Anbudsoversikt for Renholdstjenester Asker kommune 2025

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Renholdstjenester, drift og vedlikehold

Asker Kommune trenger renholdstjenester for skoler, barnehager, administrasjonsbygg og institusjoner i kommunen, med en maksimal totalverdi på 124 millioner kroner. Tjenestene skal leveres i henhold til kvalitetsstandarden NS Insta 800. Det er stilt strenge miljøkrav, inkludert ISO-sertifisering for miljøledelse og avfallshåndtering, bruk av svanemerkede kjemikalier, og krav om utslippsfrie kjøretøy. Tildelingskriteriene er vektet med 40% for pris, 50% for kvalitet, og 10% for lærlingeordning. Leverandører må dokumentere oppfyllelse av miljøkravene som en del av kvalifikasjonskravene.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Renholdstjenester Asker kommune 2025
Tilleggskategorier (CPV)
Estimert verdi
124 000 000,00 kr
Tildelingskriterium 1
Pris
Tildelingskriterium 2
Kvalitet
Tildelingskriterium 3
Lærlingeordning
Kvalifikasjonskrav 1
Se under Konkurransebetingelser
Kvalifikasjonskrav 2
Unntak fra krav om å bruke Miljø som tildelingskriterium
Begrunnelse for miljøkriteriene i kontrakten/konkurransen: Klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen - FOA § 7-9, 4. ledd. I denne anskaffelsen har Oppdragsgiver valgt å legge vekt på klima- og miljøkrav ved å trekke dette inn som et eget krav i kravspesifikasjonen - "Miljøkrav i kontrakten". Dette fremgår av både anskaffelsesprotokollen og kunngjøringen av konkurransen. På grunn av at anbudet omfatter kjøp av renholdstjenester, vil det være renholdskjemikalier og transport av disse, samt oppfølging fra leverandør, som vil være gjenstand for klima- og miljøkrav. Alle disse punktene skal være godt innarbeidet i renholdsbransjen, med ISO-sertifisering, herunder avfallshåndtering (Grønt Punkt), krav om svanemerkede produkter, mv. I tillegg skal mye renhold utføres uten bruk av kjemikalier, og med lite vann, og dette er også godt innarbeidet i bransjen, med nye innovative løsninger for renhold. Det vil da være bedre å ha som et minimumskrav på miljøkrav at alt leverandøren bruker av kjemikalier skal være svanemerket e.l. Vi har i tillegg krav om ISO-sertifisering innen miljøledelse og avfallshåndtering (Grønt Punkt). Videre er det et myndighetskrav fra 1.1.2024 at det skal være fossilfri transport i alle offentlige kontrakter. Asker kommune har i tillegg i avtale med Fylkeskommunen mfl. forpliktet seg til å stille miljøkrav i offentlige innkjøp. Oppsummert innebærer dette at Oppdragsgiver har med som minimumskrav i konkurransen både krav om ISO-sertifisering på miljøledelse, herunder avfallshåndtering/Grønt Punkt, krav om bruk av kjemikalier som er svanemerket eller tilsvarende, samt krav om kun bruk av utslippsfrie kjøretøy. Dersom disse kravene i stedet legges som tildelingskriterier, kan vi risikere å få inn leverandører som ikke oppfyller kravet til miljø fordi de vinner til slutt på pris, og det vil være vanskelig å følge opp miljøkravene i kontraktsperioden. Asker kommune anser derfor at den totale effekten for miljøoppnåelse vil være bedre ved å sette dette som minimumskrav i kvalifikasjonskravene enn ved å ha det med i betingelsene for tildeling av kontrakt. Det er vår vurdering at å stille krav om kun bruk av utslippsfrie kjøretøy, samt de spesielle miljøkrav for renholdsbransjen, samlet vil gi en klart bedre klima- og miljøeffekt. Gjennom å stille et absolutt krav - hvilket vi også opplever at mulige leverandører i stor grad har tilpasset seg til gjennom å benytte / kunne tilby en utslippsfri bilpark til denne type oppdrag - sikrer man lett en bedre miljøeffekt. Iht FOA § 7-9, 4. ledd er det altså anledning til å innrette seg slik som det her gjøres - forutsatt at det gis informasjon i anskaffelsesdokumentene - hvilket er ivaretatt her.
Kvalifikasjonskrav 3
Se under Konkurransebetingelser
Kvalifikasjonskrav 4
Se under Konkurransebetingelser

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner