Tildelingskriterium 2Fremdriftsplan og oppdragsforståelse
Det skal leveres et forslag til detaljert fremdriftsplan hvor bemanning, SJA og milepæler fremgår. Tilbyder skal i sin oppdragsforståelse redegjøre for hvordan fremdriftsplanen vil bli fulgt opp.
Denne redegjørelsen skal inneholde blant annet:
- Drift av byggeplass
- Organisering av personell
- Logistikk og eventuelle utfordringer
- Beboerhåndtering
- Forslag til riggplan
Tildelingskriterium 3Kompetanse og tilstedeværelse for utførende personell
Leverandøren skal tilby nøkkelpersonell som vil være ansvarlige for gjennomføringen av oppdraget, hhv. 1 prosjektleder
og 1 anleggsleder. Det skal leveres CV for nøkkelpersonellet. CV for hver ressurs skal ikke overstige 5 A4-sider. Vedlegg 7 -Mal for CV skal benyttes.
I CV-ene skal det fremgå en beskrivelse av referanseprosjekter for tilbudte ressurser. Erfaring fra tilsvarende roller i tilsvarende prosjekter vil telle positivt. Prosjektleders og anleggsleder kompetanse og erfaring som er relevant for gjennomføring av oppdraget, vil evalueres. For prosjektleder vil 20% tilstedeværelse (7,5 timer per uke) gi full uttelling, og for anleggsleder vil 50% gi full uttelling (18,75 timer per uke)
Tildelingskriterium 4Uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning
Det følger av anskaffelsesforskriften at tildelingskriteriene må ha tilknytning til kontraktens gjenstand for å være egnet til
å identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, jf. FOA §§ 8-11 (2) 18-1 (4). Videre følger det av LOA § 5 at «Statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis
slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant». Videre følger det av FOA § 7-9 (1) at «Krav og kriterier etter denne bestemmelsen skal ha som mål å redusere anskaffelsens
samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning».
I gjennomføringen av denne kontrakten vil det ikke være nødvendig å bruke bygg- og anleggsmaskiner eller kjøretøy til massetransport eller det forekommer ikke transport i særlig grad. Rom som skal gjenoppbygges er allerede revet, og
det er derfor svært lite masser som skal flyttes. Adkomst til bakgård i Welhavens gate 17 er dessuten svært liten og begrenser mulighet for bruk av anleggsmaskiner. For istandsettelse av fundament utenfor sjaktrom vil det dog trolig bli benyttet betongbil. Dette gjelder et svært lite område og
utgjør en ubetydelig del av kontrakten. Gjennomført markedsundersøkelse viser at det eksisterer et fåtall elektriske betongbiler på markedet, men dette er ytterst få og primært biler med elektrisk trommel.
Ettersom at bruk av betongbil gjelder en svært liten del av kontrakten, anses det ikke forholdsmessig å vekte miljø 30 %, ettersom at klima- og miljøhensyn verken vil ha tilstrekkelig tilknytning til tjenestene, eller være egnet til å identifisere det
beste tilbudet i denne konkurransen. Tildelingskriterier for miljøvennlig transport er derfor ikke relevante for gjennomføringen av denne kontrakten (og følgelig
heller ikke lovlig).
Anskaffelsen er dermed vurdert å være av en slik art at klimaavtrykk og miljøbelastning vil være uvesentlig i gjennomføringen av kontrakten, og plikten til å vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 % bortfaller, jf. FOA § 7-9 (5).
Det vil i stedet stilles krav om at maskiner som lifter, kraner, kompressorer o.l. som benyttes i prosjektet skal være utslippsfrie.