- Tittel
- 3-BYM-2025 Etablering og drift av nye hurtigladestasjoner i Oslo Kommune 2025
- Estimert verdi
- 28 000 000,00 kr
- Tildelingskriterium 1
Tilbudt omsetningsfordeling
Oppgi tilbudt prosentfordeling av brutto omsetning ekskludert strømkostnader og nettleie til strømleverandør, utover 25 %. Brutto omsetning ekskludert strømkostnader og nettleie vil si at leverandør kan trekke fra kostnader knyttet til dokumenterte strømkostnader og nettleie til strømleverandør på gjeldende hurtigladestasjon.
- Tildelingskriterium 2
Funksjonalitet og brukervennlighet
Tilbudte hurtigladere skal være brukervennlige og funksjonelle. Under kvalitet vil det evalueres på hvor godt og intuitivt brukergrensesnittet oppleves, hvor oversiktlig løsningen fremstår og hvordan prisinformasjon er presentert. Det vil vektlegges positivt i evalueringen at det er enkelt å innhente informasjon for brukeren. Det er ønskelig at prisinformasjon informeres tydelig før ladeøkten starter. Tilbyder skal inkludere bilder av informasjonsløsning i tilbudet I tillegg vil det vektlegges positivt dersom tilbudte hurtigladere har plug and charge/autocharge som en av betalingsmulighetene. Tilbyder skal informere og beskrive om tilbudte hurtigladere har slik løsning i sitt innleverte tilbud. Evalueringen vil ta utgangspunkt i tilbudt løsning, beskrivelse, samt instruks/informasjon om bruk og prisinformasjon for den fysiske laderen.
- Tildelingskriterium 3
Automatisk innhenting av statistikk
Det vil evalueres på tilbudt løsning for at oppdragsgiver automatisk selv kan innhente statistikk fra laderne tilsvarende den som fremkommer av kvartalsrapporten. Dette kan være for eksempel gjennom API-løsning, Power BI eller lignende. Det vil vektegges positivt dersom all informasjonen bedt om i kvartalsrapport kan innhentes på denne måten. Evalueringen vil ta utgangspunkt i løsningsbeskrivelse.
- Tildelingskriterium 4
Garantert leveringstid
Det er ønskelig med så kort leveringstid av de enkelte lokasjonene som mulig etter Oppdragsgivers bestilling. Vennligst oppgi garantert leveringsstid i kalenderdager som dere trenger for å levere, installere og sette i drift hele lokasjonen, f.o.m. tidspunkt for Oppdragsgivers bestilling. Leveringstid omfatter tidsrommet fra oppdragsgivers bestillingstidspunkt til ferdig installert og driftsatt hurtiglader. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det vil kunne gjenstå mindre ferdigstillelsesarbeider fra Oppdragsgivers side i denne perioden. Leverandør kan som utgangspunkt ikke få utsatt frister og delfrister dersom det foreligger slik mindre arbeider på Oppdragsgivers side, såfremt disse arbeidene ikke åpenbart er til hinder for Leverandørs utførelse og installasjon. Ved slike arbeider vil Leverandørs tilbudte fremdriftsplan likevel prioriteres og hensyntas ved koordinering og planlegging mellom partene. Det gis ved evaluering fratrekk for inntil 7 dager fra bestillingsdato for saksbehandlingstid i SøkSys, uavhengig av antall dager oppgitt i fremdriftsplanen. Med driftsatt hurtiglader menes at alle ladepunktene skal være åpne og klare til bruk for publikum. Opppdragsgivers bestillingstidpunkt vil kunne avvike fra tentativ fremdriftsplan. Garantert leveringstid Tilbyder skal levere både en helhetlig beskrivelse og fremdriftsplan av prosessene og avhengighetene innenfor deres garanterte leveringstid i antall dager. Denne beskrivelsen og avgrensede fremdriftsplanen vil være gjenstand for evaluering sammen med tilbudt garantert leveringstid. Skal inkludere: Saksbehandling SøkSys (arbeidsvarsling), leveringsrutiner, administrasjon, montering, commissioning
- Tildelingskriterium 5
Se begrunnelse under
I denne anskaffelsen gjør unntaket i konsesjonskontraktforskriften §7-6 (3) seg gjeldende. En omfattende del av leveransen i denne kontrakten er servicen og driften av anleggene som de gis konsesjon for. I praksis vil det ha klart bedre klima- og miljøgevinst å stille strenge krav til denne delen av tjenesten i form av minimumskrav og kontraktuelle krav til kjøretøyene som benyttes i disse prosessene, enn å evaluere på klima og miljø som eget tildelingskriterium. Det vil stilles krav til bruk av elektriske kjøretøy i alle deler av kontraktsoppfyllelsen, med unntak av selve monteringen av hvert enkelt ladepunkt.
- Tildelingskriterium 6
Tilbudt omsetningsfordeling
Oppgi tilbudt prosentfordeling av brutto omsetning ekskludert strømkostnader og nettleie til strømleverandør, utover 25 %. Brutto omsetning ekskludert strømkostnader og nettleie vil si at leverandør kan trekke fra kostnader knyttet til dokumenterte strømkostnader og nettleie til strømleverandør på gjeldende hurtigladestasjon.
- Tildelingskriterium 7
Funksjonalitet og brukervennlighet
Tilbudte hurtigladere skal være brukervennlige og funksjonelle. Under kvalitet vil det evalueres på hvor godt og intuitivt brukergrensesnittet oppleves, hvor oversiktlig løsningen fremstår og hvordan prisinformasjon er presentert. Det vil vektlegges positivt i evalueringen at det er enkelt å innhente informasjon for brukeren. Det er ønskelig at prisinformasjon informeres tydelig før ladeøkten starter. Tilbyder skal inkludere bilder av informasjonsløsning i tilbudet I tillegg vil det vektlegges positivt dersom tilbudte hurtigladere har plug and charge/autocharge som en av betalingsmulighetene. Tilbyder skal informere og beskrive om tilbudte hurtigladere har slik løsning i sitt innleverte tilbud. Evalueringen vil ta utgangspunkt i tilbudt løsning, beskrivelse, samt instruks/informasjon om bruk og prisinformasjon for den fysiske laderen.
- Tildelingskriterium 8
Automatisk innhenting av statistikk
Det vil evalueres på tilbudt løsning for at oppdragsgiver automatisk selv kan innhente statistikk fra laderne tilsvarende den som fremkommer av kvartalsrapporten. Dette kan være for eksempel gjennom API-løsning, Power BI eller lignende. Det vil vektegges positivt dersom all informasjonen bedt om i kvartalsrapport kan innhentes på denne måten. Evalueringen vil ta utgangspunkt i løsningsbeskrivelse.
- Tildelingskriterium 9
Garantert leveringstid
Det er ønskelig med så kort leveringstid av de enkelte lokasjonene som mulig etter Oppdragsgivers bestilling. Vennligst oppgi garantert leveringsstid i kalenderdager som dere trenger for å levere, installere og sette i drift hele lokasjonen, f.o.m. tidspunkt for Oppdragsgivers bestilling. Leveringstid omfatter tidsrommet fra oppdragsgivers bestillingstidspunkt til ferdig installert og driftsatt hurtiglader. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det vil kunne gjenstå mindre ferdigstillelsesarbeider fra Oppdragsgivers side i denne perioden. Leverandør kan som utgangspunkt ikke få utsatt frister og delfrister dersom det foreligger slik mindre arbeider på Oppdragsgivers side, såfremt disse arbeidene ikke åpenbart er til hinder for Leverandørs utførelse og installasjon. Ved slike arbeider vil Leverandørs tilbudte fremdriftsplan likevel prioriteres og hensyntas ved koordinering og planlegging mellom partene. Det gis ved evaluering fratrekk for inntil 7 dager fra bestillingsdato for saksbehandlingstid i SøkSys, uavhengig av antall dager oppgitt i fremdriftsplanen. Med driftsatt hurtiglader menes at alle ladepunktene skal være åpne og klare til bruk for publikum. Opppdragsgivers bestillingstidpunkt vil kunne avvike fra tentativ fremdriftsplan. Garantert leveringstid Tilbyder skal levere både en helhetlig beskrivelse og fremdriftsplan av prosessene og avhengighetene innenfor deres garanterte leveringstid i antall dager. Denne beskrivelsen og avgrensede fremdriftsplanen vil være gjenstand for evaluering sammen med tilbudt garantert leveringstid. Skal inkludere: Saksbehandling SøkSys (arbeidsvarsling), leveringsrutiner, administrasjon, montering, commissioning
- Tildelingskriterium 10
Se begrunnelse under
I denne anskaffelsen gjør unntaket i konsesjonskontraktforskriften §7-6 (3) seg gjeldende. En omfattende del av leveransen i denne kontrakten er servicen og driften av anleggene som de gis konsesjon for. I praksis vil det ha klart bedre klima- og miljøgevinst å stille strenge krav til denne delen av tjenesten i form av minimumskrav og kontraktuelle krav til kjøretøyene som benyttes i disse prosessene, enn å evaluere på klima og miljø som eget tildelingskriterium. Det vil stilles krav til bruk av elektriske kjøretøy i alle deler av kontraktsoppfyllelsen, med unntak av selve monteringen av hvert enkelt ladepunkt.
- Kvalifikasjonskrav 1
Leverandøren skal ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.
Foretakets siste årsregnskap inklusive noter, styrets årsberetning og revisjonsberetning, samt nyere opplysninger som har relevans for foretakets regnskapstall. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å innhente kredittvurdering på eget initiativ.
- Kvalifikasjonskrav 2
Gjennomføringsevne (personell adm. Monteringspersonell/elektro, kundeservice/support)
En beskrivelse av Leverandørens organisering og samarbeid med nødvendige ressurser. Det skal dokumenteres at kontraktens arbeid kan gjennomføres med kun ett ledd av underleverandører.
- Kvalifikasjonskrav 3
Leverandøren skal være egnet til å oppfylle kontraktskrav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv innen 6 måneder etter kontraktsignering
Med dette menes at Leverandøren har implementert tiltak og systemer som brukes i Leverandørens arbeid for å for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon. En beskrivelse av Leverandørens systemer for å arbeide med aktsomhetsvurderinger i henhold til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Dokumentasjonen skal inneholde: Formelle policy/retningslinjer som omfatter en forpliktelse om å etterleve krav til et ansvarlig næringsliv.
- Kvalifikasjonskrav 4
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak
Norske selskaper: Firmaattest. Utenlandske selskaper: Godtgjørelse på at selskapet er registrert i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor Leverandøren er etablert.
- Kvalifikasjonskrav 5
Erfaring fra drift av ladestasjoner
En oversikt over inntil 3 relevante leveranser som leverandøren har utført i løpet av de siste 3 årene. Oversikten over leveransene skal minimum inneholde følgende: •Kort beskrivelse av leveransen, inkludert navn på oppdragsgiver og referanseperson som Oppdragsgiver kan ha mulighet til å kontakte. •Tidspunkt for gjennomføring •Omfang av leveranse i beløp
- Kvalifikasjonskrav 6
Nødvendig godkjenning iht. regelverk for installasjon og drift av hurtigladere og lynladere
Leverandør (elektroinstallatør) skal være registrert iht. regelverk for el-virksomhet i forbindelse med installasjon og service/drift av hurtigladere og lynladere. Oppdragsgiver sjekker el-virksomhetsregisteret. Det skal på forespørsel leveres forpliktelseserklæring fra faglig ansvarlig elektroinstallatør dersom arbeidet utføres av underleverandør.
- Kvalifikasjonskrav 7
Miljøledelsessystem/-tiltak
Det kreves at Leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at Leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser. Med dette menes at Leverandøren har metoder for å arbeide aktivt og systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning fra virksomhet knyttet til utførelsen av denne kontrakt. En beskrivelse av Leverandørens miljøledelsestiltak. Dersom Leverandøren har attester fra uavhengige organer som dokumenterer miljøledelsessystemet, kan disse fremlegges som dokumentasjon. Det vises i denne forbindelse til EU-ordningen for Miljøstyring og miljørevisjon (EMAS), andre anerkjente miljøledelsessystemer i forordning (EF) nr. 1221/2009 artikkel 45 som Miljøfyrtårn eller tilsvarende, og andre miljøledelsesstandarder basert på relevante europeiske eller internasjonale standarder fra akkrediterte organer som ISO 14001 eller tilsvarende.