Tildelingskriterium 3Miljø
Begrunnelse for bruk av § 7-9 (5) Anskaffelsesforskriften § 7-9 er en ny regel som fastsetter plikt til å ta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Iht. anskaffelsesforskriften § 7-9 (5) vil forpliktelse til å stille krav eller tildelingskriterier etter bestemmelsen ikke gjelde dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. «Etter sin art» betyr at det ikke vil være den konkrete anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastning som er relevant for vurderingen, men derimot klimaavtrykket og miljøbelastningen til arten av det som skal anskaffes. Begrepet art betyr her altså den vare- eller tjenestekategorien en skal anskaffe innenfor. Med «uvesentlig» må forstås et klimaavtrykk og en miljøbelastning som har marginal betydning. Uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning må vurderes på generelt grunnlag for kategorien, og vurderingen påvirkes ikke av de faktiske forholdene eller volumet til den konkrete anskaffelse.
Anskaffelsen er delt i to delkontrakter, hhv. 1. Arkitektur og 2. Data. Det som skal anskaffes i denne avtalen er kun konsulenttjenester innenfor de to nevnte områder.
DFØ har gjort en overordnet kartlegging av anskaffelser som etter sin art kan vurderes å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, og gjennomgått alle anskaffelser som ble gjennomført i 2022 registrert på 14 CPV-koder som er vurdert å ha lav klimaintensitet. Basert på denne gjennomgangen har de typer anskaffelser som går igjen og som har en typisk lav klimaintensitet blitt identifisert, samtidig som det er gjort kvalitative vurderinger knyttet til andre former for miljøbelastninger.
Resultatet av vurderingene er en liste over tjenesteanskaffelser som etter sin art er vurdert å ha et klimaavtrykk og miljøbelastning som er uvesentlig. For disse anskaffelseskategoriene kjøper man typisk menneskelige ressurser som timearbeid eller oppdrag, hvor det eventuelle klimaavtrykket og miljøbelastningen ofte vil ligge utenfor hva som kan knyttes til anskaffelsens art.
Konsulenttjenester er iht. DFØs vurderinger en type anskaffelse som etter sin art er vurdert å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
NAV anser at begrunnelsen sammenfaller med DFØs eksempelvurdering av en konsulenttjeneste, knyttet til juridisk bistand. Arbeidet gjennomføres typisk som skrivebordsarbeid eller møter. Arbeidet kan omfatte noe, men typisk begrenset reisevirksomhet. Hovedytelsen er konsulentens arbeidsinnsats. Begrunnelsen fra DFØs eksempelvurdering, og som vi anser sammenfallende for vår anskaffelse: «For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar direktoratet at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Ifølge direktoratets eget klimagassregnskap, er det den ansattes behov for kontorplass og utstyr, energiforbruket i bygget hen jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning.» DFØ konkluderer i eksemplet med at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en ren konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten, altså selve konsulenttjenesten, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning, slik at en er innenfor unntaket i FOA § 7-9 (5).
NAV har med bakgrunn i ovennevnte vurdert at unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriftens § 7-9 (5) kommer til anvendelse, da anskaffelsen etter sin art vurderes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. NAV er derfor i denne anskaffelsen unntatt forpliktelsene til å vekte klima- og miljøhensyn med 30 %, eller å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen.
Kvalifikasjonskrav 1Økonomisk og finansiell kapasitet
Det kreves at leverandøren har tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver innhenter selv kredittvurdering gjennomført av Experian, se www.experian.no. Dersom leverandøren mener kredittvurderingen ikke vil gi et riktig bilde, bes utfyllende opplysninger sendt med kvalifiseringsforespørselen Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 2Egnethet
Det kreves at leverandøren er et lovlig etablert foretak. Dokumenteres med: • Utenlandske leverandører: Attest for registrering i foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i den stat hvor leverandøren er etablert • For norske leverandører vil firmaattest fra Brønnøysundregisteret innhentes gjennom eBevis-tjenesten.
Kvalifikasjonskrav 3Bare for tjenester
Bare for tjenester: I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år.
Kvalifikasjonskrav 4Tekniske og faglige egenskaper
Det kreves relevant erfaring fra lignende leveranser/oppdrag. Dokumentasjonskrav: Leverandørens 3 viktigste leveranser de siste 3 årene, inkludert en beskrivelse av oppdraget, deres omfang/verdi, tidspunkt og mottaker. Malen i kvalifikasjonsgrunnlagets vedlegg 2 skal benyttes for å dokumentere oppfyllelse av kravet. Minstekrav til kvalifikasjonskrav