Cobrief Logo

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Trescon AS for utførelse av bruvedlikehold i Agder over en periode på 2 år, med en total kontraktsverdi på 20 millioner kroner. Arbeidene inkluderer mekanisk reparasjon av betong, fugearbeider, rekkverksarbeider, samt fjerning, utskifting og etablering av slitelag og fuktisolering. Det er stilt krav om at minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri, og alle dieseldrevne kjøretøy og maskiner skal ha minimum EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Fire leverandører deltok i konkurransen, og tildelingen ble basert på laveste pris.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Trescon AS
Antall mottatte tilbud
4
Kontraktsverdi
20 000 000 kr

Om anbudet

    Det skal inngås avtale for utførelse av bruvedlikehold. Arbeidene omfatter spesifiserte bruer og utførelse av bruvedlikehold basert på enhetspriser. Bruarbeidene beskrevet i kap. D1 omfatter blant annet følgende: • Mekanisk reparasjon av betong • Fugearbeider • Rekkverksarbeider • Fjerning/utskifting/etablering av slitelag/fuktisolering Listen er ikke uttømmende.

    Kontakt navn
    Lina Marie Rudborg
    Kontakt telefon
    +45 281713
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandørens egenkapital skal være positiv.

    Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten.

    Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten.

    Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten.

    Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten.

    Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner.

    Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt.

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med forespørselen om å delta i konkurransen

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert.

    Leverandøren skal signere fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Bruvedlikeholdsarbeid

    Leverandøren skal ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten, tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten, og ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder bruvedlikehold i Agder, 2025-2026. Prosjektet er under EØS-terskelverdi, jf anskaffelsesforskriften §5-3 (1) med en forventet anskaffelsesverdi på 10-15 mill. NOK per år, eksl. mva, med en varighet på to år. Anskaffelsen skal gjennomføres som en utførelsesentreprise med både spesifikke arbeider og som rammeavtale med enhetspriser. Noe akutt vedlikehold kan forekomme. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Denne anskaffelsen er av en sånn art, at deler av omfanget og lokasjon på arbeidet som skal utføres er ukjent. Det vil derfor være vanskelig for byggherre å sette tildelingskrav på klima- og miljø. Samtidig vil det være umulig for en tilbyder og synliggjøre sin ivaretakelse av spesifikke klima- og miljø tiltak i sine tilbud. Det anses derfor at klima- og miljøhensyn vil bli bedre ivaretatt ved kravstilling i konkurransegrunnlaget. Anskaffelsens primære innsatsfaktorer vil bestå av: • Transport av personell • Produkter av betong og bitumen. • Bruk av dieseldrevne kompressor, aggregater o.l. Transport av personell Det er innført følgende krav i anskaffelsen (C2 pkt. 32): I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfritt. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. Dette anses som et bedre alternativ i denne anskaffelsen. Dette fordi det på forhånd ikke definerer en gitt mengde (som av tidligere nevnte grunner er vanskelig), men gjør tilbyder oppmerksom på at han i hele kontraktsperioden skal bestrebe seg etter å benytte mest mulig av utslippsfire kjøretøy. Produkter av betong og bitumen Betong: Mengden med betong i denne anskaffelsen antas å ligge rundt 20m3. Differansen i CO2-utslipp mellom betong av bransjestandard og lavkarbon Kl. A, som per nå er den mest miljøvennlige betongen som kan benyttes på bruer, er: 20m3 * (300-220)kgCO2/m3 = 1 600 kgCO2. Dette tallet er så lavt at det anses som uvesentlig. Ikke alle blandeverk er i stand til å levere lavkarbon betong Kl. A, som vil føre til at eventuell lengre transport av betong, vil overgå marginen ved å kreve bruk av lavkarbon betong sammenlignet med bransjestandard. Tallene som er benyttet på CO2 utslipp er hentet fra Norsk betongforenings publikasjon nr. 37, utgitt feb. 2024. Bitumen: Blir benyttet som bindemiddel i asfalt. Det blir stilt samme krav til asfaltering i denne anskaffelsen, som det blir i asfaltkontraktene. Disse kontraktene har sine egne miljøkrav, som har ført til en nedgang i CO2- utslipp med 47 prosent fra 2020 til 2024. Bruk av dieseldrevne kompressorer, aggregater o.l. Det er innført følgende krav i anskaffelsen (C4 Pkt. 6.3): Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse Dette anses som en bedre løsning, da det er stor variasjon i lademuligheter i området kontrakten dekker. Klima- og miljøpåvirkningen vil være mindre ved å benytte utstyr som forurenser lite, sammenlignet med utstyr man må frakte langt for å lade opp, mellom hver gang det skal brukes. Konklusjon Ettersom omfanget av utførelsen ikke er kjent, er det en mer rettferdig og riktig løsning og ha krav i kontrakten som fortløpende skal følges. Det anses derfor at krav i kontrakten vil gi en mer gunstig ivaretakelse av klima- og miljø, enn om dette skulle vektes i tilbudsbehandlingen. Av disse grunner blir unntaksbestemmelsen i FOA §7-9 (4) benyttet i denne anskaffelsen.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Bruvedlikehold Agder-1 2025-2026
Lokasjon
Estimert verdi
25 000 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner