Tildelingskriterium 2Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
Generelle mengder (Bruvedlikehold på ikke-definerte bruer / hasteoppdrag) Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til • Maskiner • Transport av personell og utstyr • Avfallshåndtering • Betong Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Iht punkt 30.2 så skal entreprenøren under arbeidets gang ta hensyn til omgivelsene, slik at ikke naboer og berørte parter sjeneres unødig av støv, støy, rystelser, utslipp og avfall etc. I samarbeid med byggherren skal entreprenøren bidra til løpende informasjon til berørte parter. Det skal søkes benyttet metoder, maskiner, utstyr og materialer som minimaliserer utslipp av klimagasser og andre negative påvirkninger av ytre miljø. Entreprenøren skal sikre at omgivelser og tilstøtende vegnett ikke påføres ulemper i form av støv og tilsøling som følge av kontraktsarbeidene. Gjennom å stille tydelige krav og samtidig følge opp disse så vi klimagevinsten blir større i denne kontrakten enn å benytte klimakrav som tildelingskriterium. Oppdragsgiver har derfor identifisert de vesentligste klimadriverne i dette prosjektet som er: bruk av maskiner, transport av personell og utstyr, avfallshåndtering og betong. Disse har blitt vurdert og presenteres nedenfor. Maskiner På grunn av geologisk spredning mellom anleggsplasser og lite tilgang til ladestasjoner, vil krav om kun elektriske maskiner på kontrakten komplisere utførelsen og fordyre prosjektet uten at det vil gi noen gevinst for klima eller miljø. På enkelte bruer i kontrakten, hvor det er kortere avstand til ladepunkt, har vi har vurdert å sette krav til 100 % bruk av elektriske maskiner, men da den miljømessige gevinsten av dette uansett vil være ubetydelig, har vi gått bort i fra dette. Samtidig stilles det strenge krav til utslipp fra benyttede maskiner og kjøretøy som vil gi en gevinst for klima og miljø. Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse iht C4 pkt 6.3 Transport av personell og utstyr Statens vegvesen stiller krav til i hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri, dvs motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Dette innebærer at entreprenørene i realiteten kun kan konkurrere på 10 % av bilparken, noe som utgjør så lite at det ikke vil påvirke utfallet av konkurransen. Resten av kravet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 30.2 og punkt 34. Kravet er derfor allerede så strengt at tildelingskriterier knyttet til dette punktet ikke vil påvirke utfallet av konkurransen og at ved å stille tildelingskriterier vil det risikere at det benyttes løsninger med større klima og miljøbelastning. Kravet er nå å tråd med hva som er mulig for markedet å levere og ved å sette krav er kontrakten sikret en klima og miljøgevinst Avfallshåndtering Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten, og tilbudssummen. I realiteten vil beregning av påslag knyttet til avfallshåndtering ikke påvirke utfall av konkurransen. Dermed vil miljøavtrykket best minimeres gjennom at det stilles krav til entreprenør i kontrakten. I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en minst mulig klima- og miljøpåvirkning og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Punktet er ivaretatt i kap C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 30.4 Gjenbruk og gjenvinning og punkt 30.5 Avfallshåndtering. Entreprenøren skal i sin kvalitetsplan redegjøre for prosedyrer som dekker oppfølging av kontraktens krav og oppfølging av gjeldende regelverk for sin virksomhet. Entreprenøren skal unngå samt minimalisere konsekvens av utslipp Betong Betongen som benyttes skal minimum være Lavkarbon betong klasse B eller høyere der spesielle kvalitetskrav ikke hindrer dette. Konklusjon Vi finner basert på ovennevnte begrunnelse at det er klart at det blir den bedre klima og miljøeffekt ved å oppstille klima og miljøkrav i kravspesifikasjonen enn å benytte klima og miljø som et tildelingskriterium som vektes med 30%.