Anskaffelsens formål er å inngå rammeavtale om for økning av produksjon av gjenvinnbar energi på 9 av fylkets videregående skoler. Det vil tilstrebes å velge en entreprenør for sørlig del av fylket og en for nordlig del av fylket. Delingen er tenkt satt i Trondheim der Trondheim-skolene og sørover defineres som sør mens Malvik og skolene nordover defineres som nord.
Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser etter en samspillsfase på hver skole.
Grønt Hjerte vil fokusere på gjenvinnbar energi og energiproduksjon som energibrønner, solenergi, energilagring, både elektrisk og termisk, og bruk av klimagassberegninger som et beslutningsverktøy for å hjelpe Trøndelag Fylkeskommune med å oppnå målet om nullutslipp.
Øvrige tiltak skal også vurderes for å nå prosjektets mål.
I ettertid skal alle målerdata dokumenteres via Grønt Hjertes nye energi oppfølgingssystem.
Leverandør av dette er ikke avklart, men integrasjon opp mot dette vil være en del av leveransen.
Sweco vil være med Grønt Hjerte i samspillsfasene med nødvendige rådgivertjenester som RIV, RIE, RIB, RIGeo, RIM, etc.
Rammeavtalen er delt opp i to delkontrakter:Delkontrakt 1 – Område Nord:•Rørvik VGS•Åfjord VGS•Levanger VGS•Malvik VGSDelkontrakt 2 – Område Sør:•Strinda VGS•Thora Storm VGS•Meldal VGS•Hitra VGS•Røros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.
Rammeavtalens gjeldende priser og påslagssatser skal også benyttes ved avrop på flere prosjekter i rammeavtalen.
Etter kontrahering av rammeavtaleleverandør for hver av delkontraktene startes en samspillsfase på en eller flere skoler i sør og nord.
Her vil prosjektene bli utviklet til et forprosjekt som igjen vil være underlag for en målpris på hver skole.
Samspillsfasen honoreres etter medgått tid og en budsjettramme for hver skole.
Selve prosjektet vil bli gjennomført som totalentreprise med målpris.
Samspillsfasen starter opp i løpet av høsten 2024.
Det kan bli aktuelt å starte flere skoler samtidig i både nord og sør.
Bygging av de første anleggene har ønsket oppstart i januar 2025.
Det kan forventes at prosjektet vi fortsette gjennom hele 2025 og godt inn i 2026 før de siste anleggene er ferdig bygd.
Entreprenøren skal fremskaffe dokumentasjon for ansvarsrett innenfor de aktuelle godkjenningsområder før oppstart av de enkelte aktiviteter. Manglende dokumentasjon på godkjenning betraktes som vesentlig kontraktsbrudd som gir Byggherren rett til å heve kontrakten samt gjøre erstatningskrav gjeldende etter reglene i NS 8407 pkt. 46.1 og 46.4. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av bilag 1.
Rammeavtalen har totalt, inkludert begge delkontrakter, en estimert verdi på ca kr 65 - 75 MNOK ekskl. mva. Antatt avtaleverdi er kun av informativ karakter og Oppdragsgiver er ikke bundet av denne. Maksimal avtaleverdi er kr 150 MNOK ekskl. mva.
Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.
Kontrakter på avrop som iverksettes undervegs i avtaleperioden kan ha løpetid utover rammeavtalens maksimale varighet. Dette vil være særlig aktuelt ved service- og vedlikeholdsavtaler på leverte installasjoner og utstyr, men også ferdigstillelse av prosjekter som er iverksatt undervegs i rammeavtaleperiodenHovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974. del I og del III. Kontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen anbudskonkurranse, jfr. FOA § 13-1(1). I denne konkurransen er det ikke anledning til å forhandle. Det er følgelig ikke anledning til å endre tilbudet etter tilbudsfristens utløp. Videre gjøres det oppmerksom på at tilbud som inneholder vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene skal avvises etter forskrift om offentlige anskaffelser § 24-8(1) b. Oppdragsgiver kan avvise tilbud som inneholder avvik fra anskaffelsesdokumentene, uklarheter eller lignende som ikke må anses ubetydelige, jfr. forskriftens § 24-8(2) a.
Leverandøren oppfordres derfor på det sterkeste til å følge de anvisninger som gis i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg og eventuelt stille spørsmål ved uklarheter via oppdragsgivers KGV.
Tilbudet skal utarbeides etter retningslinjer gitt i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg, og leveres elektronisk ved å benytte oppdragsgivers KGV.