Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Bedriftsrådgivning

Departementenes Digitaliseringsorganisasjon (DIO) har inngått avtaler med Sopra Steria AS og Accenture AS for etablering og tjenesteutsetting av drift av sentral infrastruktur samt støtte til transisjonsprosjektet for den nye IKT-plattformen "Ny Løsning". Leveransen skal skje i Oslo over en periode på 7 år, med en total kontraktsverdi på 1,2 milliarder kroner. Anskaffelsen er delt inn i to separate kontrakter, en for hver delområde, og omfatter både privat infrastruktur og offentlige skytjenester. Det var krav om dokumentasjon av kompetanse gjennom CVer for kjerneteam og kvalitet på ressurser, samt en effektiv transisjon til Ny Løsning. Totalt deltok to leverandører i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinnere
  • Accenture AS
  • Sopra Steria AS
Antall mottatte tilbud
2
Kontraktsverdi
1 200 000 000 kr

Om anbudet

    Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet er i ferd med å opprette en ny etat som fra 1. januar 2025 skal ha det samlede ansvaret for å levere digitale tjenester til departementsfellesskapet: Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO). Det skal etableres en felles IKT-plattform ("Ny Løsning") som skal leveres til de kundene det til enhver tid er besluttet at DIO skal levere tjenester til. Etableringen og innføringen av Ny Løsning vil skje gradvis og antas å pågå over en transisjonsperiode på 2-3 år før eksisterende plattformer er utfaset. Ny Løsning skal baseres på et hybrid løsningsdesign som både kan tilby tjenester fra en dedikert/privat infrastruktur og fra offentlige/allmenne skytjenester. Ny Løsning skal kunne tilby tjenester som tilfredsstiller krav til skjermingsverdige ugraderte informasjonssystemer og andre ugraderte informasjonssystemer. Omfanget av anskaffelsen er todelt: 1) Etablering og tjenesteutsetting av sentral infrastruktur- og plattformdrift, heretter kalt delområde 1; 2) Støtte til transisjonsprosjektet, heretter kalt delområde 2. Begge delområdene inkluderer mulighet for å kjøpe bistand til driftstøtte på eksisterende plattformer i transisjonsperioden for å tilgjengeliggjøre nøkkelpersonell til å bidra i etableringen av Ny Løsning. Anskaffelsen skal resultere i to separate kontrakter, en per delområde. Anskaffelsen gjennomføres etter FOSA.Hovedtrekkene i prosedyrenSe kvalifikasjonsgrunnlaget

    Kontakt navn
    Olav Haukeli
    Kontakt telefon
    +47 97963353
    Adresse
    Biskop Gunnerus' gate 6, 0155 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne gjennomføre en kontrakt av tilsvarende art og omfang, hvor blant annet kredittrating «god kredittverdighet» fra Experian, eller tilsvarende nivå fra annet kredittopplysningsforetak vil være tilstrekkelig.

    Leverandøren skal ha oppfylt sine forpliktelser med hensyn til betaling av skatter, trygdeavgifter og MVA.

    Leverandøren skal være en lovlig etablert virksomhet.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig samlet erfaring til å kunne gjennomføre en kontrakt av tilsvarende art og omfang.

    Leverandøren skal ha et kvalitetsstyringssystem i henhold til ISO 9001 eller tilsvarende, som er relevant for leveransene i kontrakten.

    Leverandøren skal ha et styringssystem for sikkerhet i henhold til ISO 27001 eller tilsvarende, som er relevant for leveransene i kontrakten.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    • Pris for Etableringsprosjektet • Pris for Basistjenesten og Bestillbare tjenester i kontraktens levetid • Pris for bistand • Pris for å avbestille kontrakten • Kundens kostnad for Leverandørens bruk av Kundens lisenser • Økonomisk betydning av eventuelle avvik til kontraktsbestemmelsene • Fast pris for oppstartprosjekt • Pris for ressurser • Økonomisk betydning av eventuelle avvik til kontraktsbestemmelsene

    Beskrivelse

    • Tjenesteomfang og kvalitet o Tjenestekvalitet o Tjenestekatalog o Tjenestenivå og standardiserte kompensasjoner • Gjennomføringsevne o Styringsmodell og administrative vilkår o Organisering, styring og koordinering o Overordnet beskrivelse og overordnet plan o Planleggingsfasen o Gjennomføring o Test og Godkjenning • Kommersiell risiko o Prisbestemmelser (ikke priser) o Bestemmelser om avslutning av kontrakten o Risiko ved avtalebetingelser samt standard lisensvilkår, databehandleravtale og sikkerhetsavtale • CVer for kjerneteam samt oppstart og avslutning av Kontrakten o Kvalitet på kompetanse på ressurser – Bestilling 02 Forpliktende omfang o Kvalitet på Bestilling 01 Oppstartsprosjekt o Kvalitet på avslutning av Kontrakten • Hvordan Leverandøren vil sikre effektiv transisjon til Ny Løsning o Løsningsbeskrivelse for Ny løsning o Prosjektbeskrivelse for Transisjonsprosjektet o Gjennomføringsmodell, inkl. leveranser med resultatansvar o Hvordan sikre kapasitet og kompetanse • CVer tentative ressurer o Kvalitet på kompetanse på ressurser – Bestilling 03 Tentativt omfang • Kommersiell risiko

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner