Tildelingskriterium 2Oppdragsforståelse - Oppdragsforståelse/gjennomføringsplan
Oppdragsforståelse/ gjennomføringsplan for å sikre overholdelse og ferdigstillelse innen to frister; 1. Sedimenterings-basseng og utgraving av grop for filtertank (delfrist) 2. Sluttfrist Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av plan for gjennomføring med forpliktende tiltak for å sikre tidsmessig oppfyllelse av kontrakten. Spesielle forhold som leverandør særlig bør være oppmerksom på og vurdere tiltak for er: •Komplikasjoner som kan oppstå med elektrisk drift av maskinpark. •Plan for redundans, eller løsninger for å opprettholde driftstid •Korte frister •Sedimenteringsbasseng og utgraving av grop •[Annet...] Fremdriftsplan som skisserer gjennomføringsplanen (PDF og redigerbart format, f.eks Mirosoft project). Maks 4 A4 sider (ikke inkl. fremdriftsplan).
Tildelingskriterium 3Kompetanse på nøkkelpersonell
Relevant kompetanse og erfaring hos tilbudt prosjektleder og anleggsleder. Dokumentasjonskrav: Utfylt vedlegg A3 «CV mal» for hver tilbudt nøkkelressurs. Inntil 5 referanseprosjekter, per ressurs, per CV.
Tildelingskriterium 4
Begrunnelse for bruk av krav istedenfor tildelingskriterium Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven §5 til å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften §7-9 at oppdragsgiver som et utgangspunkt skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har i denne kontrakten istedenfor stilt klima- og miljøkrav som etter oppdragsgivers vurdering gir en betydelig bedre klima og miljøeffekt, og har derfor unnlatt å vekte klima- eller miljøhensyn med tretti prosent. Bygg- og anleggsvirksomhet står for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser (om lag 90%). Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per år siden 2013. lnnenfor bygg og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært- og fortsetter å være et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. I forhold til gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til entreprenør som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktsgjennomføringen .I første rekke er det stilt krav, med noen få unntak, at entreprenør skal benytte utslippsfrie løsninger (dvs. batterielektrisk, kabelelektrisk eller hydrogen) på bygge-/anleggsplassen fra byggestart og frem til ferdigstillelse. Alle maskiner og utstyr som benyttes på bygge-/anleggsplassen skal være utslippsfrie. Oppdragsgiver har unntatt et fåtall maskiner som man ikke har kunnet dokumentere at finnes kommersielt i markedet eller hvor krav arbeidsoperasjoner eller kvalitetskrav til noen av disse gjør at det ikke er praktisk mulig å benytte nullutslippsalternativ. Det vil i en slik sammenheng ikke finnes noen alternativer som kunne gitt en bedre klimaeffekt gjennom eventuell meroppfyllelse av kravene. Oppdragsgiver har også valgt å unnta maskiner som det kan være skadelig for konkurransen å stille krav til, med hensyn til kapasitetsbegrensninger i markedet for noen typer spesialmaskiner. For å redusere utslipp ifm. veitrafikk for tunge kjøretøy er det også stilt krav om at entreprenør for transport av masser til/fra bygge-/anleggsplassen skal benytte nullutslippskjøretøy (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogasskjøretøy som minimum oppfyller euroklasse 6/VI. Kravet gjelder hele transportstrekningen til eller fra uttakssted eller sluttmottak for behandling av massene. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Oppdragsgiver vurderer at kravene stilt til entreprenøren er ambisiøse sammenlignet med de fleste anleggsplasser i Norge hva gjelder krav til en lavutslippsgjennomføring. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier hvor oppdragsgiver ikke kan garantere seg disse effektene er det en iboende risiko for at en merkostnad av en elektrisk maskinpark ikke kan oppveie for et prisforsprang, all tid investeringskost og driftskost for trasjosjonelle maskiner er langt rimeligere alternativer. Kravene reduserer derfor anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en måte som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.