Oslo Kommune Byrådsavdeling For Finans trenger konsulentbistand for HMS-revisjoner i utvalgte virksomheter i Oslo, med en estimert totalverdi på 2,8 millioner kroner ekskl. mva. over 2 år. Avtalen omfatter kontroll av virksomhetens etterlevelse av krav innen helse, miljø og sikkerhet, samt rådgivning, veiledning og oppfølgingstiltak. Tildelingskriteriene er oppdragsforståelse (35%), kompetanse (35%) og pris (30%). Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av kvalitetssikringssystem (f.eks. ISO 9001:2015 eller innholdsfortegnelse for systemet), beskrivelse av de viktigste relevante oppdragene de siste 3 årene, og en beskrivelse av leverandørens relevante arbeidsstyrke og antall medarbeidere i ledelsen per 01.10.25.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
FORMÅL OG OMFANG
HMS-revisjoner innebærer kontroll av om virksomheten etterlever de krav som er stilt på helse-, miljø- og sikkerhetsområdet i arbeidsmiljøloven, internkontrollforskriften samt interne styrende dokumenter i Oslo kommune, særlig HMS-instruksen.
I tilknytning til revisjonsgjennomføringen kan det også være aktuelt å innhente bistand i form av rådgivning, veiledning og/eller oppfølgingstiltak.
Bistanden vil derfor kunne gjelde både spesifikke oppgaver som krever spisskompetanse og seksjonens kjerneoppgaver. FIN har behov for konsulentbistand for gjennomføring av HMS-revisjoner i utvalgte virksomheter for å få bekreftet om internkontrollen på HMS-området er etablert og tatt i bruk, og fungerer som forutsatt i tråd med krav på området.
Basert på tidligere års erfaringer anskaffes det 1 til 2 revisjoner pr. år. Kostnadene har ligget på ca. kr 300 - 350 000 pr. revisjon. Totalverdien for rammeavtalen over fire år er derfor estimert til kr 2,8 mill. ekskl. mva.
Denne anskaffelsen gjelder kjøp av konsulenttjenester, noe som typisk gjennomføres som kontorarbeid. Arbeidet kan omfatte noe reisevirksomhet i Oslo, men det vil være begrenset. Det er derfor vurdert at denne anskaffelsen etter sin art har et miljø- og klimaavtrykk som er uvesentlig, jf. foa § 7-9 (5) og miljø vil derfor ikke benyttes som tildelingskriterium i denne anskaffelsen.
Kvalifikasjonskrav 1
Firmaattest Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak
Documentation requirements:
Norske selskaper: Firmaattest.
Utenlandske selskaper: Godtgjørelse på at selskapet er registrert i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert.
Kvalifikasjonskrav 2
Økonomisk og finansiell kapasitet Leverandøren skal ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre kontrakten.
Documentation requirements:
Oppdragsgiver vil selv innhente en kredittvurdering fra Experian som baserer seg på siste kjente regnskapstall.
Kvalifikasjonskrav 3
Kvalitetssikringssystem Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem relevant for kontraktens innhold.
Documentation requirements:
Dette kan dokumenteres med attest utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller kvalitetssikringsstandarder, eksempelvis ISO 9001:2015.
Dersom leverandøren ikke er sertifisert, er det tilstrekkelig å vedlegge innholdsfortegnelsen for kvalitetssikringssystemet som benyttes.
Kvalifikasjonskrav 4
Erfaring fra tilsvarende oppdrag Leverandøren skal ha god erfaring fra tilsvarende oppdrag.
Documentation requirements:
Beskrivelse av leverandørens viktigste relevante oppdrag i løpet av de siste 3 årene.
Beskrivelsen skal angi hvem som var oppdragsgiver, navn på kontaktperson, oppdragenes art, omfang og verdi.
Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å kontakte referansepersoner for de oppgitte referanseprosjektene.
Kvalifikasjonskrav 5
Tilstrekkelig kapasitet Leverandøren skal ha tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre kontrakten.
Documentation requirements:
En beskrivelse av leverandørens relevante arbeidsstyrke og antallet medarbeidere i ledelsen pr. 01.10.25.