Statsbygg ber om tilbud på konsulentbistand til utvikling av anskaffelsesfunksjonen i Statsbygg. Leverandøren skal tilby en prosjektleder som rapporterer til prosjektets styringsgruppe. Det skal inngås avtale med 1 leverandør.Hovedtrekkene i prosedyrenProsjektet har tre delprosjekter, med følgende resultatmål:Utarbeide anskaffelsesstrategi med handlingsplan som angir Statsbyggs veivalg og satsninger for utvikling av anskaffelseneRedesigne forbedret anskaffelsesprosess(er) fra behov oppstår til kontrakten er evaluert etter kontraktens slutt. Prosessene skal være enhetlig, og ha definerte roller, ansvar og begreper. Prosessene skal være effektive, etterprøvbare og være tilstrekkelig dokumentert med prosedyrer og veiledninger i Statsbyggs styringssystemForeslå hensiktsmessig organisering av anskaffelsesfunksjonen i StatsbyggProsjektleder har det overordnede ansvaret for leveransen og skal sikre at prosjektet ferdigstilles med relevante beslutningsunderlag innen mai 2024. Prosjektleder skal videre koordinere og planlegge de enkelte oppdragene. Delprosjekt 1 er gjennomført, delprosjekt 2 pågår og delprosjekt 3 vil bli startet opp høsten 2023. Det samlede prosjektet planlegges gjennomført innen utløpet av mai 2024. Statsbygg har behov for bistand til å lede hele prosjektet, samt ferdigstille delprosjekt 2 og lede gjennomføringen av delprosjekt 3. For delprosjekt 2, vil innleid ressurs være operativ prosjektleder og selv ha hovedansvaret for å levere på delprosjektets mandat, mens for delprosjekt 3, vil oppgaven være å lede delprosjektleder, eventuelt lede delprosjekt 3, og sikre at aktiviteter stemmer overens med veivalg i delprosjekt 1 og delprosjekt 2.