Oslo Kommune, Byrådsavdeling For Utdanning, trenger tjenester for barnehagedrift for to barnehager i bydel Frogner og to barnehager i bydel Gamle Oslo, med en total estimert verdi på 830 millioner kroner over 6 år. Kontraktene vil deles per bydel, med en estimert verdi på 250 millioner kroner for Bydel Gamle Oslo og 580 millioner kroner for Bydel Frogner. Tjenestene skal sikre privat drift av barnehagene i Oslo. Tildelingskriteriene er kvalitet i tjenesten (90%) og informasjonssikkerhet og personvern (10%). Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon på et gyldig kvalitetssikringssystem og kort beskrivelse av barnehager leverandøren har driftet de siste tre år, inkludert størrelse og driftsperiode.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
FORMÅL OG OMFANG
Formålet med anskaffelsen er å legge til rette for private aktører i barnehagesektoren, i tråd med Byrådets ambisjoner. Anskaffelsen gjennomføres for å sikre privat drifter av to barnehager i bydel Frogner (BFR) og to barnehager bydel Gamle Oslo (BGO).
Det vil bli inngått separate kontrakter for BGO og for BFR. Hver bydel har ansvar for å følge opp egen leveranse.
De aktuelle barnehagene i Frogner er i drift og det er behov for å opprettholde tilbudet til barn som har plass i barnehagene, for at kommunen skal kunne dekke behovet for barnehageplasser i området. De aktuelle barnehagene i Gamle Oslo ligger i et byutviklingsområde, og er viktige for at kommunen skal kunne tilby sosial infrastruktur til de som flytter inn i de nybygde boligene.
Oppdragsgiver vil inngå kontrakt med én leverandør per bydel. Den estimerte verdi av den enkelte kontrakt fremgår under:
Bydel Estimert verdi
Bydel Gamle Oslo 250 mill. NOK
Bydel Frogner 580 mill. NOK
Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at den estimerte verdi er basert på kontraktens bestemmelser om fastpris, og dagens fordeling mellom store og små barn, jf. kontraktens pkt. 8.2
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.
Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem som sikrer etterlevelse av gjeldende lover og forskrifter, kommunale vedtak og tilsvarende.
Leverandøren skal ha erfaring fra lignende oppdrag med tilsvarende omfang (antall avdelinger og barn). Med lignende oppdrag menes: - drift av barnehager privat gjennom tilskudd eller som kommunal barnehage
Tildelingskriterier
Beskrivelse
Kvalitet i tjenesten
Beskrivelse
Informasjonssikkerhet og personvern
Beskrivelse
Fastpris
Beskrivelse
For å best mulig fremme klima- og miljøhensyn i denne anskaffelsen, anses det å være mest hensiktsmessig å stille absolutte minimumskrav til anskaffelsen. Disse kravene er enten oppfylt eller ikke oppfylt. Dersom de ikke er oppfylt vil det medføre avvisning av tilbudet. Det vurderes som et utgangspunkt at det relevante markedet for anskaffelsen vil være modent til å oppfylle kravene. Det at leverandørene gjennomgående vil kunne oppfylle kravene tilsier at de ville scoret likt på vilkårene ved å stille dem som tildelingskriterier, og det ville derfor kunne være vanskelig å skille dem, noe hensikten med å oppstille tildelingskriterier nettopp er. Skulle det likevel vise seg å være forskjeller mellom scoren på klima- og miljø, vil en leverandør som tilbyr dårlig på dette kriteriet, likevel kunne vinne kontrakten som følge av høyere score på øvrig kriterier som samlet oppveier for den lave scoren på klima og miljø. Dette vil kunne innebære at klima- og miljøoppnåelsen som søkes oppnådd, likevel ikke nås. Det vurderes derfor som at det vil gi en bedre klima- og miljøeffekt ved å oppstille kravene i kravspesifikasjonen da man etter Oppdragsgivers syn i større grad vil sikre en effektoppnåelse på denne måten. Kravene er tatt inn i bilag 1 (Oppdragsgivers behov), nærmere bestemt krav 4.1 – 4.4.