Anskaffelsens formål er å inngå parallelle rammeavtaler om kjøp av maskintjenester iht. krav i kravspesifikasjonen. Rammeavtalen gjelder akutte tjenester og mindre oppdrag på inntil to arbeidsdager (15 timer). Tjenestene gjelder for drift- og vedlikeholdsoppgaver og investeringsprosjekter Meløy kommune gjennomfører i egen regi. Større oppdrag over to arbeidsdager vil bli lyst ut i egne konkurranser og omfattes ikke av denne anskaffelsen. Dette gjelder gravemaskin over 14 tonn på hjul, massertransport, kjøp av masser (pukk, singel, grus o. l). Anskaffelsen er delt opp i 7 delkontrakter for de ulike geografiske sonene i Meløy kommune, og oppdragsgiver har til hensikt å inngå parallelle rammeavtaler med inntil 4 leverandører på hver delkontrakt, forutsatt at det er tilstrekkelig antall egnede leverandører og tilbud. Leverandørene må levere ett tilbud pr. delkontrakt, hver delkontrakt evalueres og tildeles som separate konkurranser.
Oppdrag vil bli tildelt på bakgrunn av rangering av leverandørene i de ulike delkontraktene basert på tildelingskriteriene for tildeling av denne rammeavtalen.
Anslått øvre omfang over fire år er NOK 1 300 000. Det anslåtte omfang medfører ingen forpliktelser for oppdragsgiver eller rettigheter for leverandøren. Leverandøren må legge til grunn at årlig avrop vil være beheftet med usikkerhet.
Avtalen gjelder i tre år fra kontraktsignering, med opsjon for oppdragsgiver til å forlenge avtalen med ett år opsjon (3+1), til sammen maksimalt fire år.
Unntak fra anskaffelsesforskriften § 7-9Meløy kommune har et stort geografisk spenn, inkludert flere øyer, og behovet for gravemaskintjenester til hasteoppdrag og korte oppdrag krever en desentralisert leverandørstruktur med flere mindre aktører. For å sikre tilstrekkelig konkurranse og tilgjengelighet av tjenester i hele kommunen, er det viktig at kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier er tilpasset markedssituasjonen.
En miljø- og klimavekting på 30 % kan dermed føre til en uforholdsmessig begrensning av konkurransen og redusert tilgang på nødvendige tjenester. Oppdragsgiveren vurderer dermed at forpliktelsen til å stille klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene etter anskaffelsesforskriften § 7-9 ikke gjelder, og at en lavere vekting av klima og miljø er nødvendig for å sikre tilstrekkelig konkurranse og tjenestetilgang. Miljøhensyn vil likevel bli ivaretatt gjennom relevante kontraktsvilkår og i kravspesifikasjonen.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974. del I. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av kravspesifikasjonen - "Vedlegg 1 - Kravspesifikasjon". Alle kravene anses som minimumskrav, og skal være oppfylt. Manglende oppfyllelse kan lede til avvisning av leverandøren.
Ved spørsmål om konkurransen bes tilbyder å ta kontakt med oppdragsgiver via fanen "Kommunikasjon" i Mercell.
Leverandørene må levere ett separat tilbud for hver delkontrakt de ønsker å delta i. Hver delkontrakt evalueres og tildeles som en egen konkurranse. Det er ikke mulig å levere ett samlet tilbud som gjelder for flere delkontrakter samtidig.