffelsen er delt i to grupper: bostedsløse personer og bostedsløse familier. Det er planlagt å inngå parallelle rammeavtaler med to til tre leverandører per gruppe for å sikre tilstrekkelig kapasitet. Leverandøren som er rangert som nummer 1 vil få forespørsel først, og dersom denne ikke kan levere, vil forespørselen gå videre til nummer 2 og deretter nummer 3. Det er ikke inkludert andre tjenester enn døgnovernatting i avtalen. Kvalifikasjonskrav inkluderer tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet, dokumentert gjennom kredittvurdering eller morselskapsgaranti.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Oppdragsgiver inviterer til konkurranse for inngåelse av rammeavtale for kjøp av midlertidig husvære (døgnovernatting) etter Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 27. Med midlertidig husvære etter Lov om sosiale tjenester § 27 menes at innbygger ikke har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet.Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver inviterer til konkurranse for inngåelse av rammeavtale for kjøp av midlertidig husvære (døgnovernatting) etter Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 27. Med midlertidig husvære etter Lov om sosiale tjenester § 27 menes at innbygger ikke har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet. Rammeavtalens varighet vil være for 2 år med opsjon for oppdragsgiver å forlenge avtalen med 1 + 1 år. Estimert verdi på rammeavtalene totalt er ca. 4-7 millioner per år. Estimert verdi skal anses som veiledende og er ikke bindende for oppdragsgiver. I 2023 var kommunens kostnader v/ NAV til kjøp av midlertidig botilbud ca. 5 000 000 kroner. Det var til sammen 91 personer/husstander med behov for midlertidig botilbud utenfor kommunens egne boliger i løpet av 2023. Av disse var det 2 familier med barn. Historisk sett har det vært forholdsvis lite behov for midlertidig døgnovernatting til familier. Gjennomsnittlig hadde 22 personer behov for tjenesten hver måned. 20 personer/husstander hadde boforhold med varighet over 3 måneder i løpet av året, og 29 personer/husstander hadde boforhold med varighet under 14 dager. Per september 2024 har det vært 71 husstander i midlertidig botilbud utenfor kommunens egne boliger. Totalt har kommunen kjøpt slike tjenester for ca. 2 400 000 kroner per september 2024. For å dekke behovet ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtaler om døgnovernattingsplasser for innbyggere i Fredrikstad kommune over 18 år og for barnefamilier, hvor oppdragsgiver har ansvar for å tilby midlertidig husvære. Rammeavtalen skal sikre oppdragsgiver kvalitetsgodkjente tjenester når oppdrasgiver ikke kan dekke tjenestebehov i egen regi. Med døgnovernattingssted menes i denne sammenheng næringsvirksomhet som driver utleie av rom og/eller boenheter på døgnbasis, når eiendommen er regulert til dette formålet. Anskaffelsen er delt i to grupper:Gruppe 1- bostedsløs personGruppe 2 - bostedsløse familierDe som er i behov av tjenesten innenfor gruppe 1 er hovedsakelig vanskeligstilte innbyggere med utfordringer som rus og/eller psykiske lidelser. Fredrikstad kommune ønsker å inngå rammeavtaler for å dekke et behov for ca 10 til 15 plasser per måned for bostedsløs person (gruppe 1) og et behov for ca. en til to plasser for bostedsløs barnefamilie etter behov (gruppe 2). Så fremt oppdragsgiver mottar tilstrekkelig antall egnede tilbud vil det inngås parallelle rammeavtaler med to til tre leverandører pr. gruppe. Parallelle rammeavtaler skal sikre at oppdragsgiver har god dekning av forventet kapasitetsbehov. Leverandøren som er rangert som nummer 1 innenfor gruppen får alltid forespørsel først når behov for husvære oppstår. Dersom leverandøren som er rangert som nummer 1 ikke kan leverer i samsvar med krav til responstid vil leverandør nummer 2 motta samme forespørsel. Dersom nummer 2 heller ikke kan levere i samsvar med krav til responstid, vil nummer 3 bli forespurt. Som en følge av dette fordelingsregimet er det sannsynlig at leverandør nummer 2 får forholdsvis få oppdrag i avtaleperioden. Leverandør nummer 3 får sannsynligvis svært få eller ingen oppdrag i avtaleperioden. Midlertidig botilbud er ikke et institusjonsopphold, og det inngår ikke i avtalen tjenester til beboer utover det som er beskrevet i avtalen (døgnovernatting). Det kan være at beboer har behov for andre typer kommunale tjenester, men det er ikke del av denne avtalen. Ytterligere beskrivelse fremkommer av konkurransegrunnlaget med vedlegg.

    Kontakt navn
    Kine Gjerlaugsen
    Kontakt telefon
    +47 69306000
    Adresse
    Nygaardsgata 16, 1606 FREDRIKSTAD

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Kredittvurderingen skal ha minimum rating kredittverdig. For nystartede selskaper, eller selskaper som er ratet lavere enn kredittverdig, kan det i stedet inngis morselskapsgaranti eller bankgaranti som kan dokumentere en tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne gjennomføre avtaleforpliktelsene. Dersom det innleveres morselskapsgaranti vil morselskapet bli ratet på tilsvarende måte og kravet om kredittverdig gjelder i så fall for morselskapet.

    Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner