Formålet med anskaffelsen er å inngå avtale for kjøp og/eller leie av lisenser, maskinvare og utstyr, samt tilhørende tjenester for drift, utvidelse og vedlikehold. Avtalen skal også dekke rådgivning og konsulentbistand relatert til slike leveranser, herunder installasjon, konfigurasjon, oppgradering og dokumentasjon av levert utstyr.Hovedtrekkene i prosedyrenFormålet med anskaffelsen er å inngå avtale for kjøp og/eller leie av lisenser, maskinvare og utstyr, samt tilhørende tjenester for drift, utvidelse og vedlikehold. Avtalen skal også dekke rådgivning og konsulentbistand relatert til slike leveranser, herunder installasjon, konfigurasjon, oppgradering og dokumentasjon av levert utstyr.
Avtalens omfang skal gi SSB fleksibilitet til å gjennomføre alt fra mindre enkeltkjøp til større oppgraderingsprosjekter innenfor avtaleperioden, og omfatter:Leveranse av servere, lagringssystemer og tilhørende komponenter (kabler, PDUer m.m.).
Leveranse av programvare og lisenser for virtualisering, drift og administrasjon av datarom og dataromstjenester.
Konsulent- og rådgivningstjenester knyttet til etablering, oppgradering og drift av leveranser på avtalen.
Support, vedlikehold og reservedeler for eksisterende utstyr, og utstyr levert på avtalen.
Muligheten til å leie datakraft i et virtualisert miljø.
Dagens infrastruktur er aldrende, og vi er derfor avhengig av at leverandør kan levere utstyr/tjenester som direkte komplementerer/erstatter eksisterende servere i VMware-klynger.•
Nettverksutstyr inngår ikke i denne avtalen. Det skal likevel være mulig å anskaffe mindre nettverkskomponenter som kabler, svitsjer o.l. ved behov.•
Eksisterende avtaler på andre plattformområder og tjenester (for eksempel leie av co-lokasjon) videreføres som egne avtaler.