Anbudsoversikt for 12-BYM-2023 Anskaffelse av entreprenør til oppgradering av Sandakerveien-Nycoveien

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Oslo Kommune Bymiljøetaten har inngått avtale med Isachsen Anlegg AS for entreprenør til å levere oppgradering av Sandakerveien-Nycoveien i Oslo til en verdi av 90 000 000 NOK. Anbudets vekting var pris: 60%, kvalitet - oppdragsforståelse: 20%, kvalitet - kompetanse på nøkkelpersonell: 20%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Resultat

Vinner
Isachsen Anlegg AS
Andre tilbydere
  • Marthinsen & Duvholt AS
  • Pa Entreprenør AS
Kontraktsverdi
85 000 000 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Tittel
12-BYM-2023 Anskaffelse av entreprenør til oppgradering av Sandakerveien-Nycoveien
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Sindre Olsen Næss
Kontakt telefon
+47 93297208
Adresse
Karvesvingen 3, 0579 OSLO
Lokasjon
Estimert verdi
90 000 000,00 kr
Beskrivelse
Sandakerveien i Oslo kommune skal opparbeides med tosidig fortau og opphøyde sykkelfelt. Utformingen skal sikre god tilrettelegging for gående og syklende, og bussholdeplasser og gangfelt skal oppgraderes med universelt utformede løsninger. Gatens grønne karakter skal også oppgraderes gjennom planting av trær og etablering av regnbed for lokal overvannshåndtering. Prosjektet krever omlegging av kabler og etablering av nye føringsveier med omfattende teknisk infrastruktur under bakken. Videre skal VA-anlegg fornyes.
Kontrakten er en utførelsesentreprise for anleggsarbeid, basert på NS 8405:2008 med de endringer og suppleringer som følger av Oslo kommune standard kontraktsformularer.
Hovedtrekk i prosedyren
Konkurransen gjennomføres i henhold til lov av 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser av 12. august 2016 nr. 974 (FOA) del I og III, samt de bestemmelser som følger av dette konkurransegrunnlaget.
Konkurransen gjennomføres som åpen anbudskonkurranse. Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte leverandører levere tilbud, og forhandlinger er ikke tillatt.
Tildelingskriterium 1
Pris
Laveste pris (evalueringssum). Dokumenteres med ferdig utfylt prisskjema til konkurransen.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet - Oppdragsforståelse
1) Redegjørelse for hvordan entreprenør vil løse oppdraget med tanke på planlegging og gjennomføring av oppdraget. 2) Beskrivelse av utfordringer man ser i prosjektet og håndtering av prosjekt i tett by, herunder bl.a. omfattende kabelkoordinering og VA-arbeider. 3) Redegjørelse rundt koordinering for trafikkavvikling og tiltak for å sikre myke trafikanter, samordning mot grunneiere, naboer, etater etc. 4) Realistisk fremdriftsplan med angivelse av viktige milepæler. 5)Ressursplan/bemanningsplan som viser personell, maskiner og utstyr som er tenkt brukt i prosjektet. Dokumentert med en beskrivelse av oppdragsforståelse (bør ikke overskride 4 A4-sider), realistisk fremdriftsplan med angivelse av viktige milepæler og ressursplan/bemanningsplan.
Tildelingskriterium 3
Kvalitet - Kompetanse på nøkkelpersonell
Relevant kompetanse og erfaring hos tilbudt nøkkelpersonell utover minstekrav. Med nøkkelpersonell i anleggsfasen menes prosjektleder, anleggsleder og formann for teknisk infrastruktur. Både formalkompetanse og realkompetanse vurderes. Erfaring med oppdrag av tilsvarende art og kompleksitet vurderes positivt, slik som erfaring med sentrumsnære prosjekter med omfattende kabelomlegging/kabel-koordinering). Realkompetanse (erfaring) vil vektes høyere i vurderingen.
Tildelingskriterium 4

Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven §5 å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften §7-9 at oppdragsgiver som et utgangspunkt skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har i denne kontrakten istedenfor stilt klima- og miljøkrav som etter oppdragsgivers vurdering gir en betydelig bedre klima og miljøeffekt, og har derfor unntatt å vekte klima- eller miljøhensyn med tretti prosent. Bygg- og anleggsvirksomhet står for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser (om lag 90%). Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per år siden 2013. Innenfor bygg og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært- og fortsetter å være et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. I forhold til gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til entreprenør som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktsgjennomføringen. I første rekke er det stilt krav, med noen få unntak, at entreprenør skal benytte utslippsfrie løsninger (dvs. batterielektrisk, kabelelektrisk eller hydrogen) på bygge-/anleggsplassen fra byggestart og frem til ferdigstillelse. Alle maskiner og utstyr som benyttes på bygge-/anleggsplassen skal være utslippsfrie. Oppdragsgiver har unntatt et fåtall maskiner som man ikke har kunnet dokumentere at finnes i markedet, eller hvor arbeidsoperasjoner eller kvalitetskrav til noen disser gjør at det ikke er praktisk mulig å benytte nullutslippsalternativ. Det vil i en slik sammenheng ikke finnes noen alternativer som kunne gitt en bedre klimaeffekt gjennom eventuell meroppfyllelse av kravene. For å redusere utslipp ifm. veitrafikk for tunge kjøretøy er det også stilt krav om at entreprenør for transport av masser til/fra bygge-/anleggsplassen skal benytte nullutslippskjøretøy (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogasskjøretøy som minimum oppfyller euroklasse 6/VI. Kravet gjelder hele transportstrekningen til eller fra uttakssted eller sluttmottak for behandling av massene. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Utover krav som skal redusere direkte utslipp har oppdragsgiver også stilt en rekke krav til gjenbruk av kantstein, stilt et makstak for CO2 utslipp på asfaltprodukter, krav til gjenbruksgrad i asfalt og mulighet for LTA produksjon m.m Oppdragsgiver vurderer at kravene stilt til entreprenøren er ambisiøse sammenlignet med de fleste anleggsplasser i Norge hva gjelder krav til en lavutslippsgjennomføring. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier hvor oppdragsgiver ikke kan garantere seg disse effektene er det en iboende risiko for at en merkostnad av en elektrisk maskinpark ikke kan oppveie for et prisforsprang, all tid tradisjonelle maskiner og kjøretøy er langt rimeligere alternativer. Kravene reduserer derfor anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en måte som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    8. mai 2024, 11:06

  2. Vinner kåret

    28. juni 2024, 00:00

  3. Kontraktsinngåelse

    30. juli 2024, 00:00

  4. Kunngjøring av resultat

    1. aug. 2024

  5. Startdato for avtale

    5. aug. 2024, 00:00

  6. Sluttdato for avtale

    1 år

    30. juni 2026, 00:00

Se aktive konkurranser som ligner