Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Byggmester, tømrere- og snekker arbeid

Grønt Hjerte AS trenger entreprenørkompetanse for å levere lønnsomme fornybare energianlegg på videregående skoler i Trøndelag til en verdi av ca. 65-75 MNOK. Prosjektet innebærer økning av gjenvinnbar energi gjennom energibrønner, solenergi, energilagring og klimagassberegninger. To viktige formelle krav er dokumentasjon av kvalitetsstyringssystem og erfaring fra lignende oppdrag. Anbudets vekting er pris 11%, nøkkelpersonell 28%, og kapasitet og responstid 17%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Anskaffelsens formål er å inngå rammeavtale om for økning av produksjon av gjenvinnbar energi på 9 av fylkets videregående skoler. Det vil tilstrebes å velge en entreprenør for sørlig del av fylket og en for nordlig del av fylket. Delingen er tenkt satt i Trondheim der Trondheim-skolene og sørover defineres som sør mens Malvik og skolene nordover defineres som nord. Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser etter en samspillsfase på hver skole. Grønt Hjerte vil fokusere på gjenvinnbar energi og energiproduksjon som energibrønner, solenergi, energilagring, både elektrisk og termisk, og bruk av klimagassberegninger som et beslutningsverktøy for å hjelpe Trøndelag Fylkeskommune med å oppnå målet om nullutslipp. Øvrige tiltak skal også vurderes for å nå prosjektets mål. I ettertid skal alle målerdata dokumenteres via Grønt Hjertes nye energi oppfølgingssystem. Leverandør av dette er ikke avklart, men integrasjon opp mot dette vil være en del av leveransen. Sweco vil være med Grønt Hjerte i samspillsfasene med nødvendige rådgivertjenester som RIV, RIE, RIB, RIGeo, RIM, etc. Rammeavtalen er delt opp i to delkontrakter:Delkontrakt 1 – Område Nord:•Rørvik VGS•Åfjord VGS•Levanger VGS•Malvik VGSDelkontrakt 2 – Område Sør:•Strinda VGS•Thora Storm VGS•Meldal VGS•Hitra VGS•Røros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden. Rammeavtalens gjeldende priser og påslagssatser skal også benyttes ved avrop på flere prosjekter i rammeavtalen. Etter kontrahering av rammeavtaleleverandør for hver av delkontraktene startes en samspillsfase på en eller flere skoler i sør og nord. Her vil prosjektene bli utviklet til et forprosjekt som igjen vil være underlag for en målpris på hver skole. Samspillsfasen honoreres etter medgått tid og en budsjettramme for hver skole. Selve prosjektet vil bli gjennomført som totalentreprise med målpris. Samspillsfasen starter opp i løpet av høsten 2024. Det kan bli aktuelt å starte flere skoler samtidig i både nord og sør. Bygging av de første anleggene har ønsket oppstart i januar 2025. Det kan forventes at prosjektet vi fortsette gjennom hele 2025 og godt inn i 2026 før de siste anleggene er ferdig bygd. Entreprenøren skal fremskaffe dokumentasjon for ansvarsrett innenfor de aktuelle godkjenningsområder før oppstart av de enkelte aktiviteter. Manglende dokumentasjon på godkjenning betraktes som vesentlig kontraktsbrudd som gir Byggherren rett til å heve kontrakten samt gjøre erstatningskrav gjeldende etter reglene i NS 8407 pkt. 46.1 og 46.4. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av bilag 1. Rammeavtalen har totalt, inkludert begge delkontrakter, en estimert verdi på ca kr 65 - 75 MNOK ekskl. mva. Antatt avtaleverdi er kun av informativ karakter og Oppdragsgiver er ikke bundet av denne. Maksimal avtaleverdi er kr 150 MNOK ekskl. mva. Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen. Kontrakter på avrop som iverksettes undervegs i avtaleperioden kan ha løpetid utover rammeavtalens maksimale varighet. Dette vil være særlig aktuelt ved service- og vedlikeholdsavtaler på leverte installasjoner og utstyr, men også ferdigstillelse av prosjekter som er iverksatt undervegs i rammeavtaleperiodenHovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974. del I og del III. Kontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen anbudskonkurranse, jfr. FOA § 13-1(1). I denne konkurransen er det ikke anledning til å forhandle. Det er følgelig ikke anledning til å endre tilbudet etter tilbudsfristens utløp. Videre gjøres det oppmerksom på at tilbud som inneholder vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene skal avvises etter forskrift om offentlige anskaffelser § 24-8(1) b. Oppdragsgiver kan avvise tilbud som inneholder avvik fra anskaffelsesdokumentene, uklarheter eller lignende som ikke må anses ubetydelige, jfr. forskriftens § 24-8(2) a. Leverandøren oppfordres derfor på det sterkeste til å følge de anvisninger som gis i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg og eventuelt stille spørsmål ved uklarheter via oppdragsgivers KGV. Tilbudet skal utarbeides etter retningslinjer gitt i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg, og leveres elektronisk ved å benytte oppdragsgivers KGV.

    Kontakt navn
    Håkon Farstad
    Kontakt telefon
    45257595
    Adresse
    c/o Fylkets Hus Seilmakergata 2, 7725 STEINKJER

Kvalifikasjonskrav

    Det kreves at tilbyder har et tilfredsstillende kvalitetsstyringssystem som ivaretar kvalitet på leveranser i denne rammeavtalen.

    Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming?

    Det kreves at tilbyder skal ha et miljøledelsessystem for å sikre lav miljøbelastning ved utførelse av leveranser i rammeavtalen.

    Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene?

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet.

    Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Med erfaring fra sammenlignbare oppdrag menes totalentrepriser med sammenlignbar kompleksitet som prosjekter i denne rammeavtalen med bruk av flere energikilder.

    Leverandøren må kunne vise til erfaring med oppdrag med minimum tiltaksklasse 2 innen henholdsvis elektro og VVS.

    Leverandøren må ha ressurser i eget foretak eller råde over ressurser, som har den utdanning og yrkeserfaring for utførelse og egenkontroll som leveransenes hovedfagområder krever, spesielt: Prosjektleder, Ingeniør VVS, Ingeniør elektro, Fagarbeidere VVS, Fagarbeidere elektro.

    Leverandøren skal ha metoder for styring av leverandørkjeden og sporbarhetssystem som muliggjør oppfølging av kravene til etisk handel – grunnleggende krav til menneskerettigheter, miljø og ILOs kjernekonvensjoner.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

    Beskrivelse

    Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

    Beskrivelse

    • Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rammeavtale - Lønnsomme fornybare energianlegg på eksisterende bygningsmasse
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Estimert verdi
150 000 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner