Statsbygg bygger det nye Livsvitenskapsbygget (LVB) for Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og Helse Sør-Øst som medoppdragsgiver. Bygget skal være arbeidsplass for om lag 1.600 ansatte og 1.600 studenter. Oppstart for grave- og grunnarbeidene var 2. kvartal 2019 og planlagt ferdigstillelse er ultimo 2026. Her skal ulike fagmiljøer jobbe tverrfaglig for å utvikle nye løsninger på store utfordringer innen helse og bærekraft med tilgang til det beste og mest moderne utstyret som kreves for å drive forskning, undervisning og innovasjon i verdensklasse.Hovedtrekkene i prosedyrenStatsbygg ber i forbindelse med prosjekt 1105601 UiO Livsvitenskap brukerutstyr om tilbud på diverse mikroskoper, 55 i antall. Det skal anskaffes mikroskoper for utdannings formål og forskning. Type mikroskoper varierer fra mikroskoper for kurslaboratorier, cellelaboratorier og vanlige laboratorier, med og uten fluorescens, til høyere forskning med Point Scanning Confocal microscope, Light-Sheet microscope, High Content Imaging Platform, Atomic force Microscope (AFM microscope), med mer. Det vil være 7 delkontrakter merket A-G, alle med ett mikroskop hver, med unntak av Delkontrakt A, som inneholder 49 mikroskop av varierende kompleksitet. Delkontrakt C, D, E, F og G er avanserte mikroskop oppsett.
For denne anskaffelsen benyttes unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4) da det er klart at klima- og miljøkravene i anskaffelsen vil resultere i en bedre klima- og miljøeffekt enn bruk av tildelingskriterium.
Klimabelastningen identifisert for anskaffelsen er knyttet til utvinning av råvarer til produksjon og fremstilling av utstyret og komponenter til dette.
Kravsnivåene som er satt til produktet er på et nivå hvor det etter vår kunnskap og erfaring fra markedet er liten sannsynlighet for at markedet kan levere produkter som i en konkurranse kan dokumentere en klart bedre samlet klima- og miljøeffekt.
For å redusere anskaffelsens klima- og miljøbelastning stilles det derfor krav til utstyrets lyskilder, reparerbarhet og oppdateringer i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet. Disse kravene vil forlenge levetid på utstyret og følgende redusere behov for nytt utstyr og tilhørende uttak og utvinning av råvarer til produksjon og fremstilling. Videre er det tydelig definerte funksjonalitetskrav knyttet til oppgraderingsmuligheter og tilbudt utstyrs fleksibilitet, som samlet forventes å ha den effekt at det vil minimere, eller til og med utelukke, behov for å erstatte utstyret med nytt utstyr for å oppnå fremtidig funksjonalitet som pr i dag ikke er tilgjengelig på markedet.
Statsbyggs vurdering er derfor at for å redusere klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen benyttes unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4), da det er klart at bruk av klima- og miljøkrav har en bedre klima- og miljøeffekt enn bruk av tildelingskriteriet som beskrevet i FOA § 7-9 (2).