Anbudsoversikt for EBE 05 - 2025 Rammeavtale for malerarbeid
Utgått
Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.
Brief
Malearbeid
Bergen Kommune, gjennom Etat for bygg og eiendom (EBE), søker å inngå en rammeavtale for malerarbeid over 4 år med en maksimal totalverdi på 57 millioner kroner. Avtalen vil bli delt i to delkontrakter, hvor delkontrakt 1 dekker bydelene Bergenhus, Årstad, Åsane og Arna, og delkontrakt 2 dekker Fana, Ytrebygda, Laksevåg og Fyllingsdalen. Arbeidet inkluderer maling av innvendige og utvendige flater, lakking av parkett, og andre relaterte oppgaver. Leverandører må ha erfaring fra lignende arbeider, inkludert på verneverdige bygg, og kunne dokumentere minst 5 relevante referanseprosjekter fra de siste 5 år. Det kreves også at leverandørene har et kvalitetsstyringssystem, som kan dokumenteres med ISO 9001-sertifisering eller tilsvarende, samt et miljøledelsessystem, dokumentert med ISO 14001 eller tilsvarende. Tildelingskriteriene vektlegger pris (60%) og oppgaveforståelse (40%). Leverandører må også ha tilstrekkelig teknisk personell, med spesifikke krav til antall fagarbeidere og ufaglærte for hver delkontrakt.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Etat for bygg og eiendom (EBE) forvalter ca. 1,2 millioner kvm bygningsmasse, og har som oppgave å dekke Bergen kommunes behov for lokaler og uteområder. Den totale eiendomsmassen fordeler seg på 8 bydeler. Hovedtyngden av eiendomsmassen består av ca. 100 skoler og 60 barnehager, i tillegg til sykehjem, administrasjonsbygg og idrettsanlegg, med tilhørende uteområder. En del av byggene er fredede/verneverdige med antikvarisk verdi. For å dekke etatens behov for oppgraderinger og vedlikehold av bygningsmassen, har Bergen kommune ved EBE til hensikt inngå rammeavtaler med to leverandører for levering av malertjenester.
Samlet kontraktsverdi for de to delkontraktene er estimert til 8,0 – 10,0 MNOK (ekskl. mva.) per år. Samlet øvre tak for uttak er 57 MNOK (ekskl. mva.) over 4 år.
Det skal tildeles to delkontrakter: Delkontrakt 1 omfatter arbeider i bydelene Bergenhus, Årstad, Åsane og Arna (antas å utgjøre ca. 60 % av estimert volum - dvs. omtrent 4,8 - 6,0 MNOK per år (ekskl. mva.)
Delkontrakt 2 omfatter arbeider i bydelene Fana, Ytrebygda, Laksevåg og Fyllingsdalen (antas å utgjøre ca. 40 % av estimert volum – dvs. omtrent 3,2 – 4,0 MNOK per år (ekskl. mva.) Det presiseres at fordeling av volum på de to delkontraktene kun er estimater, slik at reell fordeling vil kunne avvike i betydelig grad.
Tilbyder kan gi tilbud på begge delkontraktene, men det skal kun tildeles en kontrakt per tilbyder, slik at det vil bli tildelt til to ulike tilbydere. Betingelsen faller bort dersom oppdragsgiver kun mottar ett gyldig tilbud fra én tilbyder for begge delkontraktene, og denne tilbyderen er kvalifisert til å håndtere begge delkontraktene.
Dersom en tilbyder leverer tilbud med den høyeste poengscoren for begge delkontraktene, vil denne tilbyderen tildeles delkontrakt 1, som det antas vil få det største volumet. Tilbyder rangert som nummer to vil deretter tildeles delkontrakt 2.
Hovedtrekk i prosedyren
Rammeavtalen skal dekke oppdragsgivers behov for å få utført malerarbeider, både inne og ute. Hovedarbeidsoppgavene er blant annet: Maling av flater ute og inne Maling av pasientrom Maling av utvendige fasader, med for og ettarbeid, herunder ulike former for fasadevask etter behov (varmt eller kaldt vann) Lakking av parkett/tregulv Kartlegging/utreding av materiell på eksisterende bygg (på forespørsel) Leie og oppsett av større stillas, for de oppdragene der det kun utføres malerarbeid Oppdragsgiver ønsker også at leverandør er ansvarlig for at følgende tilleggsoppgaver utføres via denne rammeavtalen: Kalk/sandvasking av fasader
Foliering, f. eks vindu og dørskilt
Sliping, lakking og merking av sportsgulv (begrenset omfang, gjelder mindre arbeider)
Dersom leverandøren selv ikke innehar nødvendig kompetanse for å utføre etterspurte hoved – eller tilleggsoppgaver, må leverandøren inngå et forpliktende samarbeid med underleverandører som innehar denne kompetansen, senest ved dato for kontraktsignering. Eventuelle underleverandører skal være godt kvalifiserte og ha god kompetanse og erfaring.
