Brief

Anleggs- og veibygging

Oslo Kommune Bymiljøetaten trenger drift og vedlikehold av veinettet i område Oslo nord, med en estimert årlig verdi på 110 millioner kroner. Kontrakten omfatter tømming av sandfang, lapping av asfalthull, renhold og feiing, snøbrøyting, bortkjøring av snø, strøing, avfallstømming på holdeplasser, kantslått og gressklipping, samt mindre vedlikeholdsarbeider som utskifting av kantstein og reparasjon av fartshumper. Mindre investeringstiltak kan også inngå. Anskaffelsen gjennomføres i to trinn, hvor kvalifiserte leverandører inviteres til å levere tilbud. Tildelingskriteriene er pris (70%) og kvalitet/oppdragsforståelse av kontraktsarbeider, spesielt brøyting, strøing, rydding og bortkjøring av snø, samt renhold for vårrengjøring (30%). Kvalifikasjonskrav inkluderer en årsomsetning på minimum 30 millioner kroner, erfaring fra lignende oppdrag i større tettsted/by med lite plass og sammensatt trafikkbilde, et relevant kvalitetssikringssystem (f.eks. ISO 9001:2015), miljøledelsestiltak (f.eks. ISO 14001 eller Miljøfyrtårn), og systemer for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Oslo kommune ved Bymiljøetaten (heretter kalt Oppdragsgiver) inviterer til konkurranse med forhandling i forbindelse med anskaffelse av kontrakt for drift og vedlikehold av veinettet i område Oslo nord. Oppdragsgiver har forvaltningsansvaret for det kommunale veinettet inkludert det normerte fylkesveinettet. Oppdragsgiver har ansvar for å følge opp krav til støy- og luftforurensning fra vei gitt i forskrift til forurensningsloven. Videre har Oppdragsgiver ansvar for langsiktig samferdselsplanlegging, trafikk- og gatebruksplaner, trafikksikkerhet og planer for fremkommelighetstiltak for kollektivtrafikken samt forvaltning og drift av kommunale byrom i Oslo. I byrommet inngår fellesarealer som veier og gater, torg og møteplasser, parker og friområder. I ansvarsområdet inngår også kommunale idrettsanlegg og friluftsanlegg, samt kommunale landskapsrom i marka og indre Oslofjord. En viktig del av forvaltningsansvaret er knyttet til anskaffelse av tjenester innenfor drift og vedlikehold av veinettet for å sikre gode forhold for alle trafikantgrupper. Formålet med anskaffelsen er å inngå en kontrakt for utførelse av drift og vedlikehold av veier for å ivareta trafikksikkerheten og infrastrukturen på tidligere investeringer og opprettholde standarden på veinettet. Anskaffelsen skal sikre utførelse av tjenester og aktiviteter som er nødvendige ute på veinettet for at trafikken skal komme fram på en trygg og effektiv måte. Det er et løpende behov for drift og vedlikehold av veier, fortau, gang- og sykkelveier, og turveier innenfor hele Oslo kommune. Denne anskaffelsen skal dekke drift og vedlikehold i område Oslo nord.     Kontraktsarbeidet omfatter blant annet tømming av sandfang, lapping av asfalthull, renhold og feiing, snøbrøyting, bortkjøring av snø, strøing, avfallstømming på holdeplasser samt kantslått og gressklipping i midtrabatter. Mindre vedlikeholdsarbeider, som for eksempel utskifting av kantstein, reparasjon av ødelagte eller slitte fartshumper og utskifting av ødelagte sluk er en del av kontraktsarbeidet. Mindre investeringstiltak kan også inngå i kontraktsarbeidet. Arbeidene kan for eksempel være kryssoppstramming, etablering av nye fartshumper, beskjæring langs fortau, oppgradere/asfaltere/vedlikeholde strekker med gange og sykkelvei. Disse arbeidene vil i så fall utføres som regningsarbeider. Kontrakten er ikke eksklusiv når det gjelder regningsarbeider. For nærmere beskrivelse av kontraktsarbeidet og omfang se Vedlegg 1 «Beskrivelse av kontraktsarbeidet» og alle vedlegg til beskrivelsen. Angitt estimert verdi er gjennomsnittlig antatt årlig kontraktsverdi og bygger på erfaringstall fra tidligere kontrakt. Det faktiske omfanget av oppgaver vil variere. Det tas forbehold om budsjettmessige vedtak og bevilgninger, samt organisatoriske endringer. Mengdene kan endres i forhold til budsjettjusteringer i løpet av kontraktsperioden og endringer av kontraktsarbeidene kan forekomme i løpet av kontraktsperioden.  Anskaffelsen skal bidra til å gjøre Oslo til en aktiv, grønn, trygg og vakker by for byens innbyggere og besøkende. Prosedyren konkurranse med forhandling består av to trinn. Det første trinnet innebærer at alle interesserte leverandører kan sende en forespørsel om å delta i konkurransen. Angitt tilbudsfrist i tidslinje er estimert dato. I trinn to inviteres kvalifiserte leverandører til å levere tilbud. Leverandører som blir invitert til å gi tilbud vil få tilgang til prisskjema. Angitt tilbudsfrist er estimert. For nærmere informasjon om gjennomføring av konkurransen se kvalifikasjons- og konkurransegrunnlaget.

    Kontakt navn
    Jannicke Andersen
    Kontakt telefon
    +47 23482030
    Adresse
    Karvesvingen 3, 0579 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Leverandøren må ha en årsomsetning på minimum kr. 30 000 000.

    Leverandøren skal ha erfaring fra lignende oppdrag. Med dette menes at leverandøren har utført hele eller større deler av oppgaver som fremgår av beskrivelsen for dette oppdraget. Leverandøren skal ha erfaring fra arbeid av samme art og vanskelighetsgrad og kompleksitet (utført arbeider i større tettsted/by med lite plass, trange gatetverrsnitt og sammensatt trafikkbilde). Dette vil blant annet si, erfaring fra driftskontrakter på tilsvarende infrastruktur. Herunder veinett med fortau, separate gang- og sykkelveier, sykkelfelt, veinett med kollektivtrafikk og eventuelt andre anlegg for myke trafikanter.

    Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem relevant for kontraktens innhold.

    Det kreves at leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser. Med dette menes at leverandøren har metoder for å arbeide aktivt og systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning fra virksomhet knyttet til utførelsen av denne kontrakt.

    Leverandøren skal være egnet til å oppfylle kontraktskrav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Med dette menes at Leverandøren har implementert tiltak og systemer som brukes i Leverandørens arbeid for å for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Priser oppgitt i prisskjema legges til grunn.

    Beskrivelse

    Leverandørens utførelse av kontraktsarbeidene brøyting (B.2), strøing (B.4) samt rydding og bortkjøring av snø (B.5) og utførelse av renhold for vårrengjøring (C.3).

    Beskrivelse

    Det er i denne anskaffelsen vurdert at det oppnås klart bedre miljøeffekt ved å stille klima- og miljøkrav til transport som krav i kravspesifikasjonen med henvisning til kontrakten enn som tildelingskriterier. Det stilles i denne anskaffelsen kontraktskrav til bruk av nullutslipps- eller biogasskjøretøy som i større grad enn tildelingskriterier vil sikre reduksjon av klimagassutslipp fra transport i kontraktsperioden. Obligatoriske krav vil i større grad sikre at den ønskede miljøeffekten oppnås i motsetning til tildelingskriterier som ikke er en garanti for at tilbudet med best miljøgevinst vinner.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner