Utdanningsdirektoratet har ansvar for ulike tiltak som skal styrke barnehager, skoler, myndighet og eiere i å fremme trygge miljøer samt forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel, mobbing og andre krenkelser. Til tross for omfattende nasjonal satsing på barn og elevers læringsmiljø er det fortsatt et stabilt antall elever i grunnskolen og videregående skole som rapporterer at de opplever å bli mobbet på skolen. Utdanningsdirektoratet administrerer ordningen med fylkesvise mobbeombud, som ble iverksatt i 2017. Formålet med denne ordningen er å bidra til at barn og elever får ivaretatt sine rettigheter til et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Ordningen er delfinansiert av staten med midlertidig varighet ut 2026.Hovedtrekkene i prosedyrenUtdanningsdirektoratet har ansvar for ulike tiltak som skal styrke barnehager, skoler, myndighet og eiere i å fremme trygge miljøer samt forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel, mobbing og andre krenkelser. Til tross for omfattende nasjonal satsing på barn og elevers læringsmiljø er det fortsatt et stabilt antall elever i grunnskolen og videregående skole som rapporterer at de opplever å bli mobbet på skolen. Utdanningsdirektoratet administrerer ordningen med fylkesvise mobbeombud, som ble iverksatt i 2017. Formålet med denne ordningen er å bidra til at barn og elever får ivaretatt sine rettigheter til et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Ordningen er delfinansiert av staten med midlertidig varighet ut 2026. Den faglige oppfølgingen av ombudene skal bidra til kompetanseutvikling for mobbeombudene og elev- og lærlingombudene, samt bidra til et mer likeverdig tilbud.
Oppdragstaker skal sikre at veiledningen og innholdet i de faglige samlingene er forankret i oppdatert og relevant forskning og bygger på anerkjent kunnskapsbasert fagkompetanse. Den faglige oppfølgingen skal ivareta ulike perspektiver for inkludering, forebygging, avdekking og håndtering av mistrivsel og krenkelser, og ta utgangspunkt i rollen som ombud og praksisrelatert arbeid knyttet til ombudsrollen.