Dersom oppdragsgiver i løpet av avtaleperioden ser at omfanget av en tilleggstjeneste overstiger terskelen for kunngjøring, har oppdragsgiver rett til å gjennomføre egen konkurranse om rammeavtale for tjenesten, og tjenesten vil ikke lenger omfattes av denne rammeavtalen.
Rammeavtalen omfatter også nødvendig materiell, verktøy og utstyr (herunder bl.a. rullestillas) håndtering av avfall, og sikringstiltak for eget personell og byggenes brukere.
Listen over tjenester som rammeavtalen omfatter er ikke uttømmende. Øvrige tjenester som naturlig hører inn under fagområdet som denne rammeavtalen omfatter, vil kunne tilkomme dersom det i avtaleperioden oppstår behov for det.
Oppdragsgiver har flere løpende rammeavtaler som i enkelte oppdrag vil grense opp mot eller overlappe oppdrag på denne avtalen. Oppdragsgiver vil i slike tilfeller søke å benytte avtalene på en mest mulig hensiktsmessig måte.
Det er blant annet inngått rammeavtale om stillastjenester. Denne avtalen er primært tenkt benyttet av EBEs egne ansatte, men for oppdrag som omfatter flere håndverkerarbeider, i tillegg til malerarbeider, vil det være relevant at leverandør av malertjenester benytter EBEs stillasavtale.
Oppdragsgiver forbeholder seg videre retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større og/eller komplekse prosjekter. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.
Tildelingskriterium 1
Pris Tildelingskriterium Pris Evalueringsprisen (evalueringssummen) består av summen av følgende prisposter:
Timepriser personell (ekskl. mva) mulitiplisert med estimert årlig uttak
Påslag på estimert uttak av varer, og påslag for administrasjon av underleverandør ved utførelse av tilleggsoppgaver, multiplisert med estimert årlig uttak (rundsummer) (Selve rundsummene inngår ikke i evalueringsprisen).
Dokumentasjon: Utfylt Bilag 4A Prisskjema
Tildelingskriterium 2
Oppgaveforståelse Se Konkurranseregler for beskrivelse av case.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør må ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittvurdering må vise at leverandør er kredittverdig uten sikkerhet. Det er et krav at leverandør har minimum rating B (Lav risiko) i kredittforetaket Creditsafe.
Dokumentasjon: Oppdragsgiver vil sjekke kredittvurdering utført av kredittforetaket Creditsafe, så leverandør trenger ikke legge ved egen kredittvurdering.
Nyetablerte leverandører kan levere bankerklæring som bevis for kredittverdighet. Hvis ikke leverandør er registrert i Creditsafe sine registre skal foretakets to siste revisorgodkjente årsregnskap leveres på oppfordring. Dersom informasjon i kilder ovenfor ikke er korrekt eller det er nødvendig med supplerende informasjon for å belyse foretakets økonomiske og finansielle situasjon, kan dette leveres.
Kvalifikasjonskrav 2
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Oppdragsgiver krever at alle leverandører har implementert et kvalitetsstyringssystem som er tilfredsstillende til å sikre kvaliteten i gjennomføring i denne kontrakten.
Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av foretakets implementerte kvalitetsstyringssystem. Det skal leveres attest for foretakets kvalitetsstyringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at foretaket oppfyller visse kvalitetsstyringsstandarder, eksempelvis ISO 9001. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets kvalitetsstyringssystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i kvalitetsstyringssystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å sikre kvaliteten i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 3
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Oppdragsgiver krever leverandører som har sertifisering fra uavhengige tredjeparter som bekrefter at leverandør har rutiner og systemer som sikrer en lav miljøbelastning ved utførelsen av leveransen. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal framlegge attester fra uavhengige organer som dokumenterer et etablert og tilfredsstillende miljøledelsessystem. Det kreves dokumentasjon for at leverandøren enten er miljøsertifisert etter gyldig ISO 14001, er Miljøfyrtårn, er sertifisert av EMAS eller er sertifisert av tilsvarende tredjeparter. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets miljøledelsessystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i miljøledelsessystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å få redusert miljøbelastningen i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 4
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør skal være et lovlig registrert foretak.
