Cobrief Logo
Brief

Bank- og finansformidlingstjenester

Statens Pensjonskasse planlegger anskaffelsen av tjenester for bistand til kredittbehandling av søknader om boliglån, med et estimert årlig volum på 1 000 til 10 000 saker og en årlig verdi på opptil 20 millioner kroner. Leverandøren må ha kapasitet og fleksibilitet til å håndtere varierende behov, samt personell med fagkompetanse innen boliglån og evne til å opptre som saksbehandlere på vegne av SPK. Interessenter oppfordres til å gi innspill til markedsundersøkelsen ved å beskrive sine tjenester, relevant erfaring, organisasjonens kompetanse, prismodell og tjenestenivå. Intrum AS har sannsynligvis en lignende kontrakt i dag.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Statens pensjonskasse (SPK) ønsker med denne markedsundersøkelsen å få kjennskap til potensielle leverandører i markedet for bistand til kredittbehandling av søknader om boliglån. SPK ønsker å identifisere potensielle leverandører og motta innspill på hvordan tjenesten kan leveres. SPK tilbyr boliglån til medlemmene av vår pensjonskasse. Etterspørselen etter dette produktet varierer over tid basert på parametere som rentenivå etc. For å bedre håndtere variasjon i vår oppgavemengde har vi behov for å etablere samarbeid med en ekstern leverandør for bistand til å behandle lånesøknader. Leverandøren vil bistå SPK med behandling av lånesøknader ved endringer i volum for å sikre tilstrekkelig kapasitet slik at søknadene blir behandlet innenfor våre målkrav. Bistanden omfatter primært søknader om refinansiering av boliglån og søknader om lån til oppussing av bolig. Alle lån sikres med pant i fast eiendom. Volumene for bistandsbehovet varierer fra år til år, med et grovt volumanslag mellom ca 1 000 til 10 000 saker pr år. Vi vil likevel poengtere at volumene til tider kan være høyere enn dette. Siden etterspørselen etter vårt låneprodukt varierer så mye er det vanskelig å si noe om forventet fremtidig bistand. Det økonomiske omfanget har vært opptil 20 mill. kr pr år inkl mva. Antall lånesøknader håndtert av vår tidligere leverandør de siste årene er for 2025 ca 1100 saker, 2024 ca 11 100 saker, 2023 ca 9500 saker, 2022 ca 3900 saker, 2021 ca 1600 saker. SPK ønsker med denne undersøkelsen å kartlegge mulige leverandører som kan tilby en slik tjeneste. Vi vil benytte informasjonen i besvarelsen til mulig fremtidig anskaffelse av en slik tjeneste, samt å få grunnlag for budsjettering i forbindelse med en mulig anskaffelse. Beskrivelse av oppdraget:Leverandøren har kapasitet til å håndtere SPKs behov for bistand som ikke kan dekkes med egen bemanning. Leverandøren har fleksibilitet til å raskt tilpasse seg endret innsatsbehov fra kundens side – både opp- og nedskalering av antall saker. Leverandørens personell sitter i leverandørens egne lokaler og benytter SPKs eksisterende systemløsninger gjennom virtuell klient. Leverandørens personell besitter nødvendig fagkompetanse for behandling av søknader om boliglån med pant i fast eiendom. Leverandørens konsulenter opptrer som saksbehandlere på vegne av SPK. Leverandøren behandler lånesøknader etter SPKs retningslinjer og rutiner og i et omfang som løpende avtales med SPK. SPK sørger for nødvendig opplæring av leverandørens saksbehandlere på oppdraget. Hovedoppgavene vil være vurdering av lånesøknader i henhold til SPKs retningslinjer, innvilge eller avslå søknad om boliglån, etablere lån med pantesikkerhet i bolig og klargjøre lån til utbetaling. Leverandøren har kundekontakt med lånesøker i forbindelse med behandlingen. Leverandøren styrer sin egen oppgaveløsning og rapporterer resultater til SPK. Leverandørens innsats og resultater baseres på avtalt tjenestenivå (SLA). Vi ønsker at leverandører som kan levere en slik tjeneste gir respons på denne markedsundersøkelsen. Vi ønsker at leverandøren beskriver sine tjenester/løsninger relatert til de beskrevne behov. Vi ønsker at leverandøren redegjør for relevant erfaring og organisasjonens faglige kompetanse. Videre ønsker vi at leverandøren opplyser om prismodell og prisnivå, samt beskrivelse av tjenestenivå (SLA). Vi gjør oppmerksom på at vi vil føre dialog med leverandører som melder seg om alle relevante tema for å forberede vår anskaffelse. Dersom det er kun én leverandør som melder seg vil vi legge til grunn at det foreligger en eneleverandør-situasjon i markedet. Vi vil da gå videre med mulig direkte anskaffelse av tjenesten uten kunngjøring av konkurranse. Det er ingen mal for besvarelse, leverandøren står fritt til å utforme sitt svar. Svarfrist for undersøkelsen er 17.11.2025 kl. 12:00.

    Kontakt navn
    Stig Morten Garcia
    Kontakt telefon
    +47 22241500
    Kontakt e-post
    stig.garcia@spk.no
    Adresse
    Verkstedveien 1, 0277 OSLO

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner