Beskrivelse
Arbeidet omfatter vedlikeholdsarbeidene på brufuger. Arbeidene vil variere og omfatte blant annet reparasjon og utskiftning av mekaniske fuger, utskiftning av asfaltfuger, reparasjon av fugeterskler, etablering av enkle asfaltfuger rissanvisende fuger, m.m. Prosjektet er under EØS-terskelverdi, med en forventet anskaffelsesverdi på 11-14 mill. NOK per år, eks. mva og skal gjennomføres som utførelsesentreprise og kontraktstype er å enhetspriserskontrakt. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. For denne anskaffelsen benyttes unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4), siden klima- og miljøkravene som er inkludert i kontrakten har en klart bedre klima- og miljøeffekt enn bruk av tildelingskriterium. Årsaken til dette er at man anser klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen bedre ivaretatt ved kravstilling i konkurransegrunnlaget. Anskaffelsen er en enhetspriskontrakt som dekker et større område hvor de konkrete arbeidene vil bli bestilt gjennom avrop hos entreprenøren De enkelte avropene vil variere i størrelse. Kontrakten har en varighet på 2 år med 2 års opsjon. På utlysningstidspunktet kjenner vi ikke til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen på de ulike arbeidene som vil bli utført og påvirkningen vil dessuten kunne variere fra oppdrag til oppdrag. Nøyaktig sted for arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Det vurderes derfor som lite sannsynlig at entreprenører har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretagelse av klima og miljø ved tilbudsfristen, og klima-/miljøgevinsten anses således som liten om man bruker miljø som tildelingskriterium i denne anskaffelsen. Vi har i denne avtalen sett på hvilke prosesser utgjør største del av kontrakten og disse arbeidene har blitt lagt til grunn ved vurdering av klimaaspektet. Det er også klima og miljøbelastning fra produksjon av material som skal brukes, men det er vanskelig å vurdere hvor stor del dette utgjør da det er ukjent mengde som skal brukes av hver type av material. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: • Transport av personell. • Tynge dieseldrevne kjøretøy og maskiner • Avfallshåndtering Fra oppdragsgivers vurdering vil de minstekrav satt i kontraktsbestemmelser gi en bedre klimaeffekt ved at man sikrer att vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt hvilket er noe man ikke er sikker på gjennom å vekte tilsvarende med tildelingskriterier. Transport av personell Alle lette kjøretøy skal være 90% utslippsfrie. Med lette kjøretøy menes personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes kjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser punkt 34 Krav til kjøretøy. Det å sette minstekrav gir en bedre klimaeffekt ved at man sikrer at vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt hvilket er noe man ikke er sikker på gjennom å vekte tilsvarende med tildelingskriterier. Tynge dieseldrevne kjøretøy og maskiner Krav til kjøretøy og maskiner: Det er stilt krav kontrakten om at alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Det henviser til C4 spesielle kontraktsbestemmelser for kontrakten punkt 4.3. Det er stilt Krav til absorpsjonsmiddel i C2 punkt 30.9. Avfallshåndtering Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten. Den går i stor grad på levering av asfalt, betong og armering til godkjent deponi. Da prosessen er ivaretatt i C2 Spesielle kontrakts bestemmelser punkt 30.5 og entreprenører i realiteten ikke kan konkurrere på det vurderes bruk av minstekrav gir en bedre klima og miljøeffekt ved at man sikrer att vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt. . Konklusjon I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom krav i konkurransegrunnlaget og forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene. Dermed vurderes det at det er klart at det gir en bedre klima og miljøeffekt gjennom bruk av minstekrav i dette tilfellet.