Dokumentasjon: For leverandører som er registrert i det norske Enhetsregisteret, er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon. Oppdragsgiver vil kontrollere registreringen ved bruk av organisasjonsnummer oppgitt i leverandørens Mercell-profil.
For leverandører som ikke er registrert i ovennevnte register må leverandør levere attest eller bekreftelse (tilsvarende firmaattest) for registrering i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Slik attest skal ikke være utstedt mer enn 6 måneder før tilbudsfristens utløp.
Kvalifikasjonskrav 5
Bare for bygg- og anleggsarbeider: Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år.
Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør må ha god og relevant erfaring fra tilsvarende arbeider, utført i løpet av de 5 siste årene før dato for tilbudsfrist. Med tilsvarende arbeid menes blant annet maling av innvendige og utvendige flater, med for og etterarbeid, i samsvar med beskrivelsen som fremkommer av anskaffelsesdokumentene. Leverandør må også ha god erfaring fra malerarbeider på verneverdige og antikvariske bygg, inkludert oppdrag som omfatter arbeider med linolje.
Erfaringen kan være opparbeidet under arbeid på rammeavtaler, og/eller fra enkeltprosjekter av tilsvarende art og størrelse som de oppdragene som omfattes av denne rammeavtalen.
Referanseprosjektene skal inneholde informasjon angitt i ESPD-skjemaet i Mercell.
+ I feltet "Mottakere" skal det oppgis oppdragsgiver, samt kontaktperson med navn, telefonnummer, e-postadresse og rolle i referanseprosjektet.
+ I feltet "Beskrivelse" skal det være en kort beskrivelse av prosjektet og fremgå hva som gjør erfaringen relevant for denne anskaffelsen.
Dersom det vises til erfaring fra en eller flere rammeavtaler, må det fremkomme en beskrivelse av samlet historisk verdi på rammeavtalen(e), samt periode for utførelse (ikke eldre enn 5 år), og hva slags oppdrag som har vært utført på rammeavtalen. For å synliggjøre tilstrekkelig erfaring bør leverandør beskrive flere ulike avrop utført på rammeavtalene(e).
Det skal dokumenteres minst 2 referanseprosjekt med arbeider fra eldre historiske offentlige eller større bygg, der det er benyttet linolje, og der arbeidet er utført i samsvar med vernemyndighetenes krav.
Dokumentasjonskrav: Relevant erfaring skal dokumenteres ved å oppgi minimum 5 referanseprosjekter fra de siste 5 år. Dersom det vises til rammeavtale(r) som referanseprosjekt, skal det både beskrives samlet omfang av rammeavtalen(e), samt et representativt utvalg relevante avrop utført under rammeavtalen(e), slik at det samlet er synliggjort god og relevant erfaring.
Referanseprosjektene legges direkte inn i Mercell som besvarelse av dette kravet.
Kvalifikasjonskrav 6
For offentlige bygge- og anleggsarbeider, teknisk personell eller enheter som skal utføre arbeidet I forbindelse med offentlige bygge- og anleggsarbeider kan leverandøren råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter til å utføre kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Det kreves at leverandøren har tilstrekkelig tekniske og faglige ressurser og kapasitet til å gjennomføre oppdraget i tråd med oppdragsgivers behov. For delkontrakt 1 kreves det at tilbyder disponerer over til sammen 10 fagarbeidere innen malerfaget, og 10 antall ufaglærte med god erfaring. For delkontrakt 2 kreves det at tilbyder disponerer over minimum til sammen 6 fagarbeidere (malerfaget), og 6 antall ufaglærte med god erfaring. Det legges til grunn at hoveddelen av arbeidene utføres i sommerhalvåret, slik at tilbyder må ha kapasitet til å håndtere en rekke arbeider i denne perioden. Dokumentasjon: Leverandøren skal vedlegge en oversikt over personell med teknisk/faglig kompetanse som er relevant for gjennomføring av denne rammeavtalen, gjerne i tabellform. Oversikten skal inneholde en kortfattet oversikt over ressursenes faglige kvalifikasjoner (fagbrev, mesterbrev, ufaglært, lærling), antall års erfaring, og det skal fremkomme hvordan ressursene er tenkt benyttet i den aktuelle rammeavtalen. Kravet skal være oppfylt ved tidspunkt for tilbudslevering.