BeskrivelseHovedhensikten med anskaffelsen er å sørge for årlig systematisk bekjempelse av utvalgte fremmede plantearter med svært høy økologisk risiko, slik at disse reduseres i mengde og antall forekomster, samt at man forebygger videre spredning av disse. På sikt er det et mål å utrydde kjempebjørnekjeks, tromsøpalme og kjempespringfrø og redusere forekomstene med russesvalerot betydelig. Det vil også bli behov for kartlegging og bekjempelse av andre fremmede plantearter med høy og svært høy økologisk risiko innenfor utvalgte områder og konkrete steder i kommunen. For at målet med tiltakene skal oppfylles må alle forhåndsdefinerte forekomster oppsøkes til angitte tidspunkter og bekjempes dersom det blir funnet planter, samt registreres antall planter som ble funnet før bekjempelsen ble utført (0 også antall). Dette skal rapporteres vedlagtregistreringsskjema. I den forbindelse ønsker Oslo kommune v/Bymiljøetaten å inngå avtale med en leverandør som kan utføre disse arbeidene. Kvalifikasjonskrav 2
Krav: Leverandøren skal ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre oppdraget/kontrakten. Og Leverandøren skal være kredittverdig. Dok: Foretakets årsregnskap for 2021, 2020 og 2019 inklusive noter, styrets årsberetning og revisjonsberetning, samt nyere opplysninger som har relevans for foretakets regnskapstall og kredittvurdering. Oppdragsgiver forbeholder seg rette til selv å innhente egne kredittvurderinger.Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiveren har krevd, kan handokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som oppdragsgiveren anser egnet.
Kvalifikasjonskrav 3
Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og omfang. Med dette menes blant annet erfaring med:•Bekjempelse av fremmede arter, herunder kjempebjørnekjeks/tromsøpalme, kjempespringfrø, rusesvalerot og fremmede slireknearter . Dok: En oversikt over kontrakter de siste 5 årene hvor leverandøren har utført arbeid av relevant art og omfang som er beskrevet i konkurransedokumentene. Oversikten skal angi oppdragsgiver, arbeidenes art, omfang og verdi samt tid og sted for arbeidsutførelsen. Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig teknisk, personellmessig og organisatorisk kapasitet til å gjennomføre oppdrag av tilsvarende omfang som denne anskaffelsen gjelder. Dette betyr blant annet at leverandøren skal tilby to arbeidsledere som enten er: oGartner oAnleggsgartner oBotaniker oPlanteviter oEller har tilsvarende grøntfaglig kompetanse. Med arbeidsleder menes ressurspersonen som vil ha det overordnede ansvaret for koordinering og utførelse av kontraktsarbeidene og den som ellers sørger for at kontraktsarbeidene gjennomføres i henhold til beskrivelsen. Arbeidsleder må være fysisk til stede under deler av utførelsen av kontraktsarbeidene og være Oppdragsgivers kontaktperson Dok: En beskrivelse av leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke og antallet medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene. Hvilke deler av kontrakten som eventueltforventes overdratt til underleverandører. Og Opplysninger om utdanning og faglige kvalifikasjoner på arbeidsledere. Krav: Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem som er egnet for kontraktarbeidet. Dok: En beskrivelse av leverandørens kvalitetssikringstiltak. •Beskrivelse av rutiner og metoder for utførelse, egenkontroll og dokumentasjon av arbeidene ute i felten. •Beskrivelse og innlevering av aktuelle deler av tilbyderens kvalitetssystem, med angivelse av når dette sist ble oppdatert. •Dersom leverandøren er sertifisert, oversendes kopi av sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet. Krav: Det kreves at leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser. Med dette menes at leverandøren har metoder for å arbeide aktivt og systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning fra virksomhet knyttet til utførelsen av denne kontrakt. Dok: En beskrivelse av leverandørens miljøledelsestiltak, herunder en beskrivelse av miljøpolicy, klima- og miljømålsettinger, samsvarsvurdering og tiltak og rutiner med kontinuerlig forbedringstiltak. Dersom leverandøren har attester fra uavhengige organer som dokumenterer miljøledelsessystemet relevant for kontraktsarbeidet, kan disse fremlegges som dokumentasjon. Det vises i denne forbindelse til EUordningen for Miljøstyring og miljørevisjon (EMAS), andre anerkjente miljøledelsessystemer i forordning (EF) nr. 1221/2009 artikkel 45 som Miljøfyrtårn eller tilsvarende, og andre miljøledelsesstandarder basert pårelevante europeiske eller internasjonale standarder fra akkrediterte organer som ISO 14001 eller tilsvarende. Leverandørene gjøres oppmerksom på følgende bestemmelse i forskrift omoffentlige anskaffelser § 16-10, 5.ledd:«Dersom en leverandør støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til utdanning og faglige kvalifikasjoner, jf. § 16-6 første ledd bokstav f, eller kravene til relevant faglig erfaring, skal disse virksomhetene