Dagens Roalinna, på strekningen mellom Kildalbygget og Roa stasjon, har ikketilfredsstillende vegstandard, verken med tanke på trafikkavvikling eller trafikksikkerhet. Det skal derfor nå etableres og bygges ut en ny sammenhengende gangforbindelse mellom sentrum og stasjonen og et nytt fortau rundt Kildalbygget. Fremkommeligheten på veg i planområdet er stedvis dårlig. Vegstrekningen er på deler av strekningen smal og svingete, og har mange uoversiktlige avkjørsler, og mangler i dag løsning for gående og syklende langs Roalinna. Roalinna går i en bue fra og til Hadelandsvegen via Roa stasjon. Strekningen fra Kildalkrysset og til Roa stasjon er fylkesveg med en ÅDT på litt over 700. Dagens fartsgrense er 40 km/t på strekningen med unntak av stasjonsområdet som har 30 km/t.
Entreprisen inkluderer følgende hovedarbeider:
• Etablering av nytt fortau langs fv.2300 inklusive kantsteinssetting, samt etablering
av enkelte korte vegstrekninger ellers.
• Etablering av opphøyde fotgjengerovergang (gangfelt), inklusive taktil merking.
• Etablering av kantsteinsstopp ved Nordliagutua.
• Nytt belysningsanlegg, inklusive fordelinger og styringssystem.
• Nytt overvannsystem, med utskifting og justering av eksisterende
overvannsanlegg på hele strekningen.
• Anleggsgartnerarbeider som etablering av støttemurer, kantstein.
• Mindre kommunale VA-arbeider, både nye kummer og ledninger og justering og
tilpassing av gamle kummer og ledningerHovedtrekkene i prosedyrenÅpen tilbudskonkurranse