Konkurransen gjelder levering av prosjekt- og byggeledelse.
Oppdragsgiver har historisk sett de siste årene handlet prosjekt- og byggeledelse for ca NOK 3 000 000,- eks. mva per år. Konkret behov fremover er usikkert, og vil bero på fremtidige prosjekter.
Oppgitt historisk volum vil derfor ikke være bindene. Reelt volum kan variere både opp og ned, og vil i avtaleperioden være avhengig av blant annet oppdragsgivers behov, aktiviteter, budsjettsituasjon og andre rammefaktorer. Rammeavtalen vil ikke ha noen maksimal avtaleverdi da oppdragsgiver er unntatt lov og forskrift om offentlige anskaffelser, ref. punkt 1.2.1.
For nærmere informasjon viser vi til anskaffelsesdokumentene.
Denne anskaffelsen er etter sin art vurdert til å ha en uvesentlig innvirkning på klima og miljø, jf. forskriftens §7-9, femte ledd. Begrunnelsen for dette er at anskaffelsen gjelder kjøp av konsulentbistand/rådgivningstjenester der oppdragsgiver er avskåret fra å påvirke klima og miljøpåvirkningen, siden krav og kriterier som retter seg mot disse elementene ikke vil ha tilstrekkelig tilknytning til leveransen. Jf, DFØs miljøveileder.
Oppdragsgiver har vurdert anskaffelsen opp mot lærlingeforskriften, jf. anskaffelseslovens §7, og konkludert med at det ikke stilles krav til lærlinger i denne anskaffelsen da kontraktens hovedelement ikke omfatter arbeider der det er relevant å benytte arbeidskraft med fag-eller svennebrev og det er behov for spesialisert kompetanse som en lærling ikke kan forventes å inneha, jf. lærlingeforskriftens §6 (3) og (4).Hovedtrekkene i prosedyrenLov og Forskrift om offentlige anskaffelser gjelder ikke for Svalbard. Ei heller gjelder forskrift om klagenemnd for offentlige anskaffelser (KOFA). Longyearbyen lokalstyre nytter likevel Doffin for å komme i kontakt med aktuelle leverandører, og følger prinsippene i Lov og forskrift om offentlige anskaffelser så langt det er tjenlig. Anskaffelsen er kunngjort frivillig i DOFFIN- databasen.
Tilbyder må kjenne de alminnelige reglene og bestemmelsene som gjelder for arbeid på Svalbard i den grad disse kan ha innflytelse på utførelsen av arbeidet eller kostnaden. Det påligger tilbyder å oppfylle krav i lovverket, forskrifter osv som omhandler oppdragene.
Unnlatelse eller feiltolking i noen som helst form med hensyn til ovennevnte, bærer tilbyder selv risikoene for, og berettiger ikke til noen kompensasjon eller ekstra krav.
Konkurransen gjennomføres som Anskaffelsesprosedyre.
Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte leverandører levere tilbud.
Oppdragsgiver planlegger å tildele kontrakt uten å ha dialog med leverandørene utover å foreta eventuelle avklaringer/korrigeringer.
Dialog gjennom forhandlinger kan likevel bli gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurderer det som hensiktsmessig. Dersom oppdragsgiver velger å forhandle vil det skje en første utvelgelse etter en vurdering av tildelingskriteriene som er oppgitt i punkt 2, med den vektingen som er oppgitt der. Det presiseres imidlertid at ingen leverandører kan forvente dialog om sitt tilbud og derfor må levere sitt beste tilbud innenfor tilbudsfristen.