Møre og Romsdal og Nordland fylkeskommuner står i samme situasjon, hvor de skal anskaffe nye ERP-løsninger. Bakgrunnen for dette er at fylkeskommunene i dag benytter samme ERP-løsning, og at dagens leverandør har sagt opp gjeldende vedlikeholdsavtaler.
Fylkeskommunene ønsker derfor begge to å engasjere en konsulent til å bistå fylkeskommunene å anskaffe nye ERP-løsninger. Siden fylkeskommunene i stor grad er like, står i samme situasjon og i dag benytter like løsninger, ønsker fylkeskommunene å samarbeide om gjennomføringen av sine anskaffelser og ønsker samme konsulent til å bistå seg.
Det vil bli inngått likelydende avtaler mellom konsulent og oppdragsgiverne, men fylkeskommunene vil følge opp hver sine avtaler.
Anskaffelsen har en ramme på 500 timer pr fylkeskommune, til sammen inntil 1000 timer bistand.Hovedtrekkene i prosedyrenLeverandøren skal gi støtte til prosjektlederne, prosjektgruppe og faggrupper. Støtten skal bestå av:Organisering, koordinering, metodeProsess- og systemkartlegging - ståstedsanalyseBehovsanalyse og forbedringsmuligheterOppdragsgivernes etablering av nye ERP-løsninger tenkes gjennomført i fem faser, hvorav anskaffelse av konsulent er fase 0:Fase 1 (vår 2025) KonseptfaseFase 2 (høst 2025) anskaffelse av ERP-løsningerFase 3 (2026) oppsett og implementering av ERP-løsningerFase 4 (4. januar 2027) Driftsstart nye ERP-løsningerKonsulenten skal bistå oppdragsgiverne i sine faser 1 og 2.