Innkjøp av inntil 200 brukertilganger (koder) til digital veiledet selvhjelpsverktøy
psykisk helse og avhengighet. Målgruppen er personer med lette til moderate psykiske lidelser, som mottar tilbud fra kommunale helsetjenester. Verktøyene skal være relevante for innbygger med lette til moderate symptomer på:
• Angst
• Depresjon
• Søvnvansker
• Stress
Suksesskriterier vil være verktøy som bidrar til:
• Reduksjon i symptomer for innbygger
• Økt funksjonsnivå for innbygger
• Økt livskvalitet for innbygger
• Økt kapasitet hos behandlere
• God brukertilfredshet hos innbyggere og behandlere
Innbyggerne skal benytte verktøyet med veiledning fra hovedsakelig to
behandlergrupper:
• Helse/sosialfaglig utdanning på bachelornivå og med videreutdanning i kognitiv terapi.
• Psykologer
Behandlingsformen skal være rettet mot innbyggere over 18 år med angst, mild til
moderat depresjon, søvnvansker og/eller begynnende rusmiddelproblemer som er i
aktiv behandling i avdelingene.
Verktøyet skal ta utgangspunkt i evidensbasert metode og praksis (kognitiv teori) og
være utviklet av psykologer/fagpersoner.
Verktøyet må kunne gi en felles tilgang til en nettbasert løsning for innbyggere og
fagpersoner.
Løsningen må være tilgjengelig både på nettbrett og PC.
Verktøyene skal tilbys som en nettapplikasjon hvor leverandør tar hånd om utvikling,
drift og forvaltning av programvaren. Alle deler av løsningen skal kunne brukes i vanlige nettlesere, uten installering av ekstra programvare, og løsningen skal kunne brukes på alle typer enheter med nettlesere.
Verktøyet kan eventuelt også tilbys som mobil-applikasjon.
Verktøyet skal være på norsk og bør finnes på engelsk
Fagpersonen må egen funksjonalitet for administrasjon og oppfølging av innbygger
Løsningen må kunne gi ansatte i Asker kommune tilgang til statistikkløsninger for å se
på effekt, bruk og behandlingsfokus. Kommunen bør få oversikt over bruk og effekt på
bruk og effekt av verktøyene.
Leverandør skal innfri aktuelle og relevante myndighetskrav. Dette omfatter krav
pålagt gjennom lov og forskrifter, standarder og kodeverk, samt sikkerhetsmessige krav.
Leverandør må kunne tilby opplæring av verktøyet og være tilgjengelige for support.
Ansatte bør få tilgang til opplæringsmateriell (på norsk) i bruk av verktøyet slik at de
har oversikt over verktøyets muligheter og begrensinger.
Supporten må være tilgjengelig på dagtid innen 24 timer, med en responstid på 24
timer.
Løsningen skal ivareta personvern, sikkerhet og rettigheter.
Leverandør må ha system for at behandling av personvernopplysninger, både
innbygger og ansatte. Dette må samsvare med personopplysningsloven.
Leverandør må forplikte seg til en databehandleravtale som regulerer rettigheter og plikter mellom Behandlingsansvarlig og Databehandler etter personopplysningsloven
(LOV-2018-06-15-38) og EUs personvernforordning (2016/679/EC av 27.april 2016,
General Data Protection Regulation, Personvernforordningen). Avtalen skal sikre at
personopplysninger om de registrerte ikke brukes urettmessig eller kommer
uberettigede i hende.
Leverandør må kunne bistå med ROS- analyse og DPIA
Vi kan ikke se at det er andre leverandører enn Assistert Selvhjelp AS som kan levere dette. Dersom Oppdragsgiver ikke mottar innsigelser ifm intensjonskunngjøringen, vil avtale sendes til elektronisk signering etter utløpet av karensperioden. Kontrakt kan tidligst inngås etter utløpet av ti dager regnet fra dagen etter datoen for kunngjøringen.