Cobrief Logo

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

IT-konsulent og rådgivning

Arbeids- Og Velferdsetaten trenger IT-konsulenter for å levere tjenester innen IT-arkitektur og data over 4 år til en verdi av 184 000 000 NOK. Konsulenttjenestene skal utføres hovedsakelig på norsk, men det kan åpnes for bistand på andre språk i enkelte minikonkurranser. To viktige formelle krav er relevant erfaring fra lignende oppdrag og dokumentasjon av de tre viktigste leveransene de siste tre årene. Anbudets vekting er pris: 30%, kvalitet: 70%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Konsulenttjenestene som etterspørres er inndelt i 2 delkontrakter (kompetanseområder), og det gjennomføres selvstendige konkurranser på hver enkelt delkontrakt (kompetanseområde). Delkontraktene (kompetanseområdene) fremgår av konkurransegrunnlaget. Under hver delkontrakt (kompetanseområde) er det gitt en rekke eksempler på fagområder som naturlig kan høre inn under området. Eksemplene er ikke uttømmende. Tjenestene skal i hovedsak utføres på norsk språk, men oppdragsgiver kan i den enkelte minikonkurranse åpne for bistand på andre språk. Maksimal verdi per delkontrakt (kompetanseområde) er 25 % over estimert totalverdi.Hovedtrekkene i prosedyrenKonsulenttjenestene som etterspørres er inndelt i 2 delkontrakter (kompetanseområder), og det gjennomføres selvstendige konkurranser på hver enkelt delkontrakt (kompetanseområde). Delkontraktene (kompetanseområdene) fremgår av konkurransegrunnlaget. Under hver delkontrakt (kompetanseområde) er det gitt en rekke eksempler på fagområder som naturlig kan høre inn under området. Eksemplene er ikke uttømmende. Tjenestene skal i hovedsak utføres på norsk språk, men oppdragsgiver kan i den enkelte minikonkurranse åpne for bistand på andre språk.

    Kontakt navn
    Arne Lidvar Basso
    Kontakt telefon
    91300250
    Adresse
    Fyrstikkalléen 1, 0661 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Det kreves at leverandøren har tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å gjennomføre kontrakten.

    Det kreves at leverandøren er et lovlig etablert foretak.

    Det kreves relevant erfaring fra lignende leveranser/oppdrag.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Begrunnelse for bruk av § 7-9 (5) Anskaffelsesforskriften § 7-9 er en ny regel som fastsetter plikt til å ta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Iht. anskaffelsesforskriften § 7-9 (5) vil forpliktelse til å stille krav eller tildelingskriterier etter bestemmelsen ikke gjelde dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. «Etter sin art» betyr at det ikke vil være den konkrete anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastning som er relevant for vurderingen, men derimot klimaavtrykket og miljøbelastningen til arten av det som skal anskaffes. Begrepet art betyr her altså den vare- eller tjenestekategorien en skal anskaffe innenfor. Med «uvesentlig» må forstås et klimaavtrykk og en miljøbelastning som har marginal betydning. Uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning må vurderes på generelt grunnlag for kategorien, og vurderingen påvirkes ikke av de faktiske forholdene eller volumet til den konkrete anskaffelse. Anskaffelsen er delt i to delkontrakter, hhv. 1. Arkitektur og 2. Data. Det som skal anskaffes i denne avtalen er kun konsulenttjenester innenfor de to nevnte områder. DFØ har gjort en overordnet kartlegging av anskaffelser som etter sin art kan vurderes å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, og gjennomgått alle anskaffelser som ble gjennomført i 2022 registrert på 14 CPV-koder som er vurdert å ha lav klimaintensitet. Basert på denne gjennomgangen har de typer anskaffelser som går igjen og som har en typisk lav klimaintensitet blitt identifisert, samtidig som det er gjort kvalitative vurderinger knyttet til andre former for miljøbelastninger. Resultatet av vurderingene er en liste over tjenesteanskaffelser som etter sin art er vurdert å ha et klimaavtrykk og miljøbelastning som er uvesentlig. For disse anskaffelseskategoriene kjøper man typisk menneskelige ressurser som timearbeid eller oppdrag, hvor det eventuelle klimaavtrykket og miljøbelastningen ofte vil ligge utenfor hva som kan knyttes til anskaffelsens art. Konsulenttjenester er iht. DFØs vurderinger en type anskaffelse som etter sin art er vurdert å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. NAV anser at begrunnelsen sammenfaller med DFØs eksempelvurdering av en konsulenttjeneste, knyttet til juridisk bistand. Arbeidet gjennomføres typisk som skrivebordsarbeid eller møter. Arbeidet kan omfatte noe, men typisk begrenset reisevirksomhet. Hovedytelsen er konsulentens arbeidsinnsats. Begrunnelsen fra DFØs eksempelvurdering, og som vi anser sammenfallende for vår anskaffelse: «For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar direktoratet at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Ifølge direktoratets eget klimagassregnskap, er det den ansattes behov for kontorplass og utstyr, energiforbruket i bygget hen jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning.» DFØ konkluderer i eksemplet med at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en ren konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten, altså selve konsulenttjenesten, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning, slik at en er innenfor unntaket i FOA § 7-9 (5). NAV har med bakgrunn i ovennevnte vurdert at unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriftens § 7-9 (5) kommer til anvendelse, da anskaffelsen etter sin art vurderes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. NAV er derfor i denne anskaffelsen unntatt forpliktelsene til å vekte klima- og miljøhensyn med 30 %, eller å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen.

Se hele utlysningen

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner