Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder bruvedlikehold i Agder, 2025-2026. Prosjektet er under EØS-terskelverdi, jf anskaffelsesforskriften §5-3 (1) med en forventet anskaffelsesverdi på 10-15 mill. NOK per år, eksl. mva, med en varighet på to år. Anskaffelsen skal gjennomføres som en utførelsesentreprise med både spesifikke arbeider og som rammeavtale med enhetspriser. Noe akutt vedlikehold kan forekomme.
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt.
Denne anskaffelsen er av en sånn art, at deler av omfanget og lokasjon på arbeidet som skal utføres er ukjent. Det vil derfor være vanskelig for byggherre å sette tildelingskrav på klima- og miljø. Samtidig vil det være umulig for en tilbyder og synliggjøre sin ivaretakelse av spesifikke klima- og miljø tiltak i sine tilbud. Det anses derfor at klima- og miljøhensyn vil bli bedre ivaretatt ved kravstilling i konkurransegrunnlaget.
Anskaffelsens primære innsatsfaktorer vil bestå av:
• Transport av personell
• Produkter av betong og bitumen.
• Bruk av dieseldrevne kompressor, aggregater o.l.
Transport av personell
Det er innført følgende krav i anskaffelsen (C2 pkt. 32):
I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfritt.
Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G).
Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen.
Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt.
Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave.
Dette anses som et bedre alternativ i denne anskaffelsen. Dette fordi det på forhånd ikke definerer en gitt mengde (som av tidligere nevnte grunner er vanskelig), men gjør tilbyder oppmerksom på at han i hele kontraktsperioden skal bestrebe seg etter å benytte mest mulig av utslippsfire kjøretøy.
Produkter av betong og bitumen
Betong: Mengden med betong i denne anskaffelsen antas å ligge rundt 20m3. Differansen i CO2-utslipp mellom betong av bransjestandard og lavkarbon Kl. A, som per nå er den mest miljøvennlige betongen som kan benyttes på bruer, er: 20m3 * (300-220)kgCO2/m3 = 1 600 kgCO2. Dette tallet er så lavt at det anses som uvesentlig. Ikke alle blandeverk er i stand til å levere lavkarbon betong Kl. A, som vil føre til at eventuell lengre transport av betong, vil overgå marginen ved å kreve bruk av lavkarbon betong sammenlignet med bransjestandard. Tallene som er benyttet på CO2 utslipp er hentet fra Norsk betongforenings publikasjon nr. 37, utgitt feb. 2024.
Bitumen: Blir benyttet som bindemiddel i asfalt. Det blir stilt samme krav til asfaltering i denne anskaffelsen, som det blir i asfaltkontraktene. Disse kontraktene har sine egne miljøkrav, som har ført til en nedgang i CO2- utslipp med 47 prosent fra 2020 til 2024.
Bruk av dieseldrevne kompressorer, aggregater o.l.
Det er innført følgende krav i anskaffelsen (C4 Pkt. 6.3):
Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse
Dette anses som en bedre løsning, da det er stor variasjon i lademuligheter i området kontrakten dekker. Klima- og miljøpåvirkningen vil være mindre ved å benytte utstyr som forurenser lite, sammenlignet med utstyr man må frakte langt for å lade opp, mellom hver gang det skal brukes.
Konklusjon
Ettersom omfanget av utførelsen ikke er kjent, er det en mer rettferdig og riktig løsning og ha krav i kontrakten som fortløpende skal følges. Det anses derfor at krav i kontrakten vil gi en mer gunstig ivaretakelse av klima- og miljø, enn om dette skulle vektes i tilbudsbehandlingen. Av disse grunner blir unntaksbestemmelsen i FOA §7-9 (4) benyttet i denne anskaffelsen.