Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Renholdstjenester, drift og vedlikehold

Oslo Kommune Utviklings- Og Kompetanseetaten har inngått en rammeavtale med ISS Facility Services AS, Ability Fm AS, 4service Eir Renhold AS, Toma Facility Norge AS og Rent Renholdstjenester AS for levering av renholdstjenester til kommunens ulike virksomheter, inkludert skoler, barnehager, idrettshaller, kontorbygg og helseinstitusjoner. Avtalen har en varighet på 2 år og en total kontraktsverdi på 920 millioner kroner. Det ble stilt krav om bruk av nullutslippskjøretøy fra 2025, samt Type 1 miljømerke eller tilsvarende for å sikre en miljøvennlig tjeneste. Fem leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinnere
  • 4service Eir Renhold AS
  • Ability Fm AS
  • ISS Facility Services AS
  • Rent Renholdstjenester AS
  • Toma Facility Norge AS
Antall mottatte tilbud
5
Kontraktsverdi
920 000 000 kr
Maksimal rammeavtaleverdi
Opptil 1 840 000 000 kr

Om anbudet

    Samkjøpsavtalen for renholdstjenester skal dekke Oslo kommunes virksomheters behov for både regelmessig renhold og periodisk renhold:  - Med regelmessig renhold menes renhold som blir utført oftere enn en gang i måneden og med fast frekvens. - Regelmessig renhold omfatter også renholdsrelaterte serviceoppgaver som for eksempel avfallsbehandling, etterfylling av sanitærartikler (toalettpapir, tørkepapir, såpe osv.) betjening av smitteabsorberende soner, rengjøring og vedlikehold av kaffemaskiner. - Med periodisk renhold menes oppgaver som ikke utføres regelmessig eller sjeldnere enn regelmessig, som for eksempel skuring, tepperens, vedlikeholdsoljing og polishbehandling av gulv, grundigere nedvasking som for eksempel flytte/hovedrengjøring. Ved forespørsel fra bestiller, skal nødvendig utstyr og forbruksmateriell besørges av leverandør i forbindelse med både regelmessig og periodisk renhold. Avtalen omfatter renhold på alle av kommunes ulike virksomheter som skole, barnehage, idrettshall, kontorbygg, helseinstitusjon, samt øvrige institusjoner og lokasjoner.

    Kontakt navn
    Marthe Hjort
    Kontakt telefon
    +47 90508369
    Adresse
    Grensesvingen 2, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.

    Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å innhente kredittvurdering på eget initiativ.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak

    Leverandøren skal være godkjent i Arbeidstilsynets register over renholdsvirksomheter, jf. forskrift om offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester (FOR-2012-05-08-408), § 6

    Leverandøren skal ha god erfaring fra tilsvarende oppdrag. Med tilsvarende oppdrag menes erfaring fra offentlige oppdragsgivere og/eller privat næringsliv med et stort antall leveringspunkter.

    Leverandøren skal ha kapasitet til å gjennomføre kontrakten. Med kapasitet menes at leverandøren som minimum har: - 150 årsverk - 100 årsverk som jobber innenfor renhold

    Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem relevant for kontraktens innhold.

    Det kreves at leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser. Med dette menes at leverandøren har metoder for å arbeide aktivt og systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning fra virksomhet knyttet til utførelsen av denne kontrakt.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Se konkurransegrunnlaget

    Beskrivelse

    Se konkurransegrunnlaget

    Beskrivelse

    Se konkurransegrunnlaget

    Beskrivelse

    I denne anskaffelsen er både klimaavtrykk og miljøbelastning vurdert å være begrenset. Kontrakten gjelder utførelse av renholdsoppdrag, og det knytter seg ikke miljøbelastning til utførelsen av selve tjenesten. I den grad renholdsoppdrag har en miljøbelastning, knytter det seg primært til materialbruk eller transport. Oslo kommune har innført et standardkrav om bruk av nullutslippskjøretøy fra 01.01.2025. Det vurderes å være begrenset bruk av transport i kontrakten. Standardkravene til transport vil ivareta miljøaspektet i de tilfellene hvor det forekommer transport. I kravspesifikasjonen er det flere minimumskrav til klima- og miljøhensyn. Kravene er stilt for å oppnå både en mer miljøvennlig tjeneste og flere miljøvennlige produkter, herunder krav til Type 1 miljømerke eller tilsvarende. Ettersom dette vil være absolutte krav til leverandørene, og det i tillegg stilles andre krav som er relatert til klima og miljø (eksempelvis kvalifikasjonskrav og kontraktskrav), er vår vurdering at bruken av disse kravene faktisk bidrar til å redusere miljørisikoen i større grad enn hva man kan oppnå gjennom å stille et tildelingskriterium på klima og miljø. Ved å sette miljøkrav til leveransen og leverandøren gis incentiver til å levere så forpliktende og miljøvennlig tilbud som mulig innenfor rammen for denne tjenesten. Dette vurderes å sikre best klimaavtrykk og miljøbelastning i anskaffelsen, jf. anskaffelsesforskriften § 7-9 fjerde ledd første punktum.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner