Hensikten med hovedinspeksjoner er å foreta en tilstandskontroll av bruer, ferjekaier, tunnelportaler og andre bærende konstruksjoner for å kontrollere at disse fyller sin funksjon. Hovedinspeksjonene skal danne grunnlag for å supplere eller justere inspeksjon- og vedlikeholdsplan, og sette opp slike planer dersom disse ikke eksisterer.
Hovedinspeksjoner av bruer, ferjekaier, tunnelportaler og andre bærende konstruksjoner utføres i henhold til håndbok N-V441:2023 Bruinspeksjon. Resultatene fra inspeksjonene skal dokumenteres i forvaltningssystemet BRUTUS.Hovedtrekkene i prosedyrenOversikt over planlagte hovedinspeksjoner følger av brulisten som er vedlagt. Dette er gjelder alle brutyper, også tunnelportaler, bruer i fylling, gang- og sykkelvegbruer og henge- og skråstagbruer.
Det er noe variasjon i antall bruer som skal ha hovedinspeksjon hvert år i perioden.
Det skal gjennomføres hovedinspeksjon både over og under vann.
Fordeling per år vil variere for alle konstruksjonene, ut fra når de forskjellige bruene sist hadde hovedinspeksjon.
Ved gjennomføring av inspeksjonene skal det til enhver tid være minst to personer til stede på arbeidsplassen. Ved dykking skal det være minst minimumsbemanning, etter gjeldende regelverk.
D1 beskrivelse for oppdraget er basert på nåværende antall registrerte bruer og ferjekaier som skal kontrolleres i perioden.
For alle skader som registreres skal det beskrives omfang, skadegrad og skade konsekvens. Det skal foreligge bilde dokumentasjon av alle skader. Disse opplysningene, inkludert bildedokumentasjon, skal legges inn i bruforvatningsprogrammet (BRUTUS). Ved inngåelse av kontrakt vil bruforvatningsprogrammet være Brutus.
Kritiske skader skal meldes direkte til kontaktperson som er ansvarlig bru- og ferjekai forvalter hos Nordland fylkeskommune.