1 EPJ-PLOLofoten IKT er ansvarlig for anskaffelsen av felles EPJ for samarbeidskommunene. Implementering og produksjonssetting vil bli gjort i samvirke med Helse og Mestring fagsektorene i samarbeidskommunene, RKK Lofoten og prosjektet “Kommunalt oppgavefellesskap Lofoten”.Hovedtrekkene i prosedyrenMed elektronisk pasientjournal (EPJ) menes elektronisk dokumentasjonssystem som gir «oversiktlig og samlet fremstilling av pasientens helsetilstand», jfr. Pasientjournalforskriften § 4. Oversikt over hvilke opplysninger dette kan være følger av forskriften §§ 5-8 og inkluderer pasientens og pårørendes personalia, formelle opplysninger om helsehjelpen, pasientens helsekontakter, samt opplysninger om sykehistorie, funn, utredninger, behandlinger, samt helsedokumentasjon som attester, sykmeldinger og annet. Systemer som kun ivaretar deler av slike dokumentasjonssystem regnes ikke som EPJ i denne anskaffelsen. Eksempler på slike systemer er fagsystemer for bildebehandling, responssentertjenester, digital hjemme--oppfølging, eller administrative systemer for oppmøteregistrering, pasientlogistikk, mv. Det skal beskrives hvordan Kjernejournal ivaretar en digital løsning for deling av pasientenes helseopplysninger på tvers av virksomheter og nivåer i helsevesenet. I pasientens kjernejournal kan helsepersonell se de samme opplysningene uavhengig av om de jobber som fastlege, på sykehus eller legevakt. Kjernejournal kan i henhold til kjernejournalforskriften § 4 inneholde følgende innholdselementer:navn, fødselsnummer og kontaktinformasjon på pasienten, samt kontaktinformasjon til pårørende, fastlege og annen kommunal helsetjenesteoversikt over legemidler fra blant annet Reseptformidlerenpasientens kritiske informasjonpasientens kontakt med helsetjenesten, tid og stedreferanser til ytterligere informasjon (inkludert «pasientens prøvesvar» som er under utprøving, samt epikriser og henvisninger)pasientens egne registreringer (som donorkort, vansker med syn, hørsel eller kommunikasjon)administrativ informasjon om blant annet samtykke til tilgang til journalopplysninger og eventuell reservasjon mot opprettelse av kjernejournalpasientens samtykke til tilgang til opplysninger om avtalte behandlings- og omsorgstiltak og «førstegangsbehandling»Opplysningene hentes fra folkeregisteret, fastlegeregisteret og digital kontakt - og reservasjonsregister, meldingssystemet for smittsomme sykdommer, SYSVAK samt fra fastlege og pasienten selv.1.2.2 E-resept og pasientenes legemiddelliste.
IKT Lofoten ønsker. E-resept (elektronisk resept) som lagres i den sentrale databasen Reseptformidleren. Pasientens legemiddelliste (PLL) er en elektronisk oversikt over pasientens legemiddelbruk, avtalt mellom pasient og lege. Den bygger på opplysninger i Reseptformidleren, men kan også formidles via kjernejournal i kjernejournalløsningens oversikt over legemidler. PLL forutsetter også funksjonalitet for å oppdatere pasientens legemiddelliste. Sentralisert forskrivningsmodul tilbyr ferdig funksjonalitet på dette området, men pasientens legemiddelliste kan også oppnås ved at leverandøren utvikler funksjonalitet selv.1.2.3 Velferdsteknologiske knutepunkt.
Lofoten IKT ønsker et velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) som skal inneha en felleskomponent som benyttes for enkel utveksling av journalføringspliktige helseopplysninger mellom kommunens velferdsteknologiske løsninger og virksomhetens journalsystem. Formålet med knutepunktet er å forenkle helsepersonells journalføringsplikt. Knutepunktet støtter automatisk journalføring ved bruk av ulike typer velferdsteknologi. Behandling av helseopplysninger i knutepunktet er hjemlet i virksomhetenes journalføringsplikt, jf. helsepersonelloven § 39.
VKP tilbyr standardiserte grensesnitt til de velferdsteknologiske løsningene. Grensesnittene mot de ulike EPJ utvikles kun én gang i VKP. Dette bidrar til at velferdsteknologi-leverandørene samles om standarder for digital samhandling. VKP er også et felles tilkoblingspunkt for velferdsteknologiske løsninger, som innebærer at velferdsteknologi- leverandører ikke behøver å etablere koblinger til de ulike EPJ i kommunene. Knutepunktet bearbeider informasjonen (omformaterer), men lagrer ikke informasjonen. Velferds- teknologisk knutepunkt, kan også bidra til at markedet for EPJ-leverandører og leverandører av velferdsteknologi gradvis samles om å støtte et nasjonalt rammeverk.«Konkurransen gjelder kontrakt om levering av elektronisk pasientjournalsystem (EPJ). Dette innebærer en komplett løsning for pleie- og omsorgsektoren i kommunen og skal bidra til at den daglige driften fungerer så optimalt som mulig. Konkurransen omfatter ikke EPJ til legetjenesten og legevakt. Løsningen skal leveres som en skyløsning, uten krav til lokalt installerte komponenter.