Brief

IT-konsulent og rådgivning

Drammen kommune har som intensjon å inngå avtale med Sopra Steria AS for videreføring av ServiceNow bistand, som er kritisk for kommunens drift og forvaltning. Avtalen dekker tjenester innen programmering av software og rådgivning, og er lokalisert i Viken. Kommunen er avhengig av Sopra Sterias spesialistkompetanse for å opprettholde og videreutvikle ServiceNow-plattformen, som støtter opp under et bredt spekter av kommunale tjenester, inkludert helse, sosial, teknisk, kultur, idrett og frivillighet, samt administrativ saksbehandling og dialog med innbyggerne. Det er tekniske årsaker som gjør det umulig å gjennomføre en konkurranse for denne tjenesten, og kommunen ser ingen rimelige alternativer til å benytte Sopra Steria for å sikre stabil drift i overgangsperioden.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Sopra Steria
Antall mottatte tilbud
0
Kontraktsverdi
Ikke oppgitt

Om anbudet

    Drammen kommune har som intensjon å inngå avtale med Sopra Steria AS for videreføring av ServiceNow bistand, kritisk for kommunens drift og forvaltning. Direkteanskaffelsen er en konsekvens av oppsigelse av avtalen med Sopra Steria om drift av kommunens klienter, nettverk og Azure installasjon. Bistandsperioden avgrenses til konkurranse om drift og forvaltning av kommunens ServiceNow plattform er gjennomført og ny tjeneste er implementert. Drammen kommune sa 20. desember 2024 opp avtalen med Sopra Steria AS om drift av kommunens klienter, nettverk og Azure installasjon, og 21. mars tok kommunen tilbake de operative driftsoppgavene. Sistnevnte innebærer at Kommunen på nytt har måttet etablere en full servicedesk-tjeneste innenfor IKT-området og reetablere arbeids prosesser for brukerne fra samme tidspunkt. Kommunen har en rekke svært kritiske tjenester til befolkningen som legevakt, helse tjenester ellers, skole, og vann- og avløp. Det er viktig at disse og andre tjeneste områder får den bistand som er nødvendig.Serviceportalen hvor kommunens ulike tjenesteområder melder inn feil og behov for bistand, er etablert på kommunens ServiceNow plattform. Det gis bistand til oppfølging av ca. 245 ulike fagsystemer som støtter opp under et svært bredt tjenestespekter innen helse og sosial, teknisk, kultur, idrett og frivillighet, nærings utvikling m.m. I tillegg supporteres ca. 12.000 PC’er og ca. 8.000 mobile enheter. ServiceNow er også viktig for saksbehandling av administrative forhold, lederstøtte oppfølging og dialog med kommunens innbyggere.Sopra Steria har siden 2019 via ulike avtaler bistått kommunen i utvikling, implemen tering, drift og forvaltning av ServiceNow plattformen. I denne perioden har ServiceNow blitt verktøy for utvikling av interne arbeidsprosesser, og ServiceNow er valgt til strategisk plattform for videre utvikling i kommunen. Kommunen har noe ServiceNow kompetanse, men er helt avhengig av spesialist kompetanse for å opprettholde og videreutvikle plattformen og de rutiner som er utviklet. Herunder hvis det oppstår kritiske feilsituasjoner eller ved oppgraderinger som påvirker prosesser som er etablert.Det er kommunens forståelse at et bytte av leverandør for denne tjenesten ikke er et realistisk alternativ, tatt hensyn til gjeldende tidsperspektiv og den kompleksitet som de oppbygde løsningene har. Det er følgelig av tekniske årsaker ikke mulig å gjennomføre konkurranse, jf FOA § 13-4, første ledd bokstav b nr 2. Det foreligger således ikke andre rimelige alternativer enn å benytte Sopra Steria for å sørge for en stabil og god drift og forvaltning av ServiceNow i denne overgangsperioden.

    Kontakt navn
    Rune Haver
    Kontakt telefon
    32040000
    Adresse
    Engene 1, 3015 DRAMMEN

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner