Direktoratet for byggkvalitet (Oppdragsgiver) har gjennom flere år jobbet for å styrke organisasjonens kompetanse på prosjektledelse og prosjektarbeid. Anskaffelsens formål er å inngå en rammeavtale med 3-5 leverandører om kjøp av konsulenttjenester innenfor prosjekt- og prosesstøtte innen digitaliseringsarbeid i offentlig sektor. Eksempel på prosjekter hvor det kan være aktuelt med støtte er digitalisering, regelverksutvikling, tjenestedesignprosesser, utredninger, strategiarbeid og formidling.
Eksempler på arbeidsoppgaver kan være:Administrativ prosjektledelse og bistand i prosjektarbeidProsjektleder-støtte til intern prosjektleder og prosjekteier/styringsgruppe.
Støtte til å gjennomføre omstillingsprosesser og samarbeidsprosjekterBistand til planlegging, gjennomføring og oppfølging av idédugnader, workshops og andre arrangementer.
Prosjektstøtte til spesifikasjon av nye tjenester (tjenestedesign)Hovedtrekkene i prosedyrenBakgrunn for anskaffelsen og formålDirektoratet for byggkvalitet (Oppdragsgiver) har gjennom flere år jobbet for å styrke organisasjonens kompetanse på prosjektledelse og prosjektarbeid. Anskaffelsens formål er å inngå en rammeavtale om kjøp av konsulenttjenester innenfor prosjekt- og prosesstøtte innen digitaliseringsarbeid i offentlig sektor. Anskaffelsens innholdDirektoratet for byggkvalitet er gjennom tildelingsbrev fra Kommunal- og distrikts-departementet bedt om å legge til rette for og utvikle regelverket vi forvalter slik at regelverket tilrettelegges for digital bruk. Oppdragsgiver arbeider med flere prosjekter der målet blant annet er å effektivisere plan- og byggesaksprosessen og å bidra til enhetlig praktisering av regelverket gjennom digitalisering.
På bakgrunn av dette arbeidet har oppdragsgiver behov for konsulentbistand innen prosjekt- og prosesstøtte knyttet til digitaliseringsarbeid i offentlig sektor.
Oppdragsgiver er en relativt liten organisasjon, og det vil derfor være behov for innkjøp av både kompetanse og kapasitet til å gjennomføre gode prosjekter. Oppdragsgiver har behov for leverandører som har kompetanse på både tjenestedesign og tradisjonell prosess- og prosjektledelse knyttet til digitalisering.
Oppdragsgiver er et direktorat i den sentrale statsforvaltningen. Eksempel på prosjekter hvor det kan være aktuelt med støtte er digitalisering, regelverksutvikling, tjenestedesignprosesser,utredninger, strategiarbeid og formidling.
Eksempler på arbeidsoppgaver kan være:Administrativ prosjektledelse og bistand i prosjektarbeidProsjektleder-støtte til intern prosjektleder og prosjekteier/styringsgruppe.
Støtte til å gjennomføre omstillingsprosesser og samarbeidsprosjekterBistand til planlegging, gjennomføring og oppfølging av idédugnader, workshops og andre arrangementer.
Prosjektstøtte til spesifikasjon av nye tjenester (tjenestedesign)Oppdragsgivers ansatte har høy kompetanse innenfor ulike fagområder slik som ingeniørfag, juss og forvaltningsinformatikk. Bistanden vil derfor typisk innebære å supplere den kompetansen vi selv innehar. Prosjektledererfaring vil derfor være sentralt, samt erfaring med å delta i tverrfaglige prosjekter hvor det er behov for ulik kompetanse.
Det vil kunne være behov både for støtte til å gjennomføre kompliserte prosesser, herunder prosesser som krever omstilling, og for enklere oppgaver som prosjektassistent/sekretær.
Det er ønskelig at leverandøren har kompetanse på lov om offentlige anskaffelser, og erfaring med utarbeid kravspesifikasjoner til konkurransegrunnlag og kunne delta i evalueringsprosesser.
Det skal inngås en rammeavtale med 3-5 leverandører.
Oppdragsgiver har i dag rammeavtale om konsulenttjenester for prosjekt- og prosesstøtte med leverandørene Devoteam Fornebu Consulting, HR Prosjekt, Mindshift og Karabin.