Tildelingskriterium 3Miljø
Begrunnelse for lavere prosent for miljø.
EPD: For klimafotavtrykk hentet fra miljødeklarasjoner er det ikke en omforent standard, og det gir utfordringer ved overgangen mellom to versjoner av standarden (EN15804+A1:2013 og EN15804+A2:2019). Endringen med EN 15804 + A2 gjør at det finnes gyldige EPDer nå som både følger gammel standard (+A1) og ny standard (+A2), og det er ikke mulig å finne en generell omregningsfaktor mellom +A1 og +A2. Derfor vil det bli avvik på noen prosent i CO2-utslippstallene, og det ville kunne gi en usikkerhet hvis vi skulle ha evaluert dette.
Miljøstyring: Det er satt som kvalifikasjonskrav at leverandør skal ha et miljøstyringssystem.
Transport: NTNU ønsker å ha fokus på transport lokalt ihht NTNU sin utviklingsplan for reise/transport, pkt 8, hvor det står at NTNU skal søke å fullelektrifisere våre transportmidler og utstyr.
NTNU kjøper ca 8 tonn i året på denne rammeavtalen, fordelt på mange leveranser/bestillinger. I det store logistikk-bildet for transport inn til tilbyders lager utgjør dette kun promiller av tonnasjen. Av det sortimentet NTNU bestiller har vi ikke noe mulighet til å kontrollere transporten inn til leverandørens lager. I stedet fokuserer vi på den transporten som går fra lager til campus. Det blir uforholdsmessig å ha 30% vekt på miljø for dette, og markedet for lastebiler som går på elektrisitet er ikke modent i Trøndelag. Derfor settes evalueringen av miljø til 10